.,NEUTRON,.
                         
                                 
                               . 
                                                                       
               .                                                            
                  o                                                           
                                        n           ²                          
                                      o                                        
                                                                              
                                                                           
                             o                                              
                                                                              
                                                                     o         
                                            .                                  
                                       _                                    
                                                                           
                                                                        
                                                                        
                                

           Letošní  demo-produkce  prochází  znatelnými  změnami.  O proti
     loňskému   roku   se   nejméně   zdvojnásobil   počet  organizovaných
     demo-party  po celém  světě. Scéna   se rozrůstá  a stále  častěji se
     můžete setkat s produkcí pocházející z více méně exotických míst jako
     Izrael, Austrálie nebo Jižní  Afrika. Samotným centrem veškerého dění
     je  samozřejmě  Evropa.  Veliký  sraz  všech  programátorů,  grafiků,
     hudebníků  a  vůbec  všech   počítačových  maniaků  proběhl  v  dubnu
     v Budapešti pod  názvem Scenst'96. Na  toto klání se  sjeli účastníci
     z Německa, Polska, Slovenska, Rakouska  a dalších zemí. Jako obyčejně
     z naší  vlasti se  zde žádný  konkurence schopný  kandidát neobjevil.
     Nebudu to  rozmazávat, ale je  to přinejmenším veliká  škoda, protože
     u nás  by  se  určitě  parta   schopných  lidí  našla.  Soutěžilo  se
     v klasických  disciplínách  jako  demo,  intro  64kB  a  4kB,  hudba,
     grafika.  Vítězem   královské  disciplíny  se  stalo   demo  Dive  od
     rakouského team Neutron, který poprvé  vystrčil růžky na Party'94. Je
     to  v podstatě  jejich debutové  dílo na  poli demo produkce, jelikož
     většina jejich  předešlé tvorby se  pohybovala spíše v  oblasti hudby
     a grafiky.  Jde o  docela veliký  team čítající  11 aktivních  členů.
     Programátoři: Bora Man,  Doc Maxwell, Delta a Tom  T, hudbu skládají:
     Hawk, sir  Roger Rooster a  Saberrider a grafiku  a design obstarává:
     Crack, Dope, Raptor  a Cygna. Ve své podstatě  neobsahuje demo, žádné
     vyjímečně úchvatné efekty, jak po programové, tak po grafické stránce
     a celkový design  je tak na  rozhraní mezi kýčem  a originalitou. Ale
     i přes  tyto nedostatky  mohu s  dobrým svědomím  konstatovat, že  se
     jedná o vynikající demo. Co je  toho příčinou ? Jeden velice důležitý
     detail:  synchronizace  obrazu  s  perfektní  hudbou.  Možná  jste si
     všimli, že hudba v demech je spíš něco jako doprovod na pozadí rádoby
     perfektního 3D systému. Tímto  stylem vznikalo veliké množství braků,
     v nichž  i  ten  nejlépe  naprogramovaný  efekt  byl vším možným, ale
     rozhodně  ne prostředek  pro vyjádření  určité autorovi  myšlenky. Je
     zarážející,  že   po  vzniku  Second   Reality  se  něco   jako  plná
     synchronizace obrazu s hudbou neobjevilo. Je pravda, že určité pokusy
