Tribes / Melon & Pulse

           Na   konci   minulého   roku  proběhla  již  pošesté  jedna z
      nejznámějších   demoparties.  Kvalita  produkce  byla  nadprůměrně
      vysoká,  více  se  ale  dočtete na jiném místě v této Výhni. Já se
      zaměřím pouze na demo, které skončilo na prvním místě a konkurenci
      nechalo  (alespoň  podle  názoru  hlasujících) daleko za sebou. Má
      název  Tribes  a  bylo  vytvořeno společnými silami polských částí
      teamů Pulse a Melon Design. A zabírá více než 5MB na disku...

           Jestliže  ještě  před rokem převažovala dema používají paletu
      256ti  barev,  nyní  se  situace  obrovskou  rychlostí  obrátila a
      zanedlouho  zřejmě  budou  256barevná  dema stejnou vzácností jako
      kdysi  HiColor.  Ani  demu  Tribes  256  barev  nestačí.  3D scény
      používají  rozlišení 320x200x16bit a některé obrázky 640x480x16bit
      i  640x480x24bit!  A  bez linear framebufferu, který umožňuje VESA
      VBE  2.0,  se mi to nepovedlo vůbec spustit.

           Kvůli  stížnostem  některých  čtenářů na nedostatek obrázků z
      dem  ve  Výhni jsem se snažil jich pár "týpnout", ale nepovedlo se
      mi  to  ani  pomocí  Markyho  "geniální"  kombinace Game Wizarda a
      PCXDUMPu,  protože  tyto  předpotopní  programy  o  žádném  linear
      framebufferu nikdy neslyšeli. Tak jsem byl nucen napsat si vlastní
      utilitku,  s  jejíž pomocí se mi povedlo obrázky z úspěšně uložit.
      Další  problém  ale  byl,  že  prohlížeč  Výheň  nedokáže zobrazit
      obrázky  s  víc  než  256  barvami. Takže nezbylo než barvy trošku
      zredukovat.  Proto vypadají screenshoty v tomto článku o něco hůře
      než to, co můžeme vidět v demu.

           A  nyní  konečně  k Tribes. Spíše než demo je to 3d animovaný
      film. Použitý 3d engine je celkem rychlý, avšak nepříliš kvalitní,
      ale  většina lidí si těch chyb vůbec nevšimne. Engine ani nezvládá
      žádný  druh stínování, ale autoři nepochybně chtěli diváka ohromit
      dějem  a  nikoliv  dokonalostí 3d systému. A povedlo se to, jak je
      vidět z výsledků soutěže...

           Je  ale  malý  zázrak, že se organizátorům povedlo vůbec demo
      spustit,  protože  spoustě  lidí  se to nepovedlo vůbec, dalším se
      zhroutilo  v  různých  místech  za běhu a téměř nikdo neměl takové
      štěstí, že by to viděl celé až do konce! Já jsem měl štěstí a Demo
      mi  spadlo  až těsně před závěrečnými titulky. Údajně byly všechny
      ty   problémy  způsobeny  známou  chybou  v  knihovně  kompilátoru
      Watcom  C/C++ 10.5, která často znemožňuje správný chod funkcí pro
      čtení  vstupů  fopen  a fwrite. Není mi ale moc jasné, proč autoři
      použili  tuto  verzi  kopilátoru,  když byla již dávno k dispozici
      opravená  verze  10.6  a  dokonce  i verze 11.0 je téměř rok a půl
      stará...
           Koncem  dubna (tj. čtyři měsíce po TP97) byla vydána opravená
      verze  Tribes,  ale ani ta neodstranila všechny problémy, pořád mi
      před  závěrečnými  titulky  padá! Pokud se ale spustí s parametrem
      -bigmem,  tak  běží  až  do  konce.  Parametr  způsobí, že data se
      nenačítají  z  disku  průběžně,  ale  na začátku a uprostřed dema,
      takže  přechody  mezi  3d  částmi  jsou  plynulejší. Je k tomu ale
      potřeba  asi  24MB  paměti.  Jinak  snad  vystačíte  s 16MB. A pro
      plynulost  3d grafiky je také potřeba alespoň Pentium 150Mhz a PCI
      grafická  karta  podporující  linear framebuffer. Na hudbu stačí i
      SoundBlaster,  ale  na  Ultrasoundu (nejlépe s čipem InterWave) to
      zní pochopitelně mnohem líp.

