Ahoj. Všimli jste  si  všichni, jak  poslední dobou  přibývá těch
     jednoduchých 3d akčních her na enginu Quake 1, 2 či Unreal? A přišlo
     vám, že tyto hry mají ducha?

        Věřte  nebo  ne, já našel jednu takovou, která má nejen strhující
     atmosféru, ale hlavně příběh, který vás chytí a vtáhne  do děje. Hra
     je zajímavá nejen pro člověka, který přímo sedí u klávesnice či myši
     a  hraje, ale  i pro  další  diváky, kteří sedí  okolo a  sledují na
     monitoru zajímavý akční film.

        Že si stále nemůžete vzpomenout,který Quakovský klon má takovouto
     atmosféru? Věřte nebo ne, je to HalfLife.

        Myslím, že už jsem chválil více, než je zdrávo. O atmosféře hry a
     příběhu   se   ještě   určitě    rozepíši,   teď   se   vrhneme   na
     technické  zpracování.   Hra   samotná  běhá  ( jak jinak dnes ) pod
     Wokny.  Pro  všechny své výstupy používá DirectX ( grafika, zvuk ) a
     to minimálně verzi 5.0, kterou si obstarat ale snad není problém. Co
     se týká grafiky ve hře, engine bych postavil asi tak na úroveň Quake
     2,  i když autoři sami tvrdí, že pouze koupili a vylepšili prostředí
     z  jedničky.  Vylepšením   myslí  hlavně   barevná světla a rotující
     objekty. Zvuk  je  ještě   na trošku vyšší úrovni, protože podporuje
     dokonce kódování EAX a  A3D,  tedy  majitelé nových  lepší zvukových
     karet třídy Sound Blaster Live! si mohou dovolit  dokonce surround (
     spíše  čtyřreproduktorový  systém  )  a hardwarové filtry prostředí.
     Musím ovšem podotknout, že naopak pokud máte jen obyčejnou  zvukovou
     kartu  a  neulehčíte  nějak  procesoru  (  třeba 3D akcelerátorem ),
     nezbyde  vám  moc  výkonu  pro filtry prostředí a přehrávání zvuků a
     dojde  buďto  k  nepříjemnému chraptění po přehrání každého samplu s
     filtrem  ( lepší případ - měl jsem asi 150 mb volného místa na svapy
     ), nebo  dokonce k opakování některých samplů a k zasekávání zvuku (
     to jsem měl jen 30 mb a na pozadí jsem pakoval  nějaké MPEGy :)(  To
     ale opravdu příliš výkonu procesoru nezbylo ).

        Pro   představu   hardwarové  náročnosti  popíšu,  jak hra běžela
     na třech strojích, na kterých jsem měl možnost ji testovat.

           HW             Stroj 1                Stroj 2

        Procesor        P166                    K6-233 MMX
        Pamět           64MB                    40MB
        Video           S3-2MB                  S3-1MB
        Rendering       VooDoo I                software
        Zvuk            Sound Blaster Pro 8bit  ESS1898 16bit
        Systém          W98,DX5                 W98,DX6

        Hodnocení       Na tomhle stroji byla   Zde byl znát hlavně
                        grafika bez  problémů   nedostatek   výkonu
                        v rozlišení 800*600 v   v  grafice,  ( 320*
                        16  bitech.  Zvuk tak   240 16-bit), naopak
                        trochu  chroptěl, ale   zvuk  byl  o  mnoho
                        jinak také OK.          čistší,  ale  pouze
                                                při pobytu v malých
                                                místostech ( zjevně
                                                nedostatek   výkonu
                                                ve velkých ).

                        Stroj 3

                        P90
                        16MB
                        S3-1MB
                        software
                        SoundBlaster AWE32
                        W95,DX5

                        Zde byl zjevný nedostatek výkonu stroje. Zvuky
                        se zasekávaly a  přehrávaly  vícekrát, dokonce
                        docházelo    k    desynchronizacím   některých
                        pohyblivých objektů a grafika se  trhala  i ve
                        velmi malém okně v rozlišení 320*240 16bit.

