Super Television / Orange Když jsem uviděl invitační intro k Assembly '96, začínal jsem pomalu věřit tomu, že se demoscéna obrací zpět ke své původní myšlence originality a uměleckému ztvárnění tohoto počítačového stylu umění. Už ze zkušenosti se dá ale usoudit, že není vše růžové, tak jak by se mohlo zdát. Gigantická demo-party Assembly, nechvalně známá svou minulostí, kdy její organizátoři (Future Crew a Sonic PC) všemi možnými způsoby modifikovali pravidla a vybírali dema pro soutěž, aby si tím zajistili co nejvíce hlasů právě pro svojí produkci. Je pravda, že Second Reality bylo ve své době opravdu velmi kvalitní demo, ale to, co vyplavalo na povrch po totálním zrušením Future Crew, které se ještě několik let snažil udržet při životě jistý Hanchman, způsobilo jisté znechucení v řadách příznivců demoscény. Je to smutné, ale takový geniální lidé, jako Psi, Skaven, Purple Motion, Pixel a další členové Future Crew, podobné podvádění ke svému úspěchu určitě nepotřebovali. Je sporné, jak to tenkrát v tom 93. roce bylo, ale jedno je jisté, že podobné problémy rozhodně do demoscény nepatří. Zdravá rivalita je samozřejmě nutná, ale určitě nesmí přejít v nepřátelství, či konkurenční boj na života a na smrt, jako tomu je v běžném komerčním světě byznisu. Future Crew se tedy rozpadla a svět jde dál. Demoscéna prožívá další zvrat, kterým je určitě produkce teamů Halcyon, Orange nebo Jamm. Je to zajímavé, ale názory lidí, na dema z Assembly '96 se různí. Je tu jistá část konzervativců, kterých je stále většina, ale jistý posun je přece jenom znát. Pak je tu ovšem druhá "půlka", která se otevřela novému proudu určité avantgardy na poli tvorby dem. K této straně se přikláním i já, protože si myslím, že se zde otevírá úplně nová dimenze. A právě z intra k Assembly '96 byl cítit jakýsi závan "nové doby". V porovnání s invitací k Assembly '95 je to určitě skok někam úplně jinam. To mě také přivedlo na myšlenku, jaká vlastně ta dema budou. Nakonec jsem byl, ale více méně zklamán, i když se výsledky kategorie demo daly v podstatě očekávat. Koho vám ten ksicht připomíná ? Nebudu se nyní vyjadřovat k jednotlivým demům, když jsem si k recenzi vybral právě Super TV od Orange. Proč právě Super TV (4. místo) ? Odpověď je jednoduchá. Podle mého přesvědčení je Super TV nejlepší demo na Assembly '96. Na následujících řádkách se pokusím vysvětlit, jaké k tomu mám vlastně důvodu a proč obhajuju tento nový směr. Prvním kladem je samozřejmě skvělá hudba od vynikajícího Dune. Obrovsky důležitý je právě hudební kontrast mezi jednotlivými částmi, který dodává demu takový zvláštní, až bych řekl magický, charakter. Celé demo, jako v podstatě všechny od teamu Orange, evokuje něco, co by se dalo přirovnat k surrealistickému pojetí světa. Proud rychle se střídajících chaotických myšlenek. Na rozdíl od výtvarného umění, hudby a literatury, má divák možnost shlédnout vše v jednom audiovizuálním komplexu. Perfektní synchronizace obrazu s hudbou zajišťují neustálou pozornost diváka, je to něco neuvěřitelného, ale zatím co jsem se například u bombastických Machines of Maddnes (Dubius, 1.místo), které si mimochodem bez Pentia rozhodně neužijete, v některých částech začínal pomalu nudit, tak u Super TV mě podobný pocit nechytl ani po desátém spuštění. logo Super TV - zajímavý efekt Autoři (Hoplite, Sulphur - kód, Dune - hudba, Der Piipo, Wog, Frank - grafika) si