Hned z úvodu osvětlím jedno z hesel Výhně - Výheň je na klasiky. Původně jsme začali dělat časopis s hlavní myšlenkou, že to nesmí být jen další diskmag - tudíš se musí nečím odlišovat. Naším rozlišovacím znakem do této doby bylo to, že píšeme recenze na staré hry, prostě oldies-goldies. Tento originální počin spolu s neotřelým zpracováním Výhně nás oddělil od průměru ostatních diskmagů, kde jsou recenze na hry, které jste mohli již číst ve třech papírových časopisech. To pak trochu unavuje. Právě tato věc mi vadila na jinak skvělém a nejlépe graficky zpracovaném a všem známém diskmagu Pařeniště. Koupil jsem si totiž Score, přečetl recenzi a pak číst v podstatě to samé v bledě modrém znovu ? Naopak mě zaujala část zbylá - recenze na hardware, tipy na dobré knihy, hudbu... takže bychom chtěli trochu osvětlit nynější význam slova "klasiky". Znamená to všechny dobré hry, bez ohledu na stáří či novost, které si zaslouží vaší pozornost. Hmm, chtěl jsem na toto téma napsat alespoň pětikilovou úvahu, ale řekl jsem, co jsem chtěl a tak plynule navážu recenzí na věc právě z onoho soudku klasik, i když se jedná o novou hru. A o to větší důvod jí věnovat pozornost, že papírové časopisy ji ohodnotili velice dobře, ale prostě jako další z řady dobrých her, žádná hra měsíce, nic takového. A přitom se jedná o něco vyjímečného, o něco, na co jsem dlouho čekal. Nyní se konečně pustíme do recenze. který seriál i to jenom připomíná... Hlavní myšlenka není nijak zvláštně originální - Zemi napadnou mimozemšťané a začnou ji terorizovat. Prohlásí se za tzv. Řád, který nad vším dohlíží - z pozemšťanů se stávají otroci, je nastolena tvrdá diktatura a utlačování lidí a jejich práv je na denním pořádku. Takže myšlenka nic moc. Příběh je však velmi propracovaný. Existuje totiž podzemní hnutí rebelů, kteří podnikají záškodnické akce a snaží se rozvrátit vládu Řádu. Vy se k nim připojujete a plníte pro ně z počátku malé mise, ale pak se stáváte čím dál tím více důležití a nebezpečnější. Jenom prozradím - nakonec se ukáže, že věřit nemůžete VŮBEC nikomu - všichni jsou zrádci a chtějí vlastní prospěch. Co se dá ale dělat, vy to teď jako "nevíte" - plnit pro ně mise prostě musíte, jinak se nedostanete dál. Ale vy vlastně vůbec nevíte, o jaký typ hry jde ? Tak teď to přijde - Vše je postaveno na odkoupeném enginu Dooma od ID softu ! Někteří rychle hledají ESC nebo pravé myšítko, aby se zbavili recenze na další Doom-klon. Ale všechno je jinak ! Vysvětlíme si rozdíl - Doom byl prostě první (O.K. Wolf byl první, ale já myslím opravdu real-3D) a proto mě bavil. Pak se vyrojily desítky Doom-like her a já myslel, že "důmaření" mě nikdy neomrzí, a že zapařim všechny - jenomže. Co baví poprvé, může se stát nudné napodruhé. Výsledný efekt byl, že jsem pak mnoho doom-her opravdu hrál, ať to byl Cyclones, Dark forces, Quake, Duke-Nukem 3D či něco jiného. U Quaka jsem si myslel, že konečně to je ten pravý nástupce Dooma a tak jsem pařil dost tuze, také proto, že na začátku prázdnin (nevím kdy to čtete) ještě nebyla na světě ani shareware verze a já díky inetu jel full-verzi a chtěl jsem zažít ten paradoxní pocit dohrát hru, která ještě nevyšla. Jenže po dohrání Strifa jsem zjistil, že to zdaleka nebyla ta pravá krystalická "smažba", ale jen zlepšená grafika, jinak nic. Duke Nukem 3D to samé. Vlastně jsem do teď neviděl outro z poslední mise, i když se všichni kámoši vytahují že to dopařili, i když s čítem. Už jenom slovo "čít" nesnáším a tak jsem jednoduše neskočil k závěrečné gratulaci, ale hrál. Jenomže nedohrál, ne kvůli obtížnosti, ale protože mě to začalo NUDIT. Řekl jsem si : " To už je všechno, co 3D hry dokážou? Jenom střílečky? To je trochu škoda,ne?". Tak jsem od té doby žil vůči Doom-like hrám trochu v averzi (jéje, už to zase vypadá jako úvaha a o hře nevíte skoro nic). městská idilka Asi už to tušíte - pak přišel Strife. Když jsem uviděl credits a tam napsáno, že engine je převzaný ze starého Dooma udělalo se mi mdlo, protože před chvílí jsem se s odporem zbavil Final Dooma, o kterém jste v době, kdy to čtete, možná už slyšeli, či dokonce taky smazali jako já. Ani nevím proč, ale zkusil jsem to překonat a udělat pár nesmělých krůčků - hmm, grafika je fakt lepší, pestřejší, více různých textur, ani se nedivim, že to chce osm mega. A jde se dívat nahoru a dolu a skákat ! Jak to jenom z toho enginu vytáhli ? Jee, tady je inventorář, to snad bude něco jako Normality, tak