Asi  první  věc,  která  vás  na  této  zvukárně upoutá na první
     pohled, není  její bizardní červená  barva, ani poutavá  krabice, ale
     kupodivu cena. Nevím sice kolik stojí  nyní, ale na Invexu v září šla
     koupit  asi za  tři litry.   To je  za plnohodnotnou  wavetable kartu
     překvapivě málo. V  tu chvíli jsem tušil nějakou boudu  a že tam musí
     být  nějaký háček,  když je  to  tak  levný. Mám  totiž pár  špatných
     zkušeností (viď  Veslo). Nechal jsem  tedy všeho invexovského  shonu,
     usadil se s párkem a Colou na  lavičku před prodejnou a i přes zjevný
     nesouhlas spolutrpitelů  (protože tenkrát nejspíš  bylo hrozný horko)
     jsem začal meditovat  a hloubat nad účelností té koupě.  No a závěr ?
     Koupil jsem to a-kupodivu-jsem velmi spokojen !
          Jak  už   jsem  řekl,  karta   je  spolu  s   pěti  instalačními
     disketami,  manuály a  cédéčkem v  sympatické černé  krabici. Když jí
     vybalíte  z antistatického  obalu, zarvete  do ISA  slotu a  spustíte
     install.exe,  přivítá  vás  příjemné  grafické  menu  se  standartním
     výběrem  Express a  Custom Setup.  Další užitečnou  věcí je testování
     volných IRQ a  DMA, což mi třeba u Sound  Galaxy chybělo a pochybuji,
     že u  Sound Blastera to je.  Tak jsem zjistil, že  Blástra mám na IRQ
     7 a GUSe ACE by se nejlépe cítil  na IRQ 11. V ničem jsem mu nebránil
     a po deseti minutách bylo vše i s ovladači pro Windows nainstalováno.
     První jsem spustil Playmidi (na co asi jiného než na přehrávání midů)
     a čelist  mi údivem  poklesla. Shodou  okolností první  písnička byla
     hlavní theme  ze Star Wars a  to, co se mi  rozeznělo pokojem, nemůžu
     pojmenovat jinak než orchestr.
          Takže  midi jsou  v těžký  pohodě. A  měly by  být - vždyť karta
     používá  asi  5MB  studiově  nahraných  zvuků  a  je to opravdu znát.
     Dostávám se k  další velké výhodě (a že jich  ještě bude). Vzhledem k
     tomu,  že jsou  veškeré nástroje  uloženy na  levném paměťovém  médiu
     harddisku (vzhledem  k rozšiřujícím pamětem  například k SB  AWE 32),
     otvírají se zde netušené možnosti. I když jsou původní nástroje velmi
     dobré,  není problém si je  vyměnit za  své vlastní,  poupravovat je,
     přidávat,  atd. Karta  má implicitně  512 kB  RAM, která  se dá levně
     rozšířit na 1 MB.
          Druhá věc, pro  mě velmi důležitá, je tvorba  hudby. Budu mluvit
     jen o  modulech - zde  veřejně prohlašuji, že  Cubase pod Windows  na
     midi je  HODNĚ nešikovná věc.  Nejdřive nevýhoda. Pokud  máte jen půl
     mega  (jako zatím  já), nemůžete  si přehrávat  celé moduly nad oněch
     512 kB, protože se do paměti prostě  nevejdou. To je daň za to, že se
     všechny samply nahrají do paměti karty a pak se o jejich přehrávání a
     mixování stará  pouze GUS (malý tip  - zkuste si na  stejném počítači
     zahrát Need for Speed na SB AWE  nebo jiném blástrovi a pak na GUSovi
     - jestliže  nehrajete  na  Pentium-Pro,  rozdíl  určitě zaznamenáte).
     Procesor není zatížený a může  své drahocené MIPS věnovat nenasytnému
     programu.  Reprodukce modulů  se alespoň  se Sound  Blasterem 16  DSP
     vůbec nedá srovnávat.  SB má šíleně kovový zvuk  (jasně, předtím jsem
     také myslel  že "blástr" je  nejlepší věc co  může v počítači  hrát),
     praská  a vůbec  - zapoměnte  na něj.  Když se  trochu věnujete na SB
     hudbě a děláte věci maximálně do šíře 8 kanálů, je všechno OK. Zkuste
     si   ale  udělat   nějakou  orchestrálku   na  16   patternů  a  ouha
     - v nejrozšířenějším Scream Trackeru 3.2 všechno tiká a praská (hudby
     ve  Výhni  jsou slabý -  na něčem pořádném  si poslechněte náš Flying
     Dream  - kdyby  se to  ale mělo ve  Výhni  přehrávat na  Blástru, tak
     nevim, nevim).
          Pro někoho  je nejdůležitější reprodukce  ve hrách. Zase  rada -
     poslechněte  si  Důma  (i  když  tady  jde  zase  o přehrávání midů).
     Nejdůležitější ve  hrách je určitě to  nezatěžování procesoru a dobrá
     kvalita.  Podpora už  také není   problém -  všechny hry  dneška mají
     podporu   GUSe.  Jedinou   všude  zmiňovanou   nevýhodou  byla   jeho
     nekompatibilita ze SB. Od toho je tu však GUS ACE, kterého recenzuji.
     Může  fungovat jako  jediná a  samostatná karta,  ale je  myšlen jako
     upgrade,  protože neobsahuje  port  pro  joystick nebo  pro připojení
     CD-ROMů.  Podle  mého  názoru  když  nemáte  žádnou zvukovou kartu, a
     chcete maximální  kompaktibilitu a přitom i  kvalitu, udělejte tohle:
     nekupujte šestnáctibitový  SB ani SB  AWE, ale někde  za litr sežeňte
     nějaký horší SB a  kupte si za teď už snad dva  a půl tisíce GUS ACE.
     Většina dnešních her  má na něj podporu (GUS ACE  je to samé jako GUS
     kromě  těch  portů,  které  zařídí  SB)  a  tak pojedete s maximálním
     komfortem.  Když si  chcete zahrát  něco staršího  nebo něco, co snad
     nemá podporu, prostě  nastavíte SB a taky to bude  hrát. Máte tak asi
     za  3500,- tu  slibovanou kompatibilitu   i kvalitu.  To už  stojí za
     zvážení: SB AWE 32 dnes stojí  6800,- a ještě budete snižovat kvalitu
     přehrávání, protože vám procesor všechno nezvládá (a neříkejte mi, že
     jste s výkonem vašeho počítače  spokojeni, ať už je jakýkoliv). Kdyby
     ta karta nebyla dobrá, určitě bych  to napsal. Ale mé skušenosti jsou
     bohudík  jenom ty  nejlepší, i  když se  v nejbližší  době chystám na
     upgrade na 1  MB. Když můžu napsat něco hanlivého,  tak je to o Sound
     Galaxy NX PRO - to je hroznej shit !
          Závěr jste si  určitě udělali sami, a tak  poslední slova:

