A, OH, JUJ, SUPR, BEZVA, EXTAZE, EXPLOZE, NEJLEPSI, The building of a dynasty Jasně že každej z vás tuhle hru zahrál nejmíň 100krát a ňáký ty srandičky okolo, ale určitě jste jí všichni dohráli se zvukovkou. Řeknu vám muj příběh. Začíná asi dva dny před 1. červencem. Bratříček zajel pro už dávno zaplacenou zvukovku k jednomu klukovi. Přitahnul jí domu namontoval a já sem nahodil všechny možný hry, který sem ve většině případech už dohrál. Pak přišla na řadu DUNA II. Ruce se mi ani neroztřásli, protože jsem si myslel, že mě na týhle už stokrát pokořený hře nic nepřekvapí. A jak všichni tušíte všechno dobře dopadlo a zvuky a hudba mě překvapily velice, velice a velice. Nehodlam tu psát jako ňákej debílek věty ve smyslu "Jéééé vono to mluví..." nebo "Ten vojáček zakřičel když sem ho odbouch..."adt. atd. Takle to s tebou dopadne, začátečníku Demo je udělaný špičkově. Neběhá vám z něj sice mráz po zádech jako v MECHWARRIORu 2, ale je to pěkný uklidnění před bouří. Celý demo je samozřejmě namluvený, jak jsem se již nešerterně zmínil. A nejenom demo. Celou hrou vás doprovází neustálý kecání vašeho poradce. U Atreides na vás mluví příjemný nikoli perfektní (je trochu olověnej) ženský hlas. U Harkonnen je to hlas absolutního tvrďáka, kterej nezná ani jeden zákon Občanskýho zákoníku, tak matky přírody. U Ordos z tohoto hlasu čtu čirou sebevědomou sílu muže silného a jistého si každým svým krokem. Omluvte mé skákání od jednoho tématu k druhému, ale já sem z těch zvuků tak vytrslej jako z žádných jiných předtim. Úplně jsem zapomněl na ty, kteří o této hře nic neví. Čtenáři Duna, Duno čtenář Jde o realtimovou strategii. Tenhle hroznej název v sobě skrývá obyčejnou strategii, která se hraje v reálném čase nikoli na kola ani jinak podobně. Bojujete o nadvládu nad Dunou na jejíž pravý název ARRAKIS se časem zapomíná protože její povrch je již dlouhou dobu pod krutými boji a je velmi nevlídný ke svým hostům. V jeho útrobách se prohánějí píseční červy, na něm jsou sabotážní jednotky a ve vzduchu vládnou nepřátelova letadla. V tento čas se sem odvážili jen ti nejodvážnější. Jen 3 (slovy tři) v této galaxii se odhodlali a přijeli na tuto planetu bojovat nejen s nepřáteli, ale i s ní samotnou. Prvním příchozím je rod ATREIDES. Atreidové přichází ze zelené planety, ne nemálo podobné zemi, planety CALADAN. Calaďané jsou rozumově založení lidé a nevrhají se do bitvy bez rozmyslu. Druhým rodem je ORDOS. Přichází ze věčně zamrzlé planety a proto mají o co bojovat. Zisk této planety by pro ně znamenal velký přínos. Třetím a posledním je rod HARKONNEN. Přichází z nezvykle rudé planety GIEDI PRIME. Tito lidé jsou maniaci. Co maniaci, šílenci, blázni a i tato slova jsou pro ně lichotkou. Vyrábějí zbraně hromadného ničení od super tanků kteří mohou spáchat harakiri a zbourat vše v jejich dosahu, po rakety stále mířící na nepřátelská území. Dalším je Císař, který má v oblibě jen dva ze tří rodů a jako by naschvál tak ten váš zrovna ne (taky kdo by to chtěl, dyť by nebylo za chvíli s kým bojovat). Císař je vypočítavej jak nikdo před ním, teda vlastně ani né vypočítavej jako spíš vychcanej. Kdyby byl vypočítavej tak by se přidal k Vám, ale on si počká na poslední kolo a pak se přidá k vašim doposud prohrávajícím (anti)kolegům. Zbraní v Duně najdete požehnaně. Některé mají funkci především obranou, ty bývají spojeny pevnými základy se základnou, a některé naopak jsou určeny pouze pro útok. Z hlavy jsem napočítal celkem 13 vozítek. Devět střílících, dvě lítací, jednu pojízdnou základnu a jedna těžební jednotka. Nezapočítával jsem speciální zbraně. Každá strana má své speciální zbraně. U Šílených Harkonnen je to tank Devastator u Atreides Sonic a u Ordos maj Deviator. Ty názvy Vám asi nic moc neříkaj tak budu tak laskav a okecám funkci každý speciální zbraně. Devastator: Nejvíc obrněná zbraň celé hry, docela silné střelivo a hlavně v případě neúspěchu tažení žádnej návrat ale autodestrukce. Sonic: Používá nějaký vlnění vzduchu k bourání všeho, co mu stojí v cestě. Není moc obrněnej, ale to vyrovnává svojí střelou. Jeho