        Já  osobně  si  myslím,  že ke hraní vám stačí cokoliv třídy MMX,
     pokud nemáte 3D kartu a úplně cokoliv ( od pentia výše ), pokud máte
     cokoliv lepšího než zmíněnou VooDoo.

         Ale dost bylo techniky a pojďme na příběh.

         Vás,  vědce   z povolání,  pozvali  ke spoluúčasti  na  pokusu s
     teleportem.   Sám   sice   pracujete  na  tajné  základně  v  ústavu
     neznámých  a nebezpečných materiálů, ale dnes vás čeká spolupráce na
     jednom  testu.   Obléknete si tedy ochranný oblek a vydáte se pomoct
     kolegům  umístit  nějaký krystal do ohniska nějakého silového pole (
     když  se  mi to ti chlapíci snažili vysvětlit, zavánělo to kvantovou
     mechanikou  a  ješte  navíc v angličtině, takže promiňte, pokud něco
     vynechávám ). Pokus se ale nezdaří a základnu napadnou mimozemšťané.

     Vy  se  snažíte dostat se ven ze základny, cestou potkáváte kamarády
     vědce  a  lidi  z ochranky  (  ti  vám  pomáhají   -  otvírají tajné
     přístupové  kódy,  přikládají své oční bulvy k sítnicovým senzorům a
     ochranka  dokonce  může  jít  s  vámi  a  pomoci  vám v boji ), dále
     zmutované  vědce,  originál  mimozemšťany  a  nakonec dokonce vládní
     jednotky,  které  v  oblasti  pořádají operaci čistka. Aby byla vaše
     představa  úplná, nabízím vám popis všech jednotek, které jsem zatím
     potkal,  abyste  si  udělali  představu.   Je  to  soupiska  opravdu
     rozmanitá.

        Vědec  -  Osoba  v  bílém  plášti  se serióznim xychtem. Většinou
     nevyzbrojen  a  připraven kdykoliv poradit či otevřít přístup někam,
     kam byste se sám nedostal.

        Ochranka  -  Přátelský  mužík  v modré uniformě, který, vyzbrojen
     pistolí,  je  dobrým  společníkem.  Docela  umí běhat a jinak dokáže
     totéž co vědec. Míří docela přesně.

        Malá bílá brebera - Klíště, které skáče z těch nejtemnějších míst
     ve  chvíli, kdy  to  všichni  nejméně  čekají. Stačí mu i jedna rána
     páčidlem, ale nejlepší zbraň na něj je pistole.

        Malá  červená  brebera -  Rychlejší  a  útočnější verze malé bílé
     brebery, na některých místech k dostání jako zbraň.

        Zmutovanej  vědec  -  Osoba  v  bílém plášti bez xychtu, na hlavě
     bílou  breberu  a  místo rukou plácačky na mouchy. Stačí jedna dobře
     mířená   rána   čímkoliv  do  hlavy.   Neumí  střílet,  pouze  mávat
     plácačkama.

        Sépije s  nohama  -  Zelená   příšera  plivající  zelenej sliz na
     poměrně  velkou vzdálenost. Poměrně  lehce likvidovatelná brokovnicí
     či uzinou.

        Elektrickej   žabák     -  Taktéž  zelená  příšera, humanoidně  -
     žaboidního  zjevu,  která  útočí  dlouhými  a  přesnými elektrickými
     výboji.  Je  poměrně  pomalá,  ale hodně zvědavá. Stačí jedna rána z
     magnumu   a   nebo   jedna   dvojrána  z  borkovnice  či  výstřel  z
     plazmovrhače.

       Biologickej  výtah - Dlouhé chapadlo visící  ze stropu, stačí mu 4
     náboje z pistole.

       Světluška  -  Létající  obluda,  která střílí  světelné koule, ale
     také moc nevydrží.

