+ +--+ +--+ ++ ++ +--+ +--+ +--+ +--+ ++ + +--+ | | | |+++| | | | | | || | | | | | +-- | | | | +--+ | +-- || | +--+ | | | | | | | | | | || | | | +--+ +--+ + + +--+ +--+ +--+ +--+ ++-+ + + Stále častěji se setkávám s lidmi, kteří mi tvrdí, že demoscéna jsou ty blbý dema, co se nedaj hrát, a že je to nezajímá, kde jakej počítačovej maniak zplodí ňákou koninu a vůbec, proč o tom píšu do Výhně. Možná, že si pamatujete na staré časy, kdy se místo PC programovalo pro takové stroje jako ZX Spectrum, Atari nebo Amiga. Ano, i v této předpotopní (potopa = Windows) době existovala demoscéna a odvažuji si tvrdit, že její původní rozsah byl mnohem větší než v současnosti s tím rozdílem, že tenkrát neexistoval internet ale fidonet, což zapříčinlo menší možnosti šíření tvorby po světě. U nás byla tehdy scéna v plném proudu, existovali různé skupiny nadšenců, kteří tvořili produkty všeho druhu, ale to, co se stalo s nástupem PC je něco podezřelého. ZX, Atari a Amigy mají na sobě půlmetrovou vrstvu prachu, která se ale usadila i na českou undergroundovou počítačovou scénu. Dlouho jsem přemýšlel, co se to s národem českým vlastně děje. Nepřestávám věřit, že se u nás určitě najdou lidi, kteří něčeho takového schopni jsou a jejichž tvorba by mohla českou demoscénu vrátit do starých kolejí, ale tito lidé buď mlčí nebo si někde pod fousy mumlají cosi tichoučkého, o čem se má šanci dozvědět velice malé množství lidí stejného smýšlení. Podle mého názoru má demoscéna jeden podstatný účel, který každý její stoupence chápe a řídí se jím: sjednocuje lidi stejného smýšlení a pomocí nekomerční tvorby protestuje proti spotřebnímu stylu života. Je zajímavé, že v ostatních evropských zemích je mnoho lidí, kteří demosécnou žijí a předvádějí více či méně kvalitní tvorbu, která je ke komerční (převážně herní) produkci z hlediska kvality provedení více než adekvátní. Je to možná způsobeno tím, že v těchto zemích je vládne kapitalismus už delší dobu a mnohým lidem začíná docházet, že se s tím komerčním balastem něco dělat musí. Když se podíváte například na severské země, kde má demoscéna asi největší slovo v porovnání s celým světem a na USA, kde je v této oblasti spíše ticho, získáte tak dva extrémy. Je vůbec velice zajímavé sledovat, jak se demoscéna rozvíjí a zase upadá. Já osobně si nedovedu tento proces nějak přesněji popsat, ale nějaký skrytý význam to má. Stačí se podívat na stav v naší republice a je vše více než jasné. Možná, že se časem všechno změní a Česká republika se bude moci se svou demoscénou hrdě řadit mezi ostatní země střední Evropy. Velikou bariérou této myšlenky je především naše česká mentalita. Jednoduše řečeno: zadarmo ani kuře nehrabe. Může to také trvat i několik desítek let než se něco v tomto směru změní a možná, že to už bude úplně jiná doba, ale já stejně doufám, že většina inteligentních lidí pochopí, že peníze nejsou všechno. Ale necháme filozofování a pustíme se do tvrdé reality dneška. Většina lidí, kteří se poprvé setkávají s demoscénou netuší, jaký je její skutečný rozsah. Ve směs se jedná o velice kvalitní tvorbu nejen v oblasti dem, ale také například hudby, grafiky. Něco jako musicdisky nebo slideshow se v poslední době množí jako houby po dešti a není to na škodu si podobnou tvorbu obstarat. Kapitolou samou o sobě jsou demoparty, tedy sraz všech demařů ze všech možných míst naší zeměkoule. Já osobně se chystám na Scenest'97, který se bude konat v dubnu příštího roku v Budapešti a uvažuji také, že bych se jel podívat na Demobit (asi nejbližší demoparty) na Slovensku. Během roku se takovýchto akcí koná desítky pro zajímavost uvedu jména těch nejprestižnějších: Assembly, The Party, Gathering, X. Pokud se jedná o nákladnější party, řekněme pro 5000 návštěvníků, mají organizátoři opravdu dost práce. Takovéto větší akce jsou spojeny s prezentací nějakých komerčních firem, které party sponzorují (například Advanced Gravis nebo IBM). Soutěží se v několika kategoriích (většinou: demo, intro 64kB, intro 4kB, hudba 4 kanálová a multichannel, obrázky