- S T R I K E E A G L E - F-15 v R E Á L U McDONNELL DOUGLAS F-15 EAGLE Standardní stíhací letadlo amerického letectva. První prototyp vzlétl v roce 1972 a od té doby je vyráběn firmou McDonnell Douglas (pozor, neplést s firmou McDonald's, neboť ta se specializuje v trošku jiném oboru) v několika variantách. Varianty F-15A, F-15C a F-15D mají za úkol bojovat s letadly protivníka ve vzduchu. Varianta F-15B je dvoumístná a kromě stíhání je používána také pro výcvik. Nejnovější varianta je označena jako F-15E a je určena jak ke stíhání tak i k bombardování. Efpatnáctka je poháněna dvěma proudovými motory. Je celá ze slitin hliníku (Al), její charakteristickým rysem jsou dvojité svislé ocasní plochy. Je vyzbrojena jedním šesti hlavňovým kanónen ráže 20mm v trupu (pilot tedy musí mířit celým letadlem) a pod křídlem a pod trupem může nést (na závěsnicích) různé kombinace protiletadlových a protipozemních řízených i neřízených raket a pum, plus spoustu dalších věcí až do celkové hmotnosti 11 tisíc kg. Dalším charakteristickým rysem naší "efpatnáctky" je špičatá příď ve které bývá ukryta anténa velmi výkonného radaru. Do standardní výbavy samozřejmě patří i vystřelovací sedadla. Mimochodem letadlo typu F-15 se podílelo na operacích v Perském zálivu. Téměř virtuální kokpit Ú V O D k F-15 F-15 II STRIKE EAGLE Už je tomu hodně dávno,co jsem nad tímto "simulátorem" strávil dlouhé noci a dny u počítače a kdy jsem kvůli němu nešel mnohdy ani spát. Kdysi dávno byla pro mne tato hra opravdu něčím "božím", dokonalým a skvělým. Tato hra byla de facto mojím prvním "pořádným" leteckým simulátorem na PC. Nedal jsem na ni dopustit, ba dokonce jsem nutil i rodiče aby si šli na chvilku zalétat v F-15. Ale to už je (bohužel???) dávno (i když ono to zase tak dávno není, ono je to vlastně circca jen 7 let, což není zase tak moc dávno, i když na software, o hardwaru ani nemluvím, to je docela dlouhá doba). Už ani sám nevím,co mne na téhleté hře tehdy tolik přitahovalo, snad její až příliš lehké ovládání, nebo snad (na svoji dobu) její celkem pěkná grafika, nebo.....opravdu nevím. Ale co vím určitě je to, že se mi F-15ka nesmazatelně vryla do hlavy, stejně tak hluboko jako se našim prarodičům vryl do hlavy fašistický terror. Dnes se na tuto hru již dívám z trochu jiného pohledu, tedy spíše o něco více kritičtěji. Rozhodně si nemyslím, že by se dnes našel takový majitel počítače, který by v dnešní době tolik žral a pařil F-15ku jako jsem ji před lety žral a pařil já. Ale konec tlachání a jdeme na věc. Začíná samotná recenze. F-15 ve H Ř E Tedy hra F-15 II STRIKE EAGLE je simulátorem vojenského letadla F-15. Ve hře máte již předem určené mise typu zničit ten a ten most, pak napadnout město a potom se vrátit tam a tam. Cestou ve vzduchu samozřejmě potkáte spousty nepřátelských letadel a na zemi zase spuosty letišť a radarů, které po vás s nedpředstavitelnou vytrvalostí střílejí rakety. A Vám potom nezbývá nic jiného než jim to oplácet. Naštěstí, pro Vás, všechny nepřátelské budovy, lodě a v neposlední řadě samosebou i letadla jsou, na rozdíl od Vás, tak křehká, že po jednom zásahu vybuchují a tím pádem tedy končí. S F-15kou se podíváte do Lybie, do Perského zálivu, do Ruska, do Vietnamu a pokuď vlastníte datadisk, tak i do zemí bývalého východního bloku, tedy i do bývalého Československa. V jedné misi pak dostanete za úkol třeba rozbombardovat most v Plzni, nebo třeba rozbombardovat Prahu, atp. Ovšem shazovámí bomb na naše území bude možno, jak jsem již jednou napsal, pouze vlastníte-li datadisk s operacemi ve východní Evropě. Jeden z mnoha externích pohledů Ovládat letadlo v této hře musí zvládnout snad i Milouš X., neboť je tak primitivní, no posuďte sami. Zmáčknete klávesu a letadlo vzlétne; zmáčknete jinou klávesu a letadlo doletí k prvnímu cíli, kde vystřelíte a letadlo Vás potom dovede k druhému cíli, kde opět vystřelíte, no a konečně potom Vám letadlo samo přistane. Na Vás tedy zbyde pouze sem-tam škubnout "džojem", a dávat pozor na nepřátelské rakety a popřípadě je likvidovat či zmást Flarem a Chaffem, tedy respektive opět mačkání tlačítka; no a také střílet. To vše bohatě stačí ke zdárnému dokončení mise. Za každou dokončenou misi dostanete určitý počet bodů, který se pak sčítá a po navršení určité bodové hranice budete buď vyznamenáni nebo budete povýšeni. S Nekaždým povýšením potom stoupá i obtížnostní stupeň, těchto stupňů je celkem 5 (od Rookieho až po Veterana). V posledním obtížnostním stupni již musíte dělat většinu věcí sami (letadlo již samo nepřistává). V celé hře jde spíše o hru než o nějakou simulaci, což je asi dobře. Špatný konec Hra je vyvedena ve vektorové grafice a nemá vysoké hardwarové požadavky, tuším, že běhá i na 286kách s 1 MB RAM. Podporuje speakra i Adliba, vystačí si dokonce i s CGA kartou. Co říci na závěr? Snad jen to, že tato hra již v dnešní době asi určitě nikoho nezaujme tolik jako kdysi mne. Abych se přiznal tak ani nevím zda-li hra je či není hodna mého doporučení Vám. Jsem opravdu na rozpacích, protože vybavím-li si na CHUCKA (CHUCK YEAGER'S AIR COMBAT, viz VÝHEŇ 0), tak je F-15 de facto propadák. Tak tedy nevím, asi to nechám na Vás, zahrajte si to a uvidíte. Veslo. Marky - Ne, že bych proti tomu něco měl, ale nebejt to klasika, tak to zkritizuju.... Devil ZK - Byl to můj první simulátor a byla to pecka, ale teď ... výheň