výhoda je v sestřelování více cílů na jednu ránu. Deviator: Tenhle tank vypadá stejně jako raketomet, střílí stejně jako raketomet rakety, ale po dopadu místo výbuchu následuje obarvení nepřátelské jednotky takže zasažená jednotka se na určitou dobu připojuje na Vaší stranu. V posledních dvou-třech misích navíc přibejvá každému rodu možnost postavit si vlastní palác, po jehož postavení se objeví další speciální zbraň. U Ordos Saboteur - nejsou viditelní na mapě, jsou zachytitelní pouze na radaru (v celku na nic), u Harkonnen Death Hand - je to raketa s ohromnou ničivou silou, která je kompenzována její nepřesností a u Atreides Fremen - obyčejný vojáci s raketama, já osobně jsem je používal na odhalení nepřátelských věží pro pozdější útok. Celá hra je dělaná se shora viděno trochu z boku (přece jenom úplně přímej pohled se shora by asi nebyl to pravý) takže to vypadá dost dobře. Grafika je pěkná, dá se říci detajlní . Animací je tu dost a dost. Za vozidlama zůstávaj koleje, rozmlácenej človíček se pomalu ale jistě propadává do písku, po výstřelu rakety a dopadu na zeleném podloží zůstává kráter a takhle bych mohl pokračovat ještě na dvě stránky ale to není účelem toho co tady píšu (ví tady z Vás někdo co to tu píšu? Hmmmmm tak nic no). Hudba: no, ehmm v demu je vcelku nic moc (néé nebíte mě, já za to nemůžu), ale za to ve hře, no prostě eňo něňo (no zas tak moc mě hýčkat nemusíte). Válečný motivy podporující vaší agresivitu se střídaji s poklidnou muzikou, která Vás ukolíbá v domění, že žádný nebezpečí nehrozí. Do těch špinavých oušek, co se bimbaj u uslintaný pusy mi zaznělo asi 5 melodií, který se střídali podle situace. Při závěrečných titulkách zazní všechny motivy, který jste mohly slyšet ve hře. Zvuky mají vcelku vysokou úroveň, ale skuste si při zboření budovy zavřít oči a zaposlouchat se do malebných zvuků padajících zdí. Určitě si pod touto zvukovou kulisou nepředstavíte Dunu. Řekl bych, že ty zvuky nejsou dobře zasazený. Po kliknutí na jednotku vždycky něco žbreptne. Můj jedinečný šampión a vítěz mezi zvuky je zvuk napodobující přejetí vojáčka (ovšem pokud ten vojáček není můj), to je absolutní slast pro moje špindíry. Když to tak hezky mlaskne, to je absolutní paráda. Ovládání je pomocí myši, ovšem pokud ji nevlastníte neni problémem se v setupu navolit hru bez myši (nedoporučuji). Na ovládání jsou parádní horký klávesy. Každá akce má svoji a proto nemusíte přejíždět celou obrazovku aby jste dali atak. Každý koho znám zapomíná na hot key Tab., která přepíná mezi vším živím na obrazovce (vaše jednotky, cizí jednotky, budovy popřípadě červy). Ve hře jsem zase tak moc veliký programátorský chyby nenašel, ale drobnůstky tam samozřejmě jsou. Nevím jaká to byla mise, ale při rozboření všech budov by se na obrazovce mělo objevit, že jsi zdárně ukončil misi,ale u této mise se mi opakovaně stávalo,že se hra kousla a nepustila a nepustila sviňa jedna, musil jsem ji udělat znova. Taky se to stávalo přímo naopak. Mise se ukončila před rozmlácením všech budov (viz. důkaz). Při posledních misích po ukončení a překročení vytěženého koření sta tisíc ve vyhodnocení se vypíše jen koření nad 100 000. Důkaz Nebo při zničení nepřátelovy Rafinery se letadlo, které neslo Harvestra seklo v jednom rohu obrazovky a tam furt kroužilo a kroužilo, kroužilo kroužilo a ještě kroužilo kroužilo krou..lo a krouži.. a k..... ..... až jsem z toho usnul. Firmy WESTWOOD a VIRGIN GAMES se vcelku vytáhly protože to, co vyprodukovaly chytrý hlavičky programátorů se bude řadit už na vždycky mezi špičku ve hrách. Na mojí špičce už visí Wolfenstein 3D a jiný bomby, ale na tý nejvyšší špičce ze všech špiček bude vždy svítit nápis: D U N E I I. Omlouvám se všem, hlavně češtinářům(kám), (promiňte Mgr. E. P.) za gramatické chyby. Jo kdyby jsme tak všichni uměli ...nooo ten tamten jazyk, sakra jak se mu nadává, doháje já si nevzpomenu, notak mozku dělej, prober se, tak mi přece pomozte, tamten jazyk jak má bejt univerzální pro každýho.... Kurva to neni možný já si fakt nevzpomenu... Omluvte mě, du něco rozkopat... WERT výheň