.,,,,,,,I,G,U,A,N,A,,,,,,,. Heartquake. Takový nese název v současné době už skoro zapomenuté demo španělského teamu Iguana, které se umístilo na bronzovém stupínku na Assembly'94 (1.místo: Verses od EMF, 2.místo: Holistice od Cascady). Proč jsem pro vás vybral právě Heartquake ? Odpověď je jednoduchá. Je to v podstatě jedno z posledních počítačových dem tzv. staré generace, do které bezpochyby patří takové kvalitní věci jako Unreal, Second Reality nebo Panic. Je to generace pomalejších počítačů a originálních nápadů, po kterých se nám při prohlížení dnešních 3D bombastických slátanin hodně stýská. Tenkrát jste si nemohli dovolit realtime texture-mapping na 7800 facech nebo šíleně časově náročné stínovací modely a několika násobné světelné zdroje. Byla to doba maximálního úsilí vymlátit z 386 úplně všechno. Mnohým se to dařilo a tak se dodnes jejich výtvory řadí mezi nejlepší programátorské kousky v historii tvorby počítačových dem. Jestli se v nejbližší době nezačne demoscéna podstatně měnit svoje zaběhnutá klišé a nepřejde ke své původní tradici originality, asi se sama zadusí v návalu totálně bezduchých blbostí, na které se už nikdo nevydrží dívat ani minutu. Naštěstí se už určité vlaštovky počítačové scény začínají objevovat. Nemusím snad připomínat skvělé demo Caero, které vzniklo jako společný výtvor teamů EMF a Plant (mimochodem členem Plant je i vynikající muzikant Purple Motion bývalý člen Future Crew) nebo Xtal od Complexu, jemuž není co vytknout (Jmagic a Jugi jsou prostě geniální lidi). Ale abychom nezabíhali někam jinam vrátím se k Heartquaku. Můžu říct, že je to moje oblíbené demo a to hned z mnoha důvodu. Jedním z nich je výjimečná originalita některých částí, o nichž se zmíním později. Vezmu to pěkně od začátku. Demo zabere na disku asi 3MB, což není zrovna málo, ale co se dá dělat (zapakovaná se vejde na dvě diskety). Po spuštění se objeví menu, ve kterém máte možnost si komfortně nastavit vše potřebné pro spuštění dema. Kromě nastavení zvukové karty jsou tu i položky pro změnu některých efektů, jejichž rychlost/pomalost by nevyhovovala vašemu počítači. Rovnou si můžete přečíst potřebné informace ohledně chyb, které by mohli nastat při spouštění dema a pak už jen stisknete položku "Run demo". Začátek je velice zajímavý a já ho považuji za jeden z nejlepších inter k demům. Je to jakási modrá plazma v níž se objevují nápisy "Iguana" a "presents". K tomu všemu kraje taková tajemná hudba. Najednou začnou bouchat bubny střídavě do každého reproduktoru a nakonec se to celé zvrhne v šílený hardrokový nářez. Po obrazovce rotuje a všelijak morfuje textura s nápisem Heartquake. Potom se všechno uklidní a hudba se změní do podivného plouživého stylu. Nápis steče po obrazovce dolů a následuje bombastická informace "24000 dots coming up". Další část mi tak trochu připomíná matematické programy na zobrazovaní hodnot všelijakých prostorových funkcí. Nevím, co tím autoři zamýšleli, ale tato část je spíše námětově kontroverzní, zato velice efektní, obzvláště pak ve spojení s vynikající hudbou. Následuje zvláštní a svým způsobem originální obrázek Iguany (to je fakt ještěrka), kterak střílí z nějaké ničivé zbraně. O kvalitě této kresby by se dalo pochybovat, ale nebudu to dál rozvádět. Následující část je oproti předešlé obzvláště kvalitní. Jde o velice rychlý a docela realistický fraktalový landscape (zvláště pak na 486 se nechytá ani Commanche). Já sám jsem nic rychlejšího zatím neviděl. Můžete ho ovládat pomocí šipek a kláves