-F-U-T-U-R-E---G-A-M-E-S-

            Už  hodně   dlouho  jsem  nehrál   žádnou  počítačovou  hru.
       Vzpomínám  si,  že  mojí  poslední  velkou  pařbou  byla  výborně
       zpracovaná a  značně hratelná gameska  Death  Rally z dílny lidí,
       kteří částečně  zanevřeli na demoscénu  a rekrutovali se do teamu
       Remedy.  Od té  doby můj  zájem o  počítačové hry značně poklesl.
       Jednak tomu přispěl  z větší míry nedostatek volného  času a také
       mě tenkrát  přešla klukovská tuha  si hrát. Hodně  jsem zapadl do
       programování a jiných podstatně  přínosnějších činností a dokonce
       jsem  došel  i  tak  daleko,   že  jsem  vlastního  bratra  začal
       okřikovat, aby  už proboha dělal něco  pořádného, než jenom pořád
       pařil  tu  Civilizaci.  Potažmo  s  tím  jsem  asi  po  půl  roce
       absolutně ztratil  přehled o dění  na komerčním herním  trhu. Ani
       nevíte,  jak  se  tím  člověk osvobodí.  Před tím  jsem se  pořád
       zajímal o to,  kde jaká firma co zase nového  vydala a teď prostě
       nevím  vůbec  nic.  Zcela  náhodou  se  ke mně dostala zpráva, že
       existuje výjimečně povedená, česká  a dokonce logická hra Boovie.
       Už  právě  tyhle  tři  atributy  mě  donutily  k aktivitě vedoucí
       k nalezení reklamní verze této hry, která nesla podivuhodný název
       Bloodie.

               To roztomilé zvířátko je schopné vás zneškodnit 

            Nevím  jestli  některý z renomovaných herních koncernů někdy
       učinil  podobný  krok,  ale  pochybuji,  že  tomu tak někdy bylo.
       Bloodie  je  opravdu  zářný  příklad české vynalézavosti. Už jeho
       samotná existence mě přesvědčila o tom, že jsem se dostal na pole
       naprosto  výjimečné  kvality,  a  to  nejen  v  českém,  ale i ve
       světovém měřítku. Přestože nedokážu objektivně srovnávat Boovieho
       se  světovou  produkcí,  odvážím  se  tvrdit,  že  je  to, jak po
       technické,  grafické,  hudební,  tak  i  herní  stránce  naprosto
       výjimečná  hra.  Originalita  Bloodieho  spočívá  v tom, že je to
       vlastně úplně jiná hra než Boovie, přestože grafika v něm použitá
       je  skoro  totožná  s  tou,  kterou  můžete  najít  v  plné verzi
       samotného  Boovieho.  Jako účel propagace je tenhle nápad opravdu
       výjimečně  povedený, a tak si místo logických problému, které vás
       čekají  v  originální  hře,  můžete  brutálně  zastřílet  na  zlé
       postavičky,  a  tím tak ochránit nebohé Booviky, kteří se jen tak
       bezmyšlenkovitě  procházejí  po  hrací  ploše.  Máte  k dispozici
       takovou výzbroj, ze které by měli i doomoidní maniaci plné gatě a
       k  tomu  všemu  vám  bude  hrát  výborná hudba a náramně vydařené
       zvukové  efekty.  Jednou  větou:  Bloodie  je  nejlepší  reklamní
       gameska,  jakou  jsem za celý svůj herní život viděl. Nic naplat,
       ale  zlaté české ručičky zase ukázaly, že nejdůležitější je dobrý
       nápad, který nezachrání ani sebelepší multimedialní zpracování.

            Potom, co se mi do  rukou dostala anoncovaná hra, jsem začal
       bloumat nad tím, kde už jsem jenom její herní systém viděl. Úplně
       zpočátku  mi  začala   připomínat  výjimečně  povedený  slovenský
       projekt Quadrax, který  jsem kdysi také vášnivě pařil  a který má
       s Booviem mnoho společného. Nakonec jsem si ale vzpomněl, že jsem
       kdysi viděl u kamaráda na ZX Spectru hru, která měla úplně stejné
       jméno a její  herní systém byl naprosto totožný  se systémem v PC
       provedení.  Stáhl  jsem  si  tedy  ze  stránek  autorů  této  hry
       emulátorovou verzi a moje předtuchy se vyplnily. Vzhledem k tomu,
       že 8-bitový svět  mému mládí unikl, nikdy jsem  Boovieho před tím
       nehrál,  a  tak jsem   byl  zajímavým  herním  systémem  příjemně
       překvapen.  K logickým  problémům připojoval  i kapánek  akčnější
       postupy.  Přestože  jsem  sice  milovníkem  čistě  logických  her
       a akční sadistické mlátičky mi  velké potěšení nepřinášejí, musím
       potvrdit,  že   Boovie  je  v  tomto   ohledu  opravdu  vyváženou
       záležitostí.  O  celkové   krvelačnosti  hry  vypovídá  ostrovtip
       reklamky Bloodie, kde autoři  lišácky vyhlašují konec krveprolití
       a následně předvedou ukázku levelu, kde je krve tolik, že by její
       zásoba stačila Motolu nejméně na 14 dní.

            Hra  je rozdělena do jednotlivých levelů. V každém z nich má
       nevinné  zvířátko  Boovie  za  úkol dopravit kamenný kvádříček na
       políčko  určené  šipečkou.  Po  cestě  na  něj  číhají  všelijaké
       potvůrky,  výtahy,  teleporty,  krvelačné  lisy a další různorodé
       mechanismy,   ale   především   značně  důležité  kvádry  různých
       materiálů. Mezi ty nejpoužívanější patří ty ledové, které mají tu
       význačnou  vlastnost,  že  pokud má Boovie chuť, může je teplem a
       tlakem  svého těla rozkřápnout, a tím tak uvolnit cestu pro další
       akce. Některé levely jsou čistě logické a mnohdy je jejich řešení
       značně  komplikované,  ale  setkáte  se také s místnostmi, kde se
       osvědčí  vaše  rychlé  prsty.  Občas  jsou  svou akčností podobně
       časově  náročné jako jejich čistě logičtí soukmenovci. Je potřeba
       vymyslet a natrénovat vždy určitou taktiku, složenou povětšinou z
       rychlