S,E,C,O,N,D               R,E,A,L,I,T,Y
                                          
                                            


           V každém  oboru lidské tvořivosti můžeme  najít ojedinělé dílo,
     jež  se stalo  symbolem a  podle kterého  se porovnává  další podobná
     tvorba. Tak jako  se v malířství stala da  Vinciho Mona Lisa mýtickým
     obrazem,  jehož záhada  nebyla dosud  vyřešena, tak  se v  počítačové
     tvorbě  objevilo něco,  co se   dá jistě  považovat za  symbol tohoto
     moderního umění. Přesto, že Unreal ][  je něco přes 2 roky starý, což
     je v naší době bleskového vývoje techniky docela dlouhá doba, drží si
     nadále  post stále  nejlepšího a  nepřekonatelného dema  na PC. Mnoho
     jiných se snažilo jeho post trumfnout a za silné argumenty považovali
     real-time stínovací modely (phong,matal), rychlý texture-mapping nebo
     neskutečně složité objekty, ale nikomu  se to zatím nepodařilo. Došlo
     to až tak daleko, že dema  dnešní doby se považují za novou generaci,
     ale  proč  ani  technický  pokrok  nebo  geniální  schopnosti  tvůrců
     nedokáží  překonat kultovní Second Reality  ? Odpověď  je jednoduchá:
     nedokáží  vymyslet  něco  originálního,  něco, co  má koplexní design
     a dokonale jednotné zpracování. Místo  toho předkládají divákovi řadu
     nijak na  sebe navazujících a mnohdy  doslova samoúčelných efektů, na
     nichž  se  dá  obdivovat  pouze  grafické  zpracování, a  to  je vše.
     Megabajty  takovýchto  produktů  se  válí  po  serverech celého světa
     a nikdo nemá potřebu (až na pár vyjímek) si je stahovat. Unreal ][ má
     vše, co by správné demo mít mělo: originalitu, perfektní synchroniza-
     ci nápadité hudby a technicky strhujícího obrazového efektu, a co  je
     hlavní: ucelený design a  promyšlená propojenost jednotlivých efektů.
     Nestačí  jen vymyslet  efekt a  jen tak  ho zařadit  do série dalších
     podobných  věcí,  případně  přidat  pěknou,  ale  jinak nesouvisející
     hudbu, musí  tam být ještě něco  navíc ! Second Reality  nemá jedinou
     kompoziční chybu  a je vidět, že  kluci z Future Crew  nepatřili mezi
     usmrkané amatéry.
           Předpokládám, že jste Second Reality viděli a že nemá smysl vám
     jeho obsah  přibližovat. Přesto musím upozornit  na výjimečné pasáže,
     které se  v Unrealu ][ objevily,  poprvé a naposled. První  z nich je
     působivý výbuch,  uvádějící diváka do pomyslné  "druhé reality" jehož
     zvuková  stránka  oplývá  jedinečným  surround  efektem  (o opravdový
     realistický zvuk se postará GUS  vyvedený do zesilovače se schopností
     surround  výstupu a  pěti správně  rozmístěnými reproduktory).  Další
     z věcí, která nemůže zůstat bez povšimnutí, je jedinečný efekt spoje-
     ný s optickým klamem v pasáži  s  mnoha  rotujícími  tlustými  čárami
     s podobnými odstíny barev. Na  rychlejších počítačích dochází opravdu
     k optickému  klamu (při  rychlosti 90  obrázků za  sekundu), kdy máte
     pocit,  že  k  vám  z  obrazovky  vystupují  obrovsky rychle rotující
     hvězdice. Nikdo nepochybuje o tom,  že Wildfireho plazma v Unrealu ][
     je nejlepší ! Programátorský kumšt  zase předvedl Psi při "real-time"
     ray-tracingu v části s vyjíždějícím  mečem a v pasáži s poskakujícími
     kuličkami,  která  je  zároveň  asi  nejpadavější  věcí tohoto, jinak
     vyjímečně stabilního dema. Vyjímkou je pouze fraktálové moře, jenž se
     moc nevyvedlo, ale v takové záplavě kvality se víceméně ztratí. Osmi-
     kanálová  hudba   od  vynikajících  počítačových   hudebníků  Skavena
     a Purple Motiona je  kvalitní sama o sobě a líbí  se snad každému. Na
     konec si nechávám obrázky, o jejichž originalitě se po vypuštění dema
     hodně  nejistě  diskutovalo,  ale  i  kdyby  nebyly  originální prací
     Marvela a  Pixela, jak tvrdí někteří  zlý jazykové, nic to  na jejich
     kvalitě neubírá.  Second Reality je  technickým mezníkem softwarových
     možností  počítačů  IBM  PC  kompatibilních  a  snad  právě  pro svou
     hardwarovou nenáročnost (80%  celého dema je plynulá i  na 386ce), se
     stal tak populární a nepřekonatelný.
           Ovšem co se  líbí někomu, nemusí se zamlouvat  jinému. Znám pár
