Hned na začátku bych rád uvedl vše na pravou míru. Kdo od tohoto článku očekává recenzi na F1GP #2, tak má smůlu. Stejně tak i ten, kdo čeká recenzi na F1GP. Já si totiž v tomto článku trošku zavzpomínám a pokusím se srovnat tyto dvě hry. Někdy začátkem roku 1992 se objevila na trhu hra, nesoucí název Formula One Grand Prix. Na tehdejší dobu vyžadovala trošku vyšší hardware, než byl standard. Nebudu tuto hru zdlouhavě popisovat, protože ji asi každý zná a kdo ne, tak je buď hodně mladej, nebo hodně blbej, nebo tento článek vůbec nečte. Ale přece; jedná se o simulaci závodů formule jedna. Provedení je vektorové s možností zapnout si texturu vozovky (na pomalých počítačích se nedoporučuje). Ale čert vem provedení. Tato hra byla mojí nejoblíbenější po hooodně dlouhou dobu, protože lepší prostě nebylo. Tato hra byla vyvíjena za spolupráce jezdců formule jedna. Měnilo se v ní počasí, které mělo silný vliv na jízdní vlastnosti vozu. Možná si říkáte, že to je všechno samozřejmé, ale když si uvědomíte, že před tím byla jen Grand Prix Circuit od Accolade, která byla opravdu primitivní, tak tohle musela být, a taky byla, bomba. Prostě tahle hra znamenala opravdu velký pokrok. Její chyba byla možná, že přišla moc brzy a lidé na ni ještě nebyli dostatečně připravení. Když jsem ji hrál poprvé připadal jsem si jak v sedmém nebi, byl jsem šťastný za její existenci, byl jsem šťastný za existenci MicroProse a byl jsem šťastný za existenci sebe sama. Ze začátku poměrně těžká, ke konci už hrozně jednoduchá. To byla ona. Když jsem tehdy poprvé zajel s rozbitým zadním spojlerem do depa a mechanici mi začli utírat plexisklo mojí helmy, tak jsem si říkal, že mě už asi nic nepřekvapí. A to jsem se ještě nezmínil o intru. Jsou to sice soubory *.fli ale je to paráda. Později jsem si koupil zvukovou kartu a byl jsem ještě víc zahrabán do této hry. Ale i přes to všechno se hra stávala méně a méně zábavnou. Rozhodně ne nudnou, ale prostě ... znáte to, každá hra vás po čase omrzí, zevšední, tak nebylo divu, že se to stalo i s touto. v těsném závěsu Ale potom přišel update. Asi si říkáte na co, když to bylo dokonalé. Ale přeci jenom. Jednalo se o update na hru po kabelu nebo po modemu. Součástí tohoto updatu byly i nové zvuky. Prý byly vylepšené, přesto se mi nelíbily a tak jsem si s tím pohrál a nahodil zpátky staré zvuky a vesele hrál po kabelu s kamarádem. kokpit #1 Z informace o připravovaném pokračování jsem měl celkem radost a už jsem se těšil. Potom jsem viděl screen shoty a říkal jsem si, že bych chtěl vidět, jak to šlape. Jenže když se datum vydání pořád odkládalo, tak jsem byl dost nervózní. A potom to přišlo, resp. vyšlo. V srpnu roku 1996 jsem se stal opět pilotem formule jedna. Tentokrát ještě větší hardwarová náročnost. Jedna z největších dosud. Možnost hry v SVGA. V SVGA s plnými detaily se tato hra trhá i na Pentium 166, což si myslím, že je poměrně silné kafe. Ale ve VGA je hratelná i na 486kách. Překvapila mě absence intra. Očekával jsem aspoň sto megové bombastické intro, ale kde nic, tu nic. Ale čert, aby intro spral, hlavní je přeci hra, ne? A taky že jo. Hlavní je opravdu hra. Jenže zde se už ani nedá mluvit o hře, ale o hodně, hodně reálné simulaci. Tak realistické jízdní vlastnosti, takový zvuk, taková grafika, to všechno. Nedá se to vyjádřit slovy. Tato hra znamená opět velký pokrok. Ale ani ne tak z technického hlediska, jako z hlediska reálnosti simulace. Reálné stínování objektů, spousta pohledů, plné texturování, skvěle reálný zvuk, toto všechno napomáhá atmosféře u dobré hry. A věřte, že u této hry najdete všechno i něco navíc. Ze začátku se vám nepovede, mě se také nevedlo a to jsem toho v jedničce opravdu hodně najezdil. Ale nemyslete si, že vám zkušenosti z prvního dílu nebudou k ničemu. Využijete jich samozřejmě, ale spoustu věcí se budete muset naučit znovu. Prostě musíte ji dostat do krve. Jestli si myslíte, že si ve formuli zajezdíte jen tak párkrát pro radost, tak vás zklamu. Tato hra není pro obyčejné hráče, tato hra je pro