a animace), které mají přísná kritéria pro zařazení příspěvku do soutěže. V průběhu party se postupně prezentují jednotlivé soutěžní věci na velikých screenech a každý účastník může u hlasovacích počítačů vyplnit svoje typy na vítěze jednotlivých kategorií. Na závěr proběhne vyhlášení výsledků a udělování cen (většinou finančních). Smysl těchto akcí je jednoduchý: meeting lidí, kteří žijí demoscénou a chtějí si o svých problémech podiskutovat s ostatními. Můžete si být jisti, že lepší odborníky na problematiku počítačů v takovém počtu jen tak neuvidíte. Je samozřejmé, že se na party může jít podívat každý (dívky mají mnohdy vstup zdarma, jinak je cena vstupenky adekvátní k organizační náročnosti celé akce), ale především je to příležitost pro lidi, kteří demoscénu znají a jsou členy nějaké demogrupy. Většinou se domluvíte anglicky, případně národním jazykem země, ve které se demoparty koná. Výstavní plocha je volena podle množství účastníků party, ale nepředstavujte si něco jako Invex. Musíte si uvědomit, že většina účastníků spí a vůbec vegetuje po dobu konání party ve výstavní hale, případně v hale určené pro spaní (první dva až tři dni se ale moc nespí, není čas, jede se prostě 24 v kuse, na cestě domů je na spaní času dost). Představte si několik towerů s monitorem a klávesnicí obmotaný ze všech stran drátama, poblíž obrovské několikawattové bedny s equalizerem na maximu, vytvářející šílený akustický tlak, tak 10 lidí natlačených u jednoho monitoru bouřlivě diskutující nějaký ožehavý problém, okolo neuvěřitelné množství potravin pití, kusů hardwaru, šatů, popsaných papírů a já nevim, co ještě, no prostě pařanskej koutek tak, jak má být. Největší tlačenice bývá poblíž hlavního bigscreenu, kde probíhá prezentace královské disciplíny demo. Ozývají se nadšené výkřiky typu: "to je fakt boží stínování, hmm.. 7800 faců to je pěkná blbost, ježiš ta plasma je hrozná, tohle bych chtěl vidět na 386" a podobné. Testovací konfigurace je předem známa. V současné době je to většinou Pentium na 166MHz rychlá SVGA karta a GUS MAX, no prostě hi-end počítač. Ale nemyslete si, na požádaní si můžete vámi zvolené demo pustit, třeba na 486 nebo i na 386 a vysledovat jeho rychlost i na pomalejších počítačích. Součástí bigscreenu je i špičková surround reprosoustava sestavená z pěti reproduktorů, protože kvalita zvuku je jedním z hlavních kritérií dem. Počet soutěžících se pohybuje řádově v desítkách a každé demo má určeno stejný čas na prezentaci (většinou 8 minut) a tak se tato kategorie někdy protáhne až do pozdních nočních hodin. Kromě přátelských pokeců si můžete také sjednat schůzku se jedním se zástupců sponzorské firmy a případně získat užitečné informace. Doba trvání se pohybuje od 2 do 7 dnů a věřte, že pokud se nějaké takovéto party zúčastníte, bude to vašich 7 nejpernějších dnů v životě. Získáte nové kontakty a uvidíte, co nového se děje na demoscéně. Je trochu škoda, že se u nás nic podobného nekoná. Trochu to navazuje na úvod tohoto článku. Jestli to takhle půjde dál, asi se pokusím sehnat pár lidí a nějakou tu komorní demoparty v Praze zorganizuju, ale to se eště uvidí. Pokud by měl někdo zájem se s demoscénou seznámit blíž, je tu jedna velká příležitost: diskmagy (doporučuji: Imphobie, Bad News, Scential, Daskmig, Inside). Jejich rozsah je mnohdy omračující (něco kolem 500 článků, tedy asi 2 MB textu), což je v porovnání Výhní (400 kB) docela veliké množství. Já se vám snažím přiblížit to nejpodstatnější, co se v demoscéně děje a pokud by se našel někdo, kdo se v ní vyzná, tak bych byl rád, kdyby neváhal a přispěl do této rubriky. Já rozhodně uvažuji o rozšíření, ale zatím nejsou lidi. Doufám, že jsem vás alespoň trochu naladil, a že teď už nebudete mít k demoscéně takový negativní přístup, jako dřív. Věřte, že je to jedna z nejkrásnějších věcí, do které můžete proniknout. To nekonečné dobrodružství při čtení diskmagů a nadšení z nových věcí, které jste si právě stáhli, stojí opravdu za to. Kdo nepoznal, neuvěří. Scene rulez ! ReDox výheň