U N D E R W O R L D

                              The Stygian Abbys

           Nedávno vyšel Dungeon Master 2, slintající Andrej byl z něj tak
     nadšený až se mi zdálo  jeho objektivní hodnocení příliš subjektivní.
     Uznávám, že Dungeon Master byl opravdu něčím převratným a originálním
     co se kdy  na poli počítačové zábavy objevilo,  ale s čistým svědomím
     mohu  říci,  že  kromě  originality   není  právě  on  tím  nejlepším
     dungeonem. Nedá  se to říci ani  o jeho pokračování, kde  se toho moc
     nového oproti  stařičkému DM nenašlo.  Tím nejlepším dungeonem  všech
     dob je už  méně slavná a do nedávné doby  víceméně neznámá hra Ultima
     Underworld.  Ultima má  svůj vlastní  originální herní  systém, který
     v současné  době využívají  mnohé její  napodobeniny jako  Arena nebo
     Thunderscape. Dokonale promyšlený způsob pohybu v 3D prostředí pomocí
     myši a  klávesnice (včetně koukání  nahoru a dolu)  spojený s různými
     módy  myšího kurzoru  pro  určité  elementární činnosti  postavy jako
     sbírání věcí,  jejich prohlížení, používání a  v neposlední řadě také
     navázání kontaktu s NPC postavami,  je až na drobné chybičky týkající
     se nepohodlnosti,  téměř geniální a rozhodně  není pozadu za systémem
     DM. Vůbec  technické provedení je jak  na sovu tak na  současnou dobu
     strhující. Textůrované  vektorové plochy umožňující  vytvoření takřka
     obecného  3D  prostředí  (tzn.  šikmé  zdi  a  podlahy,  různá  výška
     a možnost  několika  sektorů  nad  sebou)  dávají  tvůrcům  neomezené
     možnosti pro realizaci svých nápadů. Systém ale není všechno. Chce to
     vytvořit dobré textury, sprajty a  rozmanitý vzhled všech lokací tak,
     aby se to vše nezvrhlo  jen v úmorné procházení totálně stereotypními
     prostorami jako  například v Aréně.  Na tento problém  si dali tvůrci
     Ultimy  Looking Glass  Technologies velkýho  majzla a  vytvořili její
     obrovský svět, čítající 10 levelů, takříkajíc milimetr po milimetru.

                        občas Vás chytne i malá závrať 

           Do samotné  hry vás uvede  intro ve stylu  slideshow s mluveným
     slovem. Příběh je podobný staré pohádce  od K.J.Erbena, ale to je jen
     počáteční  dojem.  Nakonec  totiž  poznáte,  že  je to všechno mnohem
     komplikovanější.  Jakýsi najatý  zoufalec, který  většinu času  tráví
     v astrálních sférách,  bez zjevných důvodů  unesl dívku jménem  Ariel
     (skoro  jako ten  prací prášek),  dceru mocného  panovníka bájné země
     Britania. Vy jako udatný rytíř,  obecně nazývaný Avatar, se na prosbu
     krále  vydáte do  tajemných  katakomb  vyhloubených ve  vyhaslé sopce
     jménem Abbys,  kam byla Ariel  pravděpodobně zavlečena a  kde ji drží
     mocný kouzelník ovládaný  pánem věčné pustiny Etheral Void. A to není
     vše.  Jestliže hru  dohrajete, dozvíte  se toho  tolik, že budete jen
     žasnout,  jak to  ti hoši  od  Glassů  vymysleli. Chce  to jen  dosti
     pokročilou znalost  anglického jazyka, protože některé  dialogy s NPC
     postavami, jenž mluví většinou  staroangličtinou nebo dokonce slangem
     či nářečím,  jsou na pochopení  mnohdy velmi náročné.  Já osobně jsem
     v zápalu  hry měl  vždy po  ruce podrobný  pětidílný kapesní  slovník
     staroangličtiny  s připojeným  seznamem slangových  výrazů středověké
     anglické spodiny. Ale ani to není vše (Ještě vás to baví ?). V třetím
     podlaží  narazíte  na  tvory  podobné  dinosaurům  v lidské velikosti
     (žádnej  Jurassic Park  se nekoná),  kteří se  neobtěžovali s  učením
     staroanglických slangů,  zato si vynalezli svůj  šišlavý jazyk, jehož
     překladový slovník  si budete muset sestavit  sami (naštěstí pět dílů
     to  nebude). Od  každé NPC  se vždy  dozvíte něco  zajímavého. Záleží
     pouze na  otázkách, které jí  kladete. Chce to  však dát si  pozor co
     říkáte,  jinak se  vám taky  může stát,  že skončíte  špatně, protože
     bojovat proti ostřílenému zloději není žádný med. V celé Ultimě se dá
     všechno vyřídit diplomacií. Snad jen  s obávaným kouzelníkem toho moc
     nenamluvíte, chce to  pár ran do těla a máte  pokoj. Podaří-li se vám

                       každý dobrý kouzelník umí levitovat 

     zachránit princeznu Ariel, nemáte ještě vyhráno. Tím nejtěžším úkolem
     je, dostat se z Abbysu ven.  Při svém bloudění vyhaslou sopkou budete
     chodit  temnými  chodbami,  plavat  ve  vodě,  chodit  po žhavé lávě,
     levitovat a létat. Naleznete mnoho zajímavých předmětů, z nichž jeden
     je  opravdu něčím  ojedinělým. Je  to bájný  moonstone, sloužící jako
     cílový  bod  při  teleportaci.  Pokud  máte  tedy tento magický kámen
     a potřebné  runy  pro  sestavení  kouzelné  formule,  máte možnost se
     kdykoli a odkudkoli teleportovat na  místo, kde moonstone leží. Další
     zajímavostí  je   rituální  kříž  Anch,   před  kterým  si   kleknete
     a pronesete  určitou   mantru.  Pokud  vám   budou  duchové  podsvětí
     nakloněni,  obdržíte  jejich  přízeň   v  podobě  zvýšení  zkušenosti
     v dovednosti,  pro  níž  byla  mantra  určena.  Těmito a mnoha jinými
     nápady je Ultima prošpikována jako králík po průběhu minovým polem.

                             doslova jako ďábel 

           Jestliže jsem vás ještě  nepřesvědčil o výjimečnosti Ultimy pak
     zbývá jen jediná  možnost: zkuste si ji zahrát sami  a pokud možno se
     ji  snažte dohrát  až do  samého konce.  Můžu vám  garantovat, že  se
     nebudete po  dlouhou dobu zdaleka  nudit. Když už  nic, tak se  aspoň
     naučíte trochu angličtiny, jelikož konverzace s NPC je z 90% nezbytná
     pro dokončení hry. A vůbec máte  možnost si zahrát jednu z nejlepších
     her na  PC a neztrácet  čas s dnešními  multimediálními braky na  CD.
     Stačí  vám 286ka  s jedním  MB EMS  a s  VGA kartou  (doporučuji také
     zvukovku, jelikož  FM hudba a samplované  zvuky dodávají hře potřebný
     kus  atmosféry, který  se určitě  nesmíte nechat  ujít). Tak  hurá do
     Abbysu...

                      Ariel je stejně lepší než Lanza 

                                                     ReDox

 GOnDaR - Jó, takhle to má vypadat - dobrá 3D grafika, hratelnost akorát...


            výheň