     ty byly (Xtal/Complex),  ale něco tak výrazného jako  Unreal ][ se do
     vydání  Dive aspoň  podle toho, co jsem  měl možnost vidět, nekonalo.
           Demo  má rozumnou  velikost: asi  1MB. Je  rozděleno na program
     s daty a soubor  s hudbou ve formátu XM. Toto  dělení se pomalu stává
     standardním.  Proč ztrácet  čas  s  ripováním hudby,  když se  k demu
     prostě  přiloží v  původní podobě,  zvláště když  se jedná o kvalitní
     skladbu, kterou soundtrack  k Dive určitě je. Při  spuštění se objeví
     klasický  setup  Midase,  takový,  kterým  se  konfiguruje  nastavení
     zvukové  karty pro  Výheň. Midas  v0.5 (pouze pro Watcom  C++) má  už
     kvalitní   mixovací   rutinky   pro   Sound   Blaster   16   a  další
     no-hardware-mixing  karty  a  tak  si  můžete  nastavit klidně 16-bit
     stereo  na  44kHz  i  na  obyčejné  486  a  demo  poběží  bez většího
     zpomalení,  což ve  Výhni nelze.  Pak už  začíná samotný nářez jménem
     Dive. V prvních sekundách máte pocit, že jste narazili na další nudné
     demo.  Jakýsi rotující  texturovaný  nápis  s docela  vyvedeným logem
     Neutronu  na  pozadí  podkresluje  jakoby  nezáživná  hudba.  Ani  se
     nenadějete  a  oči   vám  začnou   přecházet  při   blikajícím  intru
     představující tvůrce  dema. Dunící bubny evokují  změnu palety pozadí
     na bílou barvu, což dá docela  zabrat vašim čípkům, zvláště pak, když
     si  spustíte demo  v naprosté  tmě. Ani  ušní bubínky  nezůstanou bez
     práce. Jestliže si pustíte Dive přes pořádný zesilovač s 80 wattovými
     bednami, budete se po jeho shlédnutí cítit jako dokonale vypláchnutej
     sud od piva a bude vám chvíli trvat, než uslyšíte nadávky rozčílených
     sousedů. Sir Roger složil něco mezi hausem a ravem a věřte, že samply
     bubnů  mají  patřičný  kontrast,   zvláště  pak,  když  je  podporuje
     i vizuální  stránka. Jako  jediný vizuální  efekt, který  považuji za
     originální  a  velice  zdařilý  (i  když  ten  font  by  s dal trochu
     vylepšit),  je   rychlé  vypisování  krátkých   hlášek  v  angličtině
     v průběhu druhé a závěrečné části  dema. Pro nerodilé mluvčí vyvstává
     určitý  sekundární  efekt.  Rychle  naskakující  texty  sice stihnete
     přečíst, ale  tak tak si  je stihnete překládat  do češtiny a  tak se
     vlastně  nedovíte, o  čem byla  řeč. Ale  nebojte se  o žádné hluboké
     myšlenky  nepřijdete. Jako  standardní efekty  uvidíte tunnel-zoomer,
     ohnivé koryto, rotující n-úhelník s  šíleně kýčovým pozadím, které se
     po čase  začne zuřivě vlnit, docela  zajímavé pseudo-truecolor slunce
     a další  3D objekty.  Změny efektů  jsou synchronizované  stejně jako
     změny  palety  pozadí  a pohyby   objektů  s  hudbou. Abyste  dosáhli
     výsledného efektu, chce  to mít alespoň 486SX33, protože  na 386 není
     synchronizace  se  změnami  obrazů  možná,  vzhledem  k jejich časové
     náročnosti. Je to  tedy 486 demo (staré časy  jsou dávno pryč), které
     by ovšem  bez větších problémů mělo  běhat i na 386.  Jestli ho ještě
     nemáte,  tak si  Dive určitě  sežeňte. Naleznete  ho na ftp.cdrom.com
     v knihovně  pub/demos/alpha/1996/n/ntr-dive.zip. Určitě  se vám  bude
     líbit,  prostě  máte  příležitost  shlédnout  něco,  co  se  jen  tak
     v současné  době  nevidí,  ale  já  osobně  doufám,  že se tvorba dem
     přikloní k synchronizaci  obrazu s hudbou v takovém  rozsahu, jako to
     ukázalo  Dive.  Držím  Neutronu  palce  a  těším  se  na jejich další
     produkty  a  dema  na  Wired'96.  Dive  je  demo,  které dokazuje, že
     synchronizace s hudbou dělá divy, a že by ji nikdo neměl zanedbávat.

                                                           ReDox


            výheň