     lidí kteří mají k Unrealu ][  nějaké výhrady. Například z mých rodičů
     po  shlédnutí  tohoto  dema  vypadlo, že  je to  všechno pěkné, pěkná
     hudba,  pěkné nápady,  ale co  prý má  být ta  příšera v brnění  nebo
     satanistická lebka  s lupou. A došlo  to až tak daleko,  že celé demo
     začali přirovnávat k výplodům  "americké feťácké kultury". Marně jsem
     jim vysvětloval, že tvůrci tohoto dema nejsou Američané, ale  Finové,
     a že podle mého  názoru ani nemají čas na to  aby fetovali, když jsou
     schopní  vytvořit  něco  takového.  Avšak  jakákoli  argumentace z mé
     strany skončila u stejného mrtvého  bodu: brutalita. Když jsem poprvé
     uviděl Second Reality, nedokázal jsem  za celou dobu, kdy demo běželo
     odtrhnout  hlavu  od  obrazovky  a  sliny  mi  tekly  po  bradě i při
     závěrečných  titulcích  (které  jsou  mimochodem  nejdelšími titulky,
     které  jsem  u  nějakého  podobného  dema  viděl), ale sliny vyvolané
     představou  satanistických choutek  to určitě  nebyly. Ani  ve snu mě
     nenapadlo, že by se o nějaké brutalitě dalo v tomto případě uvažovat.
     Ale  přesto  se  najdou  i  tací  jedinci,  jejichž mysl je neoblomná
     a hledají ve věcech skrytý a podle nich nebezpečný význam. Nedá mi to
     a musím tímto zaútočit i na  Powla, který podobným způsobem naráží na
     Second Reality ve  své úvaze ve nulté Výhni. Hodně  mě u něj mrzí, že
     se  jeho  názory  za  posledních  pár  let  změnili nejmíň čtyřikrát.
     Z počátku se tvářil, jako  všichni ostatní  a Unreal  ][ se mu líbil,
     ale přišla doba, kdy začal brojit,  jak proti Secondu, tak proti všem
     počítačovým demům. To by se dalo ještě snést, ale když se mi doneslo,
     že se  mu líbil film Pulp  Fiction, byl jsem na  rozpacích, jestli se
     dají jeho názory  brát opravdu vážně, nebo jestli si z nás nedělá jen
     tak  srandu.  Ve  výše   zmiňovaném  filmu  brutalita  přetéká  okraj
     pomyslného  hrníčku až  až. Mám  dojem, že Powl sám  neví, co vlastně
     chce, ale  snad za nějakou dobu  vystřízliví a stane se  zase takovým
     jakým kdysi byl. Držím mu palce !
           Na  závěr chci  upozornit ty,  kterým se  snad nějakou  náhodou
     nedostal Unreal ][  na počítač, aby si ho,  co nejrychleji obstarali,
     protože  něco  takového  vám  prostě  nesmí  ujít. Dostal jsem takový
     nápad, že podobně jako dodává jednooký Bill ke svému produktu trávicí
     soustavy  95 podezřele  vypadající asi-video-klipy,  dodával bych  ke
     svému  operačnímu systému  jako demo  Second Reality,  jakožto ukázku
     schopností  počítače. Ale  nechci Billovi  konkurovat, asi  by mi dal
     přes hubu.  A proto Výheň  nejde pod Windows, což zaručuje, že  se to
     určitě právě on nedozví. Second  Reality a Windows jsou dva protipóly
     pomyslného počítačového magnetu a asi  si odvodíte, na jakém pólu teď
     trávím většinu  svého času. A proto,  ať žije Second Reality  a hebne
     Bill  a  jeho  Wokna  a  vůbec  všichni  sprosťáci,  kteří  se  snaží
     zkomercializovat blbost lidí.

                                                         ReDox

        P.S.: Típat obrázky z dema je podle mne víceméně blbost,
              protože statický obrázek nějakého efektu by vám
              stějně moc nenpověděl. Lepší bude když si Second
              Reality stáhnete a prohlédnete sami...


       - Powl -

     ReDoxi, dopustil  ses malé nepřesnosti. Názory  jsem nezměnil čtyřik-
     rát, ale pouze jednou. Na vysvětlenou ti mohu říct jenom to, že před-
     tím jsem byl blbec.
     Ano, film  Pulp Fiction se  mi líbil. Všiml  sis, že tam  násilí bylo
     použito jako prostředku, že násilí rozhodně nebylo cílem toho filmu ?
     Pochopitelně parodie zůstane parodií, a  tento film nepatří k mým ne-
     joblíbenějším.
     Já tobě držím palce, aby ses  konečně dostal ze spárů obrazovky moni-
     toru. Doufám, že už tě když ne  Někdo, tak alespoň Něco praští do tvé
     kybernetické hlavy.
     Přestože jsme  čtenáře dobře pobavili, považoval  bych tuto kapitolku
     našeho veskrze osobního sporu za  uzavřenou, abychom se dostali někam
     dál.
     Všechno dobré, Dane.


            výheň