☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻ ☺☻☺ Space Invaders ☺☻☺ ☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻ Píše se rok 2340. Lidský rod je rozlezlý do všech možných a nemožných koutů vesmíru a užívá si svých technických vymožeností a své dosavadní neporazitelnosti ve vesmírných soubojích. Avšak jednoho krásného dne se v systému Delta plus sedm iks z hyperprostorového oblaku začnou rojit kosmické lodě odpudivých mimozemšťanů. Nikdo jim nevěnuje žádnou pozornost a všichni si myslí, že se vetřelci nepokusí ohrozit neotřesitelnou pozici lidí ve vesmíru. Vetřelci jsou ale k překvapení lidí nesmírně odolní a jejich lodě se nedají prakticky vůbec poškodit. Naštěstí mají mimozemšťani s lidmi slitování, a tak se vrhají proti lidským vražedným strojům bez jakékoli techniky. S pomocí svých děsuplných čárek, které vyvrhují s nesmírnou přesností ze svých odporných sliznatých těl, rozsévají strach mezi příslušníky vesmírné maríny. titulní obrazovka Ta poslední čárka mně minula jen o pár milimetrů. Příště si musím dávat větší pozor, aby z mé Cobry MK2 nezbylo jen několik miliard atomů letících světelnou rychlostí vstříc chladným končinám vesmíru. Trhám ovládací pákou prudce doleva a mé tělo se pro značné přetížení deformuje do bizarních tvarů. Najednou se před průzory kabiny mé lodě objevuje ohromný pavouk, který mává svýma strašlivýma nožičkama nahoru a dolů a ještě se přitom pro zvýšení mého strachu pohybuje doprava a doleva. Z pavouka začínají vylétávat první roje smrtonosných čárek. Můj mozek je však rychlejší a dává okamžítě pokyn prstu, aby stiskl tlačítko pro odpálení laserového impulsu. Sotva se tak stane, ohromný zelenofialový mutant se rozprskává na tisíce kousků a jeho rotující a stahující se vředovité vnitřnosti mi za efektního zvukového doprovodu dopadají na kabinu a zanechávají na ní žluté stopy. Ještě se musím vyhnout čárkám a mohu si konečně trochu oddechnout. Tak, a máme za sebou sugestivní vylíčení scény, která by se mohla odehrát v super hře Space invaders. Tato hra je tak stará, že ji většina z vás už asi nezná. Existuje snad na všechny typy počítačů, včetně PC, ale na každém z nich má trochu jiný název. Třeba na PC ji můžete sehnat pod krycím jménem Space commanders. Help (to je grafika !) Po nahrání hry do paměti, skvělém intru, navolení obtížnosti a jejím odstartování se objeví herní plocha. Ta se skládá z čáry, na které se pohybuje do stran vaše raketka, z několika bariér mezi raketkou a mutanty, z raketky a z odpudivých mutantů. Systém hry spočívá ve zničení všech mutantů, dříve než se tito postupným sestupem dotknou čáry. Vetřelci sestupují k zemi pravidelnými pohyby doprava a doleva, přičemž se hýbou všichni najednou. Jsou uspořádáni v pravidelném obdélníku o rozměrech AxB mutantů. Vypadají různě. Já si vzpomínám pouze na tvar pavouka. Aby nepůsobily dojmem strnulosti, mají všechny tvary mutantů dvě neustále se opakující animační okna (Jak již bylo uvedeno, pavouk hýbe nožičkama nahoru a dolů). Souboj mezi vámi a vetřelci se uskutečňuje prostřednictvím čárek. Smrt nastává už po prvním zásahu. Na dokončení této nekonečné hry máte několik životů. Extra bonus body se dají získat po úspěšném strefení se čárkou do létajícího talíře, jenž se prohání po obloze nad mutanty. Raketka se ovládá šipkami doprava a doleva a čárky se vypouštějí klávesou space. Na závěr bych chtěl uvést, že tato hra, ač jsem ji tak zošklivil, vůbec není špatná. Ve své době (rok 1980) to byla absolutní špička mezi tehdejšími výtvory a myslím si, že už jen kvůli jejímu unikátnímu stáří byste si ji měli sehnat a zamyslet se nad tím, co lidem stačilo dříve ke štěstí (viz. Wing commander IV). Ferda výheň