              Sound Blaster je mrtev, ať žije Gravis UltraSound !

                                                              GOnDaR

     Některá technická data (čerpáno z manuálu karty)

     - skutečná  wavetable  syntéza   s  plným,  rozšiřitelným  16-bitovým
       General MIDI setem  192 nástrojů na pěti MB,  lehce rozšiřitelným o
       další nástroje

     - celkem dobrá  emulace Rolandu MT-32, Rolandu  Sound Canvas, možná i
       Adlibu a SB (s ACEm jsem to zkoušet nemusel)

     - možnost  současného  přehrávání  i  záznamu,  32 současně znějících
       digitálních kanálů, přehráváni 16-bit, 44.1 kHz, stereo

     - tři roky záruka

     - bonus  CD   pné  patchů  na  starší   hry,  FAQ  (frequently  asked
       questions), dem  (Second Reality...), modulů,  demoverze her (Doom,
       Jack the Jazzrabbit...), utility pro programování GUSe,...

     - Windows:  podpora 8-  a  16-bitového  přehrávání všech  WAV formátů
       (8-bit,16-bit,mono,stereo,11025 Hz, 22050 Hz, 44100 Hz, 48000 Hz)

     - software pod Windows:

        UltraSound  Mixer:  můžete  s  ním  měnit  nastavení  input/output
        vstupů, hlasitost Wave a MIDI, mikrofonu a CD.

        Patch Manager: současné přehrávání 32 patchů (nástrojů), nahrávání
        do paměti karty, když máte MIDI klávesy a Gravis MIDI Adaptor, tak
        přes něj můžete taky hrát, prostě si tady hrajete se zvukama

        Patch Maker Lite: můžete tvořit nepo upravovat staré patche.

     - software pod DOS:

        Gravutil: na kalibraci a různý blbosti s džojstikem

        Playfile: na přehrávání a nahrávání audio souborů

        Playmidi: na přehrávání MIDI songů nebo sekvencí

        Mega-em: emulace General MIDI, Roland MT-32 nebo Roland SCC1

        SBOS: emulace Sound Blasteru a Adlibu

        + snad stovky programů a prográmků na Gravis CD


            výheň