S T R A N A 1 Tak si říkám, že by to chtělo už nějakou pořádnou změnu. Myslím tím, alespoň nějak vybočit ze stereotypu Výheňáckých demorecenzí. Mezi nejnovějšími demy je jich dokonce několik, která mi tuto změnu bohatě dovolí uskutečnit. Tím prvním a tím nejlepším demem, které se doposud urodilo, je dílko s názvem Super Television od týmu s neobvyklým názvem Orange. Ale jelikož je tímto kouskem, stejně jako já, nadšen i ReDox a jelikož v minulé Výhni se stala trapná záležitost ohledně recenzí na Dive, nebudu o tomto demu psát. ReDox Vás o recenzi jistě neochudí. A jestli ano, tak máte prostě smůlu. Já shrnu dosavadní práci skupiny s ještě neobvyklejším názvem, práci skupiny Halcyon. Halcyon, tak si říká čtveřice či pětice (u demoskupin si není nikdo ničím jistý) lidí z Finska. Jejich přezdívky znějí: Blitz, Placidity, Croaker, Shrine, Ember. Blitz je zaneprazdňován programováním, Placidity a Shrine vytvářejí grafiku a jsou tvůrci celkového designu a konečně Croaker má na starosti hudbu. Co se týče Embera, tak u toho nevím zhola nic. Snad jen to, že v demu Lifeforms je e-mailová adresa skupiny Halcyon směřovaná na něj. Takže má asi funkci jakéhosi mluvčího, ale stejně si tím nejsem stoprocentně jistý. Další údaje ohledně členů nemám, neboť se vyhýbám všem různým Internetům, a tak se vědomě ochuzuji o přehršel dat týkajících se demařů. Pouze mohu dodat, že ReDox má skupinové foto tohoto teamu, bohužel jen ve 320 na 200, a říkal mi, že dle vizáže Halcyoňáků je jim tak 16 let. Takže dosti o personálu, pusťme se do výtvorů. Začnu tak nějak obecně. Skupina Halcyon byla pravděpodobně první, která se pokusila o avantgardní pojetí dema. To znamená, že v jejich demech se vyskytují úmyslné chyby (např. cukání obrazu, "sněžení" v obraze, či jeho úplné rozpadání, vlnění a podobné věci), netradiční hudba, její perfektní synchronizace s obrazem, rychlé střídání nesouvislostí, nesmyslné, ale i smysluplné nápisy a plno jiných dalších vymožeností. Halcyoni také chápou všechny efekty v demu jako součást celku a ne jako samostatné úseky, lépe či hůře k sobě sešroubované. Tímto způsobem je zaručeno, že i jinak debilní 3D objekty mají v Halcyoňáckých demech smysl a že Vás demo úplně vtáhne do sebe. Teď, když už zhruba víte, s kým máte tu čest, mohl bych Vám představit jednotlivé výtvory Halcyonu pěkně detailně a po jednom. Ještě se Vám omluvím za vynechání některých hodně starých produktů, ale v těchto případech se nejedná o dobré věci, a tak vlastně o nic zajímavého nepřijdete. Detour (1995, 64K intro, Assembly 95) je první ze série Halcyoňáckých dobrých a netradičních dem. Jakožto kompaktní 64K intro se skládá pouhopouze z jednoho důležitého souboru o velikosti zhruba 65536 bajtů. Mohu zodpovědně prohlásit, že do těch 64K se podařilo našlapat opravdu souvislé, kvalitní demo s dobrou hudbou. Ale teď k věci. Po úvodním zhasnutí obrazu se z ticha začne ozývat hudba, hodně nepodobná standardním technům a pisklavým "melodiím". Do rytmu této hudby dílem přiskáče, dílem přiletí první 3D objekt. Nelekejte se, v tomto případě se jedná o jakési logo Halcyonu, které se objevuje ještě v demu Lifeforms a rozhodně nespadá do kategorie debilní. To je zapříčiněno také tím, že logo sebou na obrazovce cuká a rotuje v silné závislosti na hudbě. Ale 3D objekt již odlétá/skáče pryč a na stínítku monitoru vyvstávají dvě texture-mapped plochy, jež se různě otáčejí a přitom jedou směrem k divákovým očím. Mezitím se praskání v hudbě objevuje na obrazovce ve formě sněžení a čar přes ony mapované plochy. Na bouchnutí bubnu obraz najednou přeblikne na nápis "Halcyon" a po chvíli se stane totéž s nápisem "Detour". Pak ještě jednou prdění ve zvuku, plochy se do rytmu rozpadnou a člověk před monitorem uzří tři trubky, které se opět vlní za rytmů bubnů. Následuje další zvukovo-obrazový rozpad, utichnou bubny a z reproduktorů se začne ozývat tu,tu,tu,tu,tu,tu,tu, přičemž na každé tu se na tmavé ploše na náhodném místě zjeví nějaký nápis, který okamžitě mizí. Bubny se opět rozehrají a před očima máte scénu, která se dá popsat asi jako záběr z kamery, umístěné na malém míčku, jenž se otáčí a skáče směrem kupředu v nějaké trubce. I tento efekt je zakončen zběsilým