           A  teď  popis  obsahu  dema.  Na  začátku se zobrazí kreslený
      obrázek  nějaké  dívčiny  s  nápisem  "Drink  My  Finger Vision" v
      rozlišení  640x480  a  něco  se  načítá z disku. Potom již všechno
      začíná záběrem na poušť se spoustou bizardních skalních útvarů. Ty
      zatím  ale  vidět nejsou, jenom postava stojící uprostřed planiny.
      Kamera  se přibližuje k postavě a zároveň vidíme jména autorů. Pak
      vidíme,  že  postava je jakýsi chlapec s malým zvířetem na ramenu.
      Jmenuje  se "Jak" a zvíře je "Sczepan",  ale jména všech postav se
      dozvíme  až  v závěrečných titulcích. Na obrazovku přilítne špatně
      čitelný  nápis  složený  s  částic (particles), zřejmě je to název
      dema - Tribes.

                                 Jak & Sczepan 

           A  vidíme  přilétat  lodě.  Ano,  lodě  jsou  létající a jsou
      pochopitelně  ve  vzduchu nad postavou. Kamera je zabírá z různých
      úhlů  a  teď  je vidět, že poušť není jen planina a je tma spousta
      skalních  útvarů.  Vypadá  to  asi  podobně  jako  nějaká  poušť v
      Arizoně.
           Následuje záběr na podivné černé zvíře - něco mezi veverkou a
      šavlozubým tygrem, které se nazýva "Gafoo". Když uvidí lodě, dá se
      na  útěk.  A ví proč, protože na prostřední ze tří lodí je dívčina
      jménem  "Wild  Wina"  a míří pistolí na chudáka utíkajícího Gafoo.
      Kamera  střídá  záběr  na  lodě  a Gafoo a zárověň se při tom mění
      hudba,  která ale v této části není zvlášť povedená. Nakonec zvíře
      vyběhne  mimo  záběr  kamery a ozve se rána, ale nedozvíme se, zda
      skutečně zasáhla cíl.

                                   Wild Wina 

           Opět  krátký  záběr na Jaka, který už asi má teroru Wild Winy
      až  po krk. Poté obrázek a objevuje se nápis "Let me see thru your
      eyes"  a  nato "I got people inside!" a kamera se přibližuje k oku
      Wild  Winy  a  prolétne  dovnitř. Průlet je pěkný efekt a to co je
      uvnitř  taky.  Stále rychleji se sřídá pohybující se 3d model Wild
      Winy  a  asi její 2d obrázek, ale špatně se to popisuje... Nakonec
      to  plynule  přejde  do  jiného obrázku v 320x200, hudba utichne a
      něco  se  načítá  z  disku. Trvá to déle, pokud je demo spuštěno s
      parametrem -bigmem.

           Poté  začíná  průletem krajinou druhá část Tribes. Krajina je
      opravdu  bizardní,  některé  skalní  útvary  se  klidně  vznásí ve
      vzduchu.  Na  jiné  vyvýšenině  stojí  Gafoo,  asi  příbuzný  toho
      pronásledovaného.  Už  potřetí  kamera  zabírá Jaka, tentokrát bez
      Sczepana.  Nad  Jakem  se nachází mohutný hradu,  pravděpodobně ve
      vlastnictví Wild Winy. Přes svou mohutnost a obrovskou masu skály,
      na  které  stojí, si hrad také klidně poletuje vzduchem vysoko nad
      zemí.  Má  několik  obrovských  kopulí a je z něho dobrý výhled do
      okolní krajiny. Jak ho teď pozoruje z nějaké vyvíšeniny.

