Dost často se oběvuje argumentace, že tvorba počítačových  dem je
     jen možnost jak se mohou programátoři vytáhnout. Existují i vyjímky,
     jako  třeba dema  od HALCYONU nebo ojedinělé výstřelky jako SUPERTV,
     TOASTED či DIVE, ale pro ty je  třeba mít stejný  nádech  pochopení,
     jako třebo pro básně a nebo hudbu ( nikoliv muziku ).Na demoscéně se
     ovšem objevilo i  demo, které  je svou  myšlenkou zcela  odlišné. Je
     totiž  narozdíl  od  statních   dem  skladbou  "epickou"  a  nikoliv
     "lyrickou".

        O programátorech dema vám toho moc říci nemohu. Osobně  je neznám
     a moc historek o nich nevím ( abych vám pravdu řekl, začal jsem se o
     dema zajímat teprve nedávno a více méně pod vlivem Ferdy  a ReDoxe )
     a tak bude  jejich charakteristika spíše  chudší. Zde bych  poprosil
     ReDoxe, aby pokud onu skupinu zná, připojil svůj vlastní  popis. Jde
     o grupu On thr Oath of Styx. V demu  se o kódovou  stránku  postaral
     Frankenstein,  hudbu, grafiku  a  příběh dodal  Mr. Willow.  Hudební
     systém byl převzat od  skupiny Ignuana ( JCAB ). Demo  bylo vyrobeno
     pro ASSEMBLY 94' a obsadilo 18. místo.

        Nyní ale k samotnému demu. Hned na  začátku se vám může  stát, že
     pointu vůbec,ale vůbec nepochopíte.Je to způsobeno malým programovým
     nedostatkem, který musím autorům vypnout. Demo totiž zobrazuje podle
     toho, jak se  pustí a kdy se  zmačkne ESC  pouze liché a  nebo pouze
     sudé své části. Proto bude většině lidí chvilku trvat, než pochopí o
     čem že je vlastně řeč.

        Jak  sám název  napovídá, jedná  se o  demo provázané  pohádkovým
     příběhem. Je to příběh malého hodného království, které je  zužováno
     jiným, větším a zlým. To si následně celé malé královstvíčko podrobí
     a zajme. Lidé se však zlounům vzepřou.Je válka. zlouni útočí, útočí,
     ale dobro nakonec zvítězí. Celý  příběh se pak  odvíjí  na obrazovce
     pomocí titulků.

        Effekty jsou  samozřejmě voleny tak, aby příběh co nejvíce vhodně
     dokreslovaly. Pokud se mluví o duších a silách zla jsou na obrazovce
     tečkovaní "duchové", kteří různě  rotují, armádu  zobrazuje množství
     3D  paňáčků, kteří  se v  šiku  otáci na  obrazovce, válku doprovácí
     "oheň" a vítězství "veselá" plazma ( nevím jak  jinak popsat  efekt,
     kde dva světlé oběkty obíhají jiný světlý  a šíří okolo  sebe plazmu
     jak jí zname z ostatních dem ) . Celkový dojem  je tedy ekvivalentní
     spíše netradičnímu divadelnímu představení než bezduchému předvádění
     programovacích rutinek.

        Samotné technické  zpracování již za  dnešní dobou  trochu kulhá.
     Je  sice nutno  podotknout, že tísícifejsové  fongemstínované oběkty
     nejsou hlavní náplni dem dneška, ale na HALCYON to prostě  nemá. Ale
     synchronizace s hudbou  dobře provedena  je. Postavičky  křičí  když
     mají, obrazy se  s hudbou mění  atd... Hudba sama  o sobě  je trochu
     infantilní, ale  co  má člověk u  pohádky  dělat ? ( ambient :) Demo
     běhá pohodově na čtyřiosmšetce, na třiosmšestce se jemě  škube ( asi
     tak 16 frejmů za sekundu ( odhadem ) ), ale 486 je  dnes  standart a
     proto v tom nevidím žádný problém.

       Jak demo ohodnotit celkově? Nepatří určitě mezi kandidáty na první
     místa na  soutěžích jako  ASSEMBLY, ale za  shlídnutí určitě  stojí.
     Nenechte si jej tedy ujít.



                                                              Marky

     ReDox - Možná se budete divit, ale i na 18. místě Asm'94 se objevilo
             kvalitní (pravděpodobně debutové) demo teamu Stix. Určitě stojí
             za shlédnutí !


            výheň