Earth moving (1984)

     Hodně  lidí,  kteří  poslouchají  Oldfielda  tak  jako  já,  považuje
     následující  tři alba  za brak  a všeobecný  úpadek Mika  do komerční
     sféry líbivých  písniček. Ale podle  mého názoru tomu  tak není. Toto
     albu neobsahuje jedinou instrumentální skladbu, což neznamená že není
     kvalitní. Je zde samozřejmě znát vliv komerční hudby 80.let, ale Mike
     si dal bacha a sestoupil na  úroveň, ve které si udržuje svůj osobitý
     styl a  zároveň chce oslovit více  posluchačů. Právě mucholapka Earth
     moving  dostala Oldfielda  na výsluní  populární hudby.  Je to prostě
     zase jiná kapitola Mikova uměleckého života. Chtěl, aby si jeho desku
     koupili i  lidi, kteří rádi poslouchají  líbivou melodickou hudbu než
     kompozičně náročné instrumentální skladby.

           Discovery (1984)

     Jedná se  v podstatě o  stejnou záležitost jako  Earth Moving. Úvodní
     známá písnička To France se  stala podobně jako Moonlight Shadow nebo
     Shadow  on the  Wall hitem  80. let.  Ale závěrečná  skladba The Lake
     napovídá,   že  se   Oldfield   pomalu   vrací  ke   starému  dobrému
     instrumentalismu.

           Islands (1987)

     Další   velice  zajímavé   album.   První   strana  desky   je  čistě
     instrumantální  Wind Chimes  I a  II. Je  to experimentální a zároveň
     velice originální věc. Mike zkusil změnit svůj zaběhnutý styl a začal
     experimentovat  s melodií  a  rytmem.  Používá disharmonie  a složité
     kombinace   zvuků  elektronických   a  reálných.   Wind  Chimes  jsou
     předzvěstí něčeho velkého ! Druhá  strana desky je klasicky komerční:
     pět  písniček, z  nichž první  Inslands (zpěv  Bonnie Tyler) se stala
     diskotékovým hitem.

            Amarok (1990)

     Tou velkou věcí je jedinečné,  nejlepší, originální a prostě geniální
     album Amarok. Vyšlo pouze na CD  ! Jiný nosič nemá potřebné technické
     parametry,  aby mohl  nést tuto  60 minutovou  bombu. Pokud už Amarok
     nemáte, tak si běžte koupit (380 kč za to, je směšně nízká cena) hned
     jak dočtete tuto  recenzi. Ale pozor, na obalu je upozornění, že tato
     nahrávka může být  škodlivá pro váš sluchový orgán.  Takže pokud máte
     nějaké problémy se sluchem, radši  si toto Album nekupujte. Bojím se,
     že když  se pokusím objektivně  hodnotit tuto kultovní, věc stihne mě
     posléze tíseň svědomí, že jsem Amarok patřičně nevychválil. Tak já to
     zkusím: Amarok je bezkonkurenčně nejlepším albem Mika Oldfielda a kdo
     by si troufal  odporovat, nemá v nejmenším šanci  a pravděpodobně ani
     potuchy, o čem  je řeč.  Jde kompletně  o počítačově (tedy digitálně)
     namixovaný produkt.  Mike sám zahrál  a nasamploval všechny  potřebné
     nástroje a výsledek složitě zmixoval  do konečné podoby. Mezi opravdu
     originální  samply  patří  například:  flašinet,  sklenička  s vodou,
     kartáček na zuby, modelářské potřeby, dveře, kladivo, lžíce, a další.
     Každou  minutu se  mění melodie  (vymyslet 60  přechodů mezi dur/moll
     melodiemi v  různých tóninách musí  dát fakt zabrat).  Jedna asi pěti
     minutová pasáž je na změně melodií založena a vždy když ji poslouchám
     tak si  nejsem jist, jestli se to vše  dá vůbec zapsat  do partitury.
     Náhlé změny  hlasitosti a melodií (příšerná  rána kladivem do ocelové
     desky,  rozbití  skleničky  s   vodu,  nesnesitelně  hlasité  výbuchy
     elektronické kytary) jsou ony nebezpečné pasáže v Amaroku. Je to jako
     hudba nějaké mimozemské civilizace. Až poprvé uslyšíte na sluchátkách
     celí Amarok, budete se cítit jako někdo úplně jiný. Nebudu mít špatné
     svědomí když prohlásím, že Amarok se řadí mezi nejlepším hudební díla
     20. století.  Tři roky práce  na tomto albu  dalo Miku opravdu  mnoho
     nových zkušeností, ale vrcholu svojí tvorby dosáhl právě u Amaroku.

            Heaven's Open (1991)

     Od Amaroku se Oldfieldova tvorba dostala zase do jiných dimenzí. Této
     změně nasvědčuje  také toto album.  Obsahuje pět zajímavých  písniček
     z nichž bych chtěl upozornit na  titulní skladbu celého alba Heaven's
     Open. Podle mého názoru je to nejlepší Oldfieldova písnička. A dodnes
     nechápu, že dokáže zastínit například Islands. V druhé polovině CD je
     vyhrazeno místo  pro instrumentální skladbu  Music from the  Balcony.
     Není nijak výrazná,  spíše se jedná o odvar  Amaroku. Je to doznívání
     Oldfiledových  experimentů  s  hudbou  a  rytmem,  které počal v albu
     Islands.

            Tubular Bells II (1992)

     Je  to  zvláštní,  ale  Mike  rád  dělá  pokračovaní  svých úspěšných
     skladeb.  Tubular  Bells  II  jsou  ve  světě  uznávány jako kvalitní
     moderní  elektronická  a  samplovaná  hudba.  Je  bezpochyby pravdou,
     protože  se jedná  o kompromis  mezi komercí  a originalitou. Je plné
     klasických  melodií  a  už  ozkoušených  kompozičních postupů. Jedním
     slovem je to  líbivé s tak trochu komerčním  nádechem. Pokud ho ještě
     nemáte doma  určitě si obstarejte  alespoň kazetu (160  kč není moc).
     Tubular  Bells 2  jsou opravdu  klasika 20.  století a  každý by  měl
     alespoň vědět, o co se jedná. To si určitě Mike Oldfield zaslouží.

            Songs of Distant Earth (1994)

     Songy  jsou  zatím  posledním  albem  Oldfielda.  Tentokrát zkusil už
     čtyřicetiletý Mike něco jiného: sci-fi námět A.C.Clarka, kterému toto
     CD věnoval.  Nakonec ještě natočil videoklip  (jestli jste to viděli,
     tak  ten chlap  s tim  laptopem není  Oldfield !).  Je to  úplně jiná
     hudba. Kdyby mi toto album někdo pustil, určitě bych netipoval, že se
     jedná o Oldfielda. Mike se asi snaží najít nějaký nový směr, zatím se
     mu to  daří a já  věřím, že tento  geniální britský muzikant  nakonec
     svého cíle dosáhne.

                                                     ReDox


            výheň