           Najednou  se  ale  všechno  změní  a  Jak  se ocitne zřejmě v
      nějakém  chrámu.  Vznáši  se kousek nad zemí uprostřed kruhového s
      sloupy  obklopeného prostranství. Kolem něho poletují různobarevná
      světlka a zanechávají za sebou stopu z menších světýlek. (Jedná se
      o particles (částice) - v poslední době dost oblíbený demo-efekt.)

           Celá tato část je opravdu působivá a její zakončení je opradu
      nečekané  -  do  té doby monolitická podlaha se rozdělí na spoustu
      menších částí a všechny se propadají do bezedné propasti. A s nimi
      i Jak.

                                    Propast 

           Po chvíli již nejsou vidět žádné stěny, jen tma. Hluboko dole
      je  obličej.  Má  zalelenou  barvu, takže mi připadal jako obličej
      ufona,  ale asi to má být něco jiného... Ve chvíli, kdy je od něho
      Jak již jen kousek, celá scéna zmizí a objeví se další obrázek.

           A  pak  další scéna, která je podle mého názoru z celého dema
      bezkonkurenčně nejlepší. A černobíla.
           Postava  se  vznáší  v  prostoru.  Je  celá  pokryta bílími a
      černými  pruhy  - asi jako zebra. Není mrtvá, protože se pohybuje.
      A  koupe  se  ve  světle,  jinak  to popsat asi nejde. Chvílemi ji
      prostupuje  jasná  bílá  záře  a spousta světelných bodů se vznáší
      všude  okolo.  Není  Jak,  spíše  Wilk  Wina.  Trvá to bohužel jen
      chvilku.

                                     Světlo 

           Nyní  vidíme  už  poslední  záběr  na létající loď. Tentokrát
      prolétává  kaňonem  a pak zamíří ke kamennému zámotku vznášejícímu
      se   ve   vzduchu,  mizí  v  dáli  a  objevuje  se  nápis  "To  be
      continued..." Tribes tvoří jen půlku něčeho většího, zajímalo by
      mě kdy bude k dispozici zbytek.

           Když  štěstí, můžeme vidět ještě závěrečné titulky. V opačném
      případě demo zamrzne a počítač se musí resetovat. Oba případy jsou
      zakončení dema, nebo spíše jeho první části. Taková rozkouskovaná
      dema se začínají poslední dobou nějak množit, třeba Startrail to
      Glory o teamu Abyss, které skončilo druhé na Mekka-Symposium 98,
      bylo také pouze poloviční. Byl bych opravdu nerad, kdyby se z toho
      stal zvyk.

           Pokud jste Tribes sami viděli nebo jen pozorně četli celý ten
      můj  popis,  asi  přemýšlíte stejně jako já, o čem to vlastně celé
      bylo.  První  polovina  je  ještě  celkem  srozumitelná. Wild Wina
      prostě  terorizovala  obyvatele té pouště a Jakovi se to nelíbilo.
      Ale  co  má znamenat chrám, bezedná propast a ta postava obklopená
      světlem??  Opravdu  nevím.  Jestli  vás  něco  napadá tak mi dejte
      vědět!

           A co říci na závěr? Tribes je pěkné demo, jen smysl jeho děje
      mi  dost uniká. Kdo nemá rád 3d dema, tomu se líbit určitě nebude.
      Kdo chce jenom vidět nějaké pěkné demo z The Party 97, udělá lépe,
      když  se  podívá  na Square / Pulse, Three Little Goats / Moppi či
      opravdu  originální  Black Dove / Capanna. Příznivcům polské části
      teamu  Pulse  i  obdivovatelům  3d  dem  se ale Tribes bude určitě
      líbit.

                                                    - Shakul -


            výheň