na to kašlu (abyste rozuměli - já adventury nemám rád. Pro mě je to synonymum zákysu nebo luštění návodu). Ale přece jenom to zkusim. Co je to za chlápka, mám ho zabít ? Jé, mezerníkem se s nim dá KECAT !!! V Důmovce a kecat ? Vono to mluví i z repráčků ! Tak on chce abych zabil nějakýho zrádce a dones mu jeho prsten. Tak jo, když to řiká. Zkoumám město a objevuji Zbrojírnu, Nemocnici, Hospodu a začíná mě to zajímat. Nejvíc mě udivuje, že vojáci pracující očividně pro Řád si mě ani nevšimnou ! Chlápek u mostu přes řeku mi řekne, že se do baráku, kde je ten šmejd na odpravení můžu dostat tajnou chodbou. O.K., mám jí. Vylezu v baráku a jdu dál. Projdu podivným detektorem ve dveřích a...no jasně, to byl spouštěč poplachu ! Tak přece jenom je tu nějaké střílení. Strážní již najednou tak neteční nejsou, ale stačí jim pár ran a už z nich padají náboje a mnohdy také něco úplně jiného. Nakonec chlápka najdu, odprásknu, seberu prsten a jdu si pro odměnu. Chlápek mi dává nějaký prachy a kontakt na člověka, který mě spojí s rebelama. Jdu tedy do Taverny... kiaaaiii...himbajs, bacha na sloup Hra má stejný počet levelů jako Doom, tedy 32. Ale je tady další geniální zlepšení původního enginu - všechny levely jsou propojeny do jednoho obrovského světa, který se jenom okamžik přihrává z disku, když vstoupíte do jeho další části. Na to, že to je jen starý dobrý Doom, jsem některé věci opravdu nemohl poznat, jak se změnily k lepšímu, obzvláště grafika je úžasná. Však si prohlédněte obrázky. Jak jsem se již rozpovídal dříve, různé postavy vám zadávají úkoly, tu zničit obrané štíty hradu, támhle osvobodit zajatce. Nejvíce se asi uvidíte se šéfem odboje, který sídlí pod troskami radnice (a když říkám troskami, tak myslím troskami - ohořelé trámy, dveře. Tam se nachází jejich vybavená základna Front Base. Ta je později přemístěna do hradu, jehož dobytí mě opravdu překvapilo. Dostal jsem misi prostě se připojit k údernému oddílu rebelů a dobýt hrad. Myslel jsem, že prostě půjdu a sám vše vyrasím. Když jsem tam dorazil, všude pobíhali rebelové a bojovali s nepřátelskými roboty a vojáky, jako kdyby hrálo dvacet lidí cooperative na síti, dovedete si to představit ? Společně jsme hrad dobyli a rebelové se rozestavili na každem rohu na stráž. A podobné originální nápady provázejí celou hru. jo, to jsem já Všechny levely jsou do nejmenších detailů propracované, hlavně jejich celková struktura je bez chyby, podle mne i lepší než v Doomovi. Tam se říkalo, že jsou místnosti tak rozdílné, že je za chvíli každý musí znát na zpaměť. To se mi nikdy nestalo, kromě levelů, které se často hrají na síť. U Strife ale mapa není potřeba, opravdu každý úsek je tak jednoznačný, že za chvíli budete znát celé okolí města. Další důležitou věcí na hrách tohoto typu je obtížnost. U Duka nebo Quaka mě prostě nebavilo někdy i hodiny (v extrémních případech) hledat jeden podělanej klíč. Připadlo mi to tak trochu zbytečný. Ale tady je to něco úplně jiného - agent vám řekne, že do stok se dostanete, když promluvíte s hlavním technikem v čerpací části hradu, kam se dostanete přes ID kartu kterou vám dal váš šéf po splněné misi. Když onoho člověka opravdu najdete, poradí vám, že musíte vypustit nádrž s odpadní vodou a že na dně je chodba do stok. Tomuhle říkám nápady a ne debilní sbírání klíčů tří barev. Klíče a ID karty jsou tady samozřejmě také a někdy se jejich hledání v prázdných místnostech nevyhnete. Ale nikdy se mi nestalo, že by mě to už začalo prudit, nikdy jsem nezakys na moc dlouho, prostě jsem pořád hrál dál a dál. Podle mého názoru je Strife jedna z her s nejlépe vypilovanou obtížností vůbec. Brilantně odvedená práce. O chybách v programu snad ani mluvit nemusím. Hra nikdy nespadla, je rychlá jako Doom, vím jen o jedné jediné vadě na kráse - dá se ukládat jen do jedné pozice. Ale to je opravdu konec výčtu chyb. Objevila se zde pro mě důležitá věc, na kterou jsem upozorňoval, jestli si vzpomínáte, v preview na Quaka - aby ta hra měla příběh. U něj jsem se nedočkal, a tohle jsem nečekal. Nijak vás nebudu přemlouvat, ale jestli si chcete virtuálně užívat v 3D a přitom jen nestřílet, ale hrát i hru nabytou atmosférou, ohromnou originalitou a zábavou, pak nevím, na co ještě čekáte. GOnDaR Devil - GOnDaR se zmiňuje o jakémsi diskmagu, který nebudu jmenovat. Také se zmiňuje o jeho kvalitách. Já bych jen podotkl, že je to názor GOnDaRův, ne celé redakce a už vůbec ne můj. výheň