       Malej  robot  -   ufounskej  robot - poměrně tuhej, umí střílet za
     roh,  nejlepší  zbraň  je  granát  nebo bazooka, popřípadě polechtat
     plazmou.

       Kapr - Docela velkej, kouše a hlavně, pod vodou nefunguje  většina
     zbraní.

       Velkej robot - téměř nezničitelnej zbraněma, musí se na něj fintou
     ( elektrické pole, bombardování, těžké dělostřelectvo),nebo ho někde
     zaseknout, a pak do  něj  vyplácat vše  co bouchá. Nemá  rád červený
     brebery.

        Rameno se  zobákem  - podobně jako velkej robot, ale biologického
     původu.

        Řadový voják  -  poměrně   rychlý  a  přesný  bojovník vyzbrojený
     konvenčními zbraněmi  -  pistole,  uzi  nebo brokovnice a granáty. Z
     dálky sestřelitelný magnumem ( dvě rány ),  zblízka brokovnicí ( dvě
     rány   )  nebo  uzinou  (  půlka  zásobníku  ).  Skupiny  doporučuji
     likvidovat granáty.

        Baret  -  rychlejší  řadový  voják  a  navíc  zákeřně chytrý. Umí
     používat  granáty,  využívat  terénu,  ovládá  léčky  a  obkličovací
     taktiku. Nebezpečný nepřítel, bohužel častý.

        Ninja  - malý a zákeřně rychlý. Má kuši. V osobním souboji nemáte
     šanci.  Jediná účinná zbraň je granátomet a červené breberky, z dáli
     ( velké ) ještě laserová puška.

        Automatický   kulomet -   kulomet  na  stojanu,  automaticky   se
     zaměřuje, spuštění  hlukem,  laserovou  pastí, či  pouhým  pohybem v
     blízkosti. Stačí dvě rány z brokovnice.

        Kulometné  hnízdo  -  obsazené  jedním  vojákem  a  poměrně těžko
     zničitelné.  Nejlepší dostat  se k němu z boku a z jeho slepého úhlu
     vystřelit posádce mozek z hlavy.

        Raketomet  -  také  jeden  voják,  většinou nekrytý - dlouhá doba
     nabíjení => rychlá akce pokud možno s uzinou.

        Sniper -  nejzákeřnejší věc  hry - lze zničit pouze výbušninou, a
     protože do třetího  a  vyššího patra granát nedohodíte, nezbývá, než
     bazooka. Dejte na něj pozor, je strašně přesný.

        Automatický  laser  -  vůbec  nelze  zničit nebo na to není čas -
     prostě utíkejte a modlete se.

        Bojové vozidlo pěchoty - lehký tank, výzbroj kulomet, rakety nebo
     dělo, sem  tam v útrobách  pár  vojáků.  Docela vydrží.

        Tank - Težké dělo a kulomet. Docela tuhý nepřítel, musí se trefit
     pár raketami z bazooky nebo odpovídajícím množstvím  jiných nábojů.

        Apache - Bojový  vrtulník, výzbroj kulomet a semtam protipěchotní
     rakety. Stačí mu jeden zásah bazookou a pak dá pokoj ( jde efektně k
     zemi ).

        Osprey - Letadlo  se sklopnými rotory - pozor na něj, když zrovna
     nebombarduje okolí, tak vypouští na laně barety.

        Ufo  -  disk,  který  většinou  shodí  jednoho  či více robotů na
     bojiště. Výzbroj - blesk kolmo k zemi.

        F-14 - letadlo, kropí zemi pod sebou napalmem.

        Že  vám  tohle všechno nepřijde jako  kulisa do 3D akční hry? Pak
     věřte, že to není zase až nijak přeplácané, naopak to dodává skvělou
     atmosféru.  Doopravdy  jsem sebou až cukal, když jsem se v arizonské
     poušti  schovával před apačem mezi skalami, neviděl ho a pouze podle
     sluchu jsem odhadoval,kde asi je a kolem mne písek vířily dopadající
     projektily. A čím že se s výše jmenovanými poperete?