rozpadem a ježděním obrazu po obrazovce (rozpad i ježdění tohoto typu jsou dobře známy všem majitelům televizorů sovětské výroby). Rozpad končí a v dolní části monitoru se vlní jakýsi sliz, z nějž postupně vylétne druhý 3D objekt v tomto demu, tzv. brambora. Na bramboru se víže další zajímavost - totiž zeslabování zvuku v závislosti na vzdálenosti objektu od diváka. Když je zvuk na maximu, brambora zmizí a při nástupu nové melodie začne efekt různě zbarvených patvarů, které se kroutí a letí směrem k divákovi. Pokud vlastníte alespoň trochu rychlý počítač, je tento efekt velmi zajímavý. A dále tu máme již v pořadí třetí 3D objekt. Je to krychle, ale různě zprohýbaná a zprotahovaná do nepodoby. Současně se zpomalováním "krychle" se zpomaluje i hudba a ta nakonec ustrne v táhlém nepřetržitém pípání (stejný zvuk vydává i takový ten přístroj, když se zastaví člověku srdce), přičemž na obraze je nápis "halcyon" a pod ním pomalu rotuje a mizí do temna halcyoňácké 3D logo. Demo končí tak, jak začalo - temnotou. Na závěr dodám, že Detour je skoro nejstabilnější a nejlépe technicky zabezpečené demo od Halcyonu. Jako jediný Halcyonovský produkt běželo na mém počítači za všech možných konfigurací bez jakékoli chyby. A na úplný závěr popisu Detouru se Vám velmi pokorně omlouvám za absolutně neprofesionální a neznalý styl líčení jednotlivých částí dem. Lifeforms (1995, Demo, Ja puol democompetition). Musím konstatovat, že se jedná o nejslabší produkt Halcyonu. Je to způsobeno hlavně tím, že celý tento projekt byl hotový v krátkém časovém intervalu čtyř dnů, a to se podepsalo na nedůkladném jeho otestování, což se projevuje v tom, že demo bez problémů chodí pouze na ReDoxově počítači (a to jen někdy). Takže se musíte spokojit pouze s popisem hudby, jež je připojena k demu jako samostatný soubor a s mými vzpomínkami na toto demo, když jsem ho viděl u ReDoxe. Takže hudba. Ta je podle mého více než velmi dobrá. Croaker jako vždy odvádí nadprůměrnou práci - zde se rozhodl použít velké množství acidů a monotónní trancový rytmus, jehož kompaktnost narušují pouze breaky provedené ohromnými výbuchy bubnů a činelů. Hudba jako celek působí skutečně monotónním dojmem, avšak zde to není na škodu a když vezmu v úvahu vynikající napojení obrazu na hudbu, tak řeknu, že monnotónosti si ani nevšimnete. Dále budu pokračovat o demu samotném. Vyskytují se v něm 3D objekty, velmi dobré obrázky, které jsou všechny kreslené od ruky a nedělají si nároky na podobnost fotografii. Dále tu máme tradiční Halcyonovské motion-efekty (např. jednoduché čáry, letící závratnou rychlostí směrem k diváku), úmyslné chyby, oslňující blikání obrazu, střídání nesouvislých efektů (Zde musím zmínit jednu obzvláště vyvedenou pasáž. Jedná se o rotující vektorovou krychli (která jako by vypadla z dema roku 1992), kterou v rychlém rytmu bubnů střídá moderní 3D objekt ujíždějící do dáli. Pro upřesnění dodám, že intervaly střídání těchto dvou efektů jsou menší než jedna sekunda.), různé tunely, plazmy a jiné barevnoefekty a samozřejmě všelijaké nápisy. Ty jsou v tomto demu, jak už jeho název napovídá, laděny do tématiky zvířecí. Jsou tu nápisy jako: Bakteeri, Elephant, Mouse, Whale, Human, atd..., přičemž celé demo je zakončeno textem "Life is short". Jako snad každé demo od Halcyonu i Lifeforms začínají a končí v naprosté temnotě a tichu. Ještě Vás obšťastním malým množstvím technických údajů a hned se přesunu o dílo dále. Lifeforms se skládají ze tří důležitých souborů - samotného ekzáče, datového souboru a souboru s hudbou - jsou dlouhé asi 850K a, jak jsem již jednou napsal, velmi mizerně odladěné. Takže, zkuste si je sehnat a zjistit, zda i na Vašem počítači vůbec nepoběží. A nyní, jelikož už je stránka velmi dlouhá, zajeďte prosím myším kurzorem na toto místo -> <- a stiskněte levé tlačítko na myši. Teď se všichni divíte asi nad tím, proč jsem prostě nenapsal klikněte zde. Tak já Vám to vysvětlím. Když se řekne či napíše slovo kliknout, okamžitě se mi vybaví člověk, jenž je velmi zelený a marně se snaží zadržet rychle se blížící okamžik vyvržení obsahu svého trávicího traktu. Snad mě již chápete a omlouváte mou krajní neschopnost napsat cokoliv výstižného. výheň