DRAGONWORLD 
                                Telarium, 1984


       Mám dojem, že  už mi nikdo nic hezčího z  oboru RPG neukáže, i když
    je pravda,  že jsem tuto  hru vnímal tak  silně hlavně kvůli  tomu, že
    jsem byl o  jedenáct let mladší. Kařdopádně to  byla dojemná a nevinná
    hra, na rozdíl od dnešních rádoby humorných gigantických trojdimenzio-
    nálních splašek. Geniální svým provedením. Ale k tomu se dostanu; nej-
    dříve příběh:
       Děj se  odvíjí podle stejnojmenné  knihy Byrona Preisse  a Michaela
    Reavese, známého amerického autora fantasy.
       Jmenujete se Amsel, jste vědec a možná vizionář. Vládnete zemi Fan-
    dora. Musíte  zachránit tvora jménem  Last Dragon, protože  byl unesen
    Knížetem Temnoty (Duke  of Darkness). To se k  vám doneslo díky Perle,
    kterou vám  dal poté, co  jste spolu a  s přítelem Hawkwindem  (vládce
    Simbaly) usmířily vaše předtím válčící  země a stali jste se nerozluč-
    nými přáteli.
        Hra má kompletní fabuli. Válka začala  tak, že váš přítel byl jed-
    noho dne atakován létajícím stvořením jménem coldrake (pochopitelně se
    jedná o posly Knížete Temnoty), jeho otec okamžitě obvinil z odporného
    činu sousední Simbalu a Simbala jednoduše vyhlásila válku Fandoře.
       Ovšem teď je nutné zachránit Posledního Draka. Nejdřív je třeba na-
    jít vašeho přítele Hawkwinda.
       A je to dlouhá a nebezpečná cesta. S Hawkwindem musíte projít celou
    zemí a dostat  se do města Kandesh, zachránit  ještě prince Alyna, aby
    vám vládce Kandeshe pomohl, dostat  se kvůli tomu do podzemního spole-
    čenství zlodějů a vrahů... Pak  shánět spoustu věcí, navštívit spoustu
    lidí. Pak odletíte v balóně na horu Dragonmount, kde přemůžete Knížete
    Temnoty a zachráníte Draka.
       Ovšem autoři byli originální. Například jednou stanete na malém os-
    trovu, na  jehož povrchu je přirostlý  kus vyřezávané slonoviny, který
    nutně potřebujete. Začnete ho kudličkou oddělávat - a ukáže se, že ce-
    lý ostrov je vlastně obrovské  monstrum. (Aby vás nesežralo, musíte ho
    uspat kouzelnou flétnou.)
       Během své cesty jednáte mírumilovně, nikoho nezabijete. Na ilustra-
    ci jedna scéna - narazíte na ztrhanou dívku v jeskyni. Pochopitelně ji
    políbíte.
       Vrahy  také nepozabíjíte  do jednoho,  ale dáte  si na hlavu jejich
    kuklu a získáte vlčí zub, zločineckou legitimaci.
       Zkrátka pěkná, nevinná pohádka.
       Ovšem provedení  je skvělé. Obrazovka je  rozdělena horizontálně na
    dvě poloviny. V dolní plyne text, v  horní je místo na obrázky - maxi-
    málně tři, které se mění v kontextu. Samozřejmě pouze čtyřbarevné, ale
    stejně bezvadné. Mají totiž to, co dnešní hry postrádají - styl.
       Rozlišení celého obrazu je 320x200.  Text má také popisovací funkci
    a dává prostor vaší fantazii.
       Za těchto podmínek snad nikdo  nemůže napsat nevkusnou hru, i kdyby
    chtěl.
       Pohybujete se většinou pomocí  zkratek světových stran, které zadá-
    váte na prompt spolu s jinými příkazy.
       Programátoři vymáčkli  všechno z ubohého  reproduktorku PC/XT. Ilu-
    zivní akordy (realizované rychlým sledem tónů) ale zní kupodivu docela
    dobře.
       Ptáte se, proč vám žádný obrázek neukážu. Hra je kompatibilní pouze
    s CGA kartou. S ničím jiným se nesnáší. Jede pouze z disketové jednot-
    ky. Protože  je na dvou  disketách, jestliže ji  spustíte z harddisku,
    vyžaduje jeho výměnu za druhý disk.
       Nakonec, takový je osud všech počítačových her, dobrých i špatných.


                                                  Powl


            výheň