           Páčidlo  -   zbraň  bez nábojů, vycházející z fyzické podstaty
     člověka. Krásně rozbíjí krabice.

           Bereta -  automatická  puška, zásobník na 17 nábojů, maximálně
     unesete 250 nábojů, dva módy střelby - single a dávka.

           Magnum  - účinný revolver -  6 ran, velká  průraznost, dlouho
     se nabíjí.

           Uzi + granátomet -  kulomet  do  jedné  ruky,  zásobník na  50
     nábojů, kadence asi 15 střel za sekundu, navíc v hlavni unese až  10
     granátů - opět dva módy střelby - dávka nebo granát.

           Brokovnice -  není  nutno  představovat - zásobník na 8 patron
     - nutno  neustále doplňovat a náboje vždy dojdou v tu nejnevhodnější
     dobu. Dva módy střelby - jedna nebo obě hlavně.

           Kuše -  tichá zbraň  hodná  ostřelovače. Velký zoom a obrovská
     přesnost. Šipky jsou docela průrazné ( malého robota na dvě! rány ).

           Bazooka  - jedna raketa, pak  se dlouho  nabíjí. Úžasná  síla,
     dá se s ní jít i na tank či vrtulník. Bohužel nedostatek nábojů.

           Laserová   puška  -  zjevně experimentální zbraň, radioaktivní
     náboje,  dva  módy  střelby  - výstřel a výstřel s nabitím - pozor -
     nepřebít kondenzátor, sic vybuchne.

           Plazmatická puška- vypadá jak plamenomet, vrhá paprsek plazmy
     a krájí   celkem  pohodlně  libovolnou  příšeru. Taktéž  radioaktivní
     náboje.

           Ruka robota - zbraň vypreparovaná z robota - 8 nábojů mířících
     i za roh - sama se dobíjí.

           Granát - odjistím, hodím, čekam tři sekundy, co dodat....

           Laserová past - Like Duke Nukem

           Bomba  na  vysílačku - Like Duke  Nukem,  pouze lze klást více
     najednou na jeden spínač

            Červená  breberka  - vyhodí  červenou   breberku,  doporučuji
     postřílet po akci, jinak se obrátí proti vám.

        To  byly  zbraně přenosné, nyní zbraně, které si můžete během hry
     vypůjčit.

            Těžký  kulomet - špatně se s ním míří, ale jinak velmi účinná
     zbraň.

            Protitankové dělo - dobré hlavně proti robotům.

            Tank - nelze sice řídit, ale má také docela slušné dělo.

         Tak  teď  už  asi  máte  představu, jaké  jsou podmínky.  Tak si
     poslechněte, jak hra vypadá. Není to žádné vběhnout s Quadamage mezi
     patnáct  příšer, a  pak  se  jen  točit  a  střílet. Hra je hlavně o
     taktice.  Hledat větrací šachty a temná zákoutí, kam se schovat před
     hlídkujícími  vojáky,  neustále  si  hlídat  stav  zdraví,  obleku i
     střeliva  (  pokud  vás  trefí někdo brokovnicí, jen těžko se z toho
     proberete a určitě ne tak rychle, aby ten dotyčný nestačil vystřelit
     znovu.  Když  máte ochranný oblek, je sice o trochu těžší vás zabít,
     ale  bez  něj  je i facka od mutanta smrtelná ). Doopravdy vzrůšo je
     pak   nabíjet ve skrýši mezi krabicemi magnum  či ládovat posledních
     5   nábojů   do   brokovnice   s  vědomím,  že  se  šouravým  krokem
     blíží  baret,  kterého  jste předtím vyrušili střelbou ze spánku, či
     naopak  utíkat  přes  rozlehlou pláň,  od boku  střílejíc  uzinou  a
     kličkovat  mezi  vybuchujícími granáty a palbou z vrtulníku. Většina
     situací  lze  vyřešit více způsoby - většinou třemi: 1) hrubá síla -
     když  se na to cítíte, odpravíte kulometné hnízdo i v přímém souboji
     s  uzinou  v  ruce, ale nedoporučuji to. 2) připravená finta - lákat
     hezky jednoho robota za druhým před váš tank,a pak jen mačkat spoušť
     a  3)  jiná  finta,  se  kterou  autoři  nepočítali  -  někde rychle
     proběhnout  a  situace  využít, či se  proplížit někam, odkud můžete
     všechny postřílet, aniž by si vás všimli. Nutno podotknout, že třetí
     případ je téměř neuskutečnitelný, autoři si doopravdy dali pozor  na
     chyby.