fanoušky, pro ty, které to opravdu baví. VGA start Nečekejte, že si sednete do kokpitu a vyhrajete závod. První věc, kterou musíte udělat je zvolit si okruh, kterému se budete pár dní věnovat. Nejdříve bych vám doporučil jezdit trénink. Jestli se vám bude zdát, že máte špatný čas, tak zajeďte do boxu a dejte se do ladění auta. Můžete změnit asi tak všechno, na co si vzpomenete. Od seřízení převodovky, přes nastavení spojlerů, brzd až po seřizování různých os a zátěží. No opravdu si vyhrajete. Potom zase vyjeďte na trať, jezděte pár okruhů a zase se vraťte do pitu. Potom se podívejte jak jste jezdili, v kterém kole a v jakém místě trati jste pomalý a kde zase rychlejší a snažte se s pomocí tohoto dovyladit auto. Můžete na tom strávit tak hodinku až dvě. Potom teprve můžete uvažovat o slušném vyladění vozu a zkuste kvalifikaci. Jestliže budou soupeři jezdit pořád o dost rychleji než vy, tak je to buď špatně vyladěným autem, nebo jezdíte pomalu vy, nebo často vyjíždíte z tratě. V tom případě bych vám poradil opět se vrátit na trénink a trénovat a trénovat. Jedno si ale zapamatujte, že i ten nejlepší řidič (tedy já) nezajede s nevyladěným autem lepší kvalifikaci než na desáté místo. Takže když se na poprvé umístíte do patnáctého místa, tak jste dobří. Já jsem poprvé skončil na šestnáctém. Ale to je jedno, po páteční i sobotní kvalifikaci přichází na řadu to nejdůležitější, to, pro co jste toto všechno dělali a to je závod. Snad jen ještě jedna věc před startem, uložte si hru, protože se mi nejednou stalo, že mě hned v prvním kole "sestřelil" podělanej Schumacher, nebo jinej mamlas a to potom zamrzí. A konečně na start. Motory jsou zažehnuty, řvou na celé kolo, rozsvěcí se červená, všichni jsou napjatí a už tam bliká zelená. V tento okamžik už máte zařazenou jedničku a drtíte klávesnici, aby jste vystartovali co možná nejlépe, protože na startu dost záleží. Může se stát, že se z dvacátého místa dostanete na páté do první zatáčky, stejně tak se může stát, že klesnete z druhého místa na deváté. Ale to je již závod v plném proudu a vy se musíte plně soustředit, proto vás nebudu rušit. Snad jen pozor na brzdy, protože formule brzdí velmi dobře. Blížíteli se do zatáčky, tak nikdy nedupněte na brzdu vší silou, auta by se vám dostalo do smyku, od pneumatik by se začlo kouřit a když byste se nedostali na štěrk, tak byste určitě ztratily drahocenné vteřiny. Proto raději nejdřív jemně přibrzděte, podřaďte a za současného přerušovaného brždění podřaďte až na rychlost, kterou bezpečně projedete zatáčku. Při výjezdu ze zatáčky si už pohrajte s plynem a rozjeďte to. VGA Benetton v detailu V této simulaci jsou použity skutečná jména i stáje. Samozřejmě je to i v týmových barvách, takže když míjíte červenobílou formuli, tak je patrné, že se jedná o McLaren. Jednoznačně poznáte stáje jako jsou Benetton Ford, Williams Renault, McLaren Peugeot nebo Ferrari a jejich tam vážně víc. SVGA Williams v detailu Dále bych se zmínil o problémech. Nikoliv ve hře, nebo v programu, ale o problémech jako závadách na voze. Nejčastěji se asi setkáte s tím, že vám dojde benzín, ale to je vaše chyba. Věci, za které nemůžete jsou třeba v elektrice, převodovce, motoru (nejdříve se vám z motoru vyvalí šedivý kouř, potom hnědý a nakonec jsem začal hořet, fakt prima) a nebo vám přestanou fungovat brzdy, nebo si jednoduše urazíte přední nebo zadní spojler, nebo kterékoliv kolo. Rozhodně se nudit nebudete. hoříííí!!!!!!!!!!! V různých setupech a options si můžete nastavit všechno od pitomýho způsobu data, přes hlasitost zvuků, detailnost budov kolem trati, až po frame rate. Takže ti, kteří jsou moudřejší a již to mají, tak vědí o čem jsem psal, ti co se rozhodovali, tak doufám, že si to už běželi sehnat a ti, kteří to nemají, ani si to neběželi sehnat a ani to nechtějí jsou magoři a je mi jich líto. Ale ne, nejsou to magoři, přece se jim nemusí líbit všechno, já si taky nekupuju interaktivní filmy a nazývá mě někdo magorem? Co? Jakej magor? Hmm tak nic no... Dobrou noc! Devil ZK výheň