PgUp, PgDn, A, D. Toto interaktivní zpestření považuji také za velice originální nápad. Po průletu nad fraktálovou krajinou se vše rázem změní. Na obrazovce začínají neuvěřitelnou rychlostí poletovat vektorové glnez objekty různých barev, následuje velice rychlé a efektní prolínání dvou morfujících se různubarvených šachovnic. Je to velká konkurence Tritonu a to především ve spojení s kvalitní hudbou a dynamickým pohybem. Prostě nemám, co dodat. Následující část je bohužel tak pomalá, až to kazí dojem z celého dema. Má jít o tzv. "chrome plazma", tedy něco jako plazma rotující kolem středu obrazovky vykazující kovové barvi. Dle mého názoru by s to dalo naprogramovat podstatně rychlejší metodou, ale co se stalo, stalo se. Něčím, co Heartquake řadí do řady kvalitních produktů, je pravě následující část. Nese název "rubber poly" a jedná se opravdu o originální nápad. COI vymyslel nějaký algoritmus, kterým se dá simulovat celkový pohyb předmětu vyrobeného z měkké gumy. Na rychlejších počítačích to vypadá velice realisticky. Gumové objekty se nádherně klepou jako rosol. Ukázka toho, co tento gumový engine dokáže, je i efekt s příznačným názvem "Iguana's disko". Poskakující a klapající se úchylná textura vyobrazující šíleného anarchistu s plynovou maskou dokáže rozesmát snad každého. Kvalita tohoto efektu nadchla i Powla. Od té do doby má šedý zákal. Uznávám, že naprogramovat podobný efekt by asi nebyla zrovna legrace a proto považuji tuto část Heartquaku za naprosto nejlepší efekt celého dema. Jakmile někdo zkusí udělat rotující texturovanou kouli, ihned použije texturu Země. Nejinak tomu je i v následující části Heartquaku. Na 386 to nevypadá příliš vábně, zato na rychlejších počítačích se tento nepříliš originální efekt vyjímá docela dobře. Následuje celoobrazovkový obrázek v rozlišení 360x480, stylem maličko podobný klasickým fantasy kreslířům jako Howe nebo Valhaj, znázorňující těžkooděného rytíře zvedajícího svůj meč do rudých nebes. To už se ale blíží konec dema. Ještě je tu krátká mezihra v podobě texturované vlnící se plochy (docela rychlá záležitost) s informací, že následuje realtime morphing. Autoři se neustále ohánějí tím, že vše v tomto demu je real-time záležitost, ale tomu se nedá nikdy věřit. Závěrečný morphing vypadá docela zdařile. Morfují se zde jednotliví členové Iguany, ale nejlepší je závěrečný morf Oculta do Iguany, to musíte prostě vidět, je to docela sranda. Na úplný konec naprogramoval ARM opravdu vynikající titulky. Něco podobného se do té doby neobjevilo. Je to docela známý efekt "water credits", mimochodem použitý i v vítězném 64kB intru na Assembly'95 Drift od Wild Light. Z fraktálové plochy vstřikují jednotlivé nápisy a vypadá to opravdu zajímavě. Závěrečná osmikanálová hudba je vynikající (asi vůbec nejlepší hudba v celém demu), složil ji méně známí Ryan Cramer a báječně se hodí k water credits. Celkový dojem z Heartquaku je kladný a své třetí místo na Assembly si opravdu zaslouží (určitě by se nic nestalo, kdyby byl druhý, protože Holistice je přímo příšerný brak, ale to je můj subjektivní názor). Má sice malé chybičky převážně technického charakteru, ale který program nemá ? Na svou dobu přinesl do demoscény originální nápady a perfektní provedení. Nezbývá, než vám ho doporučit, protože takováhle klasika by v vaší sbírce dem neměla určitě chybět. ReDox P.S.: všechny dema, která kdy byla a budou recenzována ve Výhni máte možnost si stáhnout na ftp serveru: ftp.cdrom.com v direktoráři /pub/demos/alpha. výheň