                  Taktiku tedy shrnu do těchto několika bodů:

         a) Stále  mějte  plné  zásobníky. První  věc, kterou udělejte po
     vítězném boji, je dobít  zbraně. Zvláště u  magnumu a  brokovnice by
     otálení mohlo znamenat za rohem nepříjemné zdržení, ne-li smrt.

         b) Hledejte skrýše. Protivníci jsou  sice  chytří, ale  ne úplně
     přesní. Proto využívejte děr, zákopů a skulin ke krytí svého těla.

         c) Pohybujte  se  a  bojujte  tak, abyste  vzbudili co  nejmenší
     rozruch. Je jistější jedna rána kuší z  dálky do  hlavy či granát do
     středu skupiny odněkud shora, nežli vstoupit s rozevřenou  náručí do
     haly plné vojáků.

         d) Zjistěte si,na kterého oponenta platí která zbraň ( něco jsem
     napověděl ) a využívejte toho.

         e) Poslouchejte  ( zvlášte vy s  EAX ), zvuky  prozradí mnoho. A
     nejen zvuky, máte v obleku citlivou vysílačku, která  zachytí hovory
     vojáků. A tyto konverzace MAJÍ smysl a  pokud  voják řekne: "I heard
     something, I'm looking  for  it,"  znamená to, že jste  prozrazeni a
     namísto  kuše  poberte  brokovnici. Naopak pokud  slyšíte  nenucenou
     konverzaci, znamená to, že o vás určitě nevědí.

        Příběh   je  také  opravdu propracovaný - přes únik z laboratoří,
     průchod  raketovými  sily,  železničním  systémem  v  podzemí, skrze
     zatopené  časti  základny a stará skladiště, nakonec až na bláznivou
     honičku  po  arizonské poušti, lezení po skalních římsách, návrat do
     laboratoří  a  nakonec  teleportaci  na  ufounskou  planetu,  vše  s
     náležitými  dějovými  zvraty  -  například  již od začatku invaze se
     hovoří  to  "záchraně"  chystané  vladními  vojsky,  nikdo  ale nemá
     tušení,  že  vojáci  mají  rozkaz eliminovat všechny, včetně vědců a
     zaměstnanců  laboratoří. Stejně tak bitky mezi vojáky a mimozemšťany
     skvěle  dokreslují atmosféru hry  a  mnohdy se dají využít ku vašemu
     prospěchu.  Hra  je  navíc  plná  logických  hádanek,  které  nejsou
     nikterak přehnané, ale zase nejsou úplně primitivní ( většinou jde o
     nějaké   zapínání  reaktorů,  napouštění  a  vypouštění   chladících
     kapalin,  spouštění výtahů, uvolňování železničních tratí a vypínaní
     a  zapínaní  ventilátorů  v  šachtách ). Celou  hru  navíc potkáváte
     postavu takového MiB, jehož funkci se dozvíte až ve sladkém závěru.

        Prostě  a  jednoduše  je  to  konečně  hra  jak má být a vřele ji
     doporučuji všem, co nemají o dlouhých zimních večerech co dělat.

                                                     Marky Parky


            výheň