opravdu mákli, na rozdíl od Machines, kde je použito v podstatě stejné engine jako v debutovém Magic View, akorát se jím prohání fungl nové 3dska s předpočítanou kamerou. Vytvořit podobnou surrealistickou koncepci jaká je v Super TV, není zase tak jednoduchá záležitost, jak by se mohlo zdát. Doby, kdy demu stačilo, aby se jeho výrazová koncepce skládala s en (kde en je přímo úměrné velikosti dema) na sebe fadingem navazujících rotujících brambor a pneumatik, je dávno pryč. Na již zmiňovanou kontrastní hudbu navazuje velice originální "léčba šokem". Zkuste si představit, že sedíte doma, všude kolem vás tma, jenom oslnivý kužel (obdélníkového tvaru) vám vypaluje ospalý zrak a tajemná pohodová hudba se vám line sluchátky přímo do centra vašeho vnímání, když tu náhle příšerný výkřik a přes celou obrazovku se objeví obrázek jakéhosi asijského bojovníka s nunčaky. Je to hotový balzám na duši, zvláště pak ve chvíli, kdy už únavou ani nevidíte, je to dobrý budíček. Z tohto důvodu vám rozhodně nedoporučuju pouštět si Super TV v nějakou pozdní hodinu, obzvláště pak, jestliže máte sousedy s dobrým sluchem. Výkřiky jsou celkem tři z toho poslední nekompromisně ukončuje demo obrázkem (patrně) Merlin Monroo (zase kontrast). Autoři zvolili velice originální design - čínské znaky, asijští bojovníci a rozmazaný obraz. Mezi velice zdařilé efekty patří horská dráha (pravděpodobně předpočítaná). Je pravda, že, co do bombastičností si nezadá s tou v Toasted od Cubic Teamu (2.místo), ale synchronizace a celkové pojetí obrazu dělají divy. Vynikající je taky nafukující se textura s nápisem STV na osvětlená několika světelnými kuželi, nebo pseudo true-color texturovaná koule, či imitace vodní hladiny nad texturou s hloubkovým zkreslením. Šílený ninja a na pozadí true-color efekt V hardwarových požadavcích je Super TV na dnešní dobu takovým průměrem, což se o některých demech z Assembly '96 rozhodně říci nedá. Jednak se vejde zapakované na jednu disketu a efekty jsou velice plynulé i na obyčejné 486DX66, což je na poměry současné demoscény víceméně minimum. Abych řekl, pravdu jsem v rozpacích, jestli je lepší začít vše optimalizovat pro Pentium, nebo zůstat stále věrný 486 a všechny efekty jí přizpůsobovat. To, co předvedl Dubius je sice pěkné, ale pouze na hi-end strojích a to, že je soutěžní počítač Pentium neznamená, že se nutně všechna dema optimalizují pro Pentium. Podle mě jsou Machines demo pro majitele Pentia a ne pro příznivce demoscény, protože pochybuju, že by každý z nás měl doma Pentium na 166Mhz s nejrychlejší SVGA kartou jaká kdy byla vyrobena. Zato Super TV, se v těchto ohledech drží zpátky, za což hodnotím snažení Orange velice kladně. Karak nahrál na Infimu skoro celou produkci z Assembly '96, takže pokud budete mít zájem vidět opravdovou kvalitu i na svém pomalejším stroji, rozhodně sáhněte po Super TV. Možná vám nic neřekne a vy si poklepete na čelo a budete si myslet, co je tohle za koninu, pak se řadíte do skupiny konzervativních příznivců demoscény. Pokud si ale uvědomíte, že Super TV v sobě skrývá jakousi imaginární myšlenku, pak jste vnikly do nového směru demoscény, který je sice zatím u zrodu, ale pokud bude víc takových, kteří tento směr pochopí, můžeme se společně těšit na velice zajímavé budoucí projekty. Super TV a jeho autory rozhodně 4. místo od další tvorby neodradí a věřte, že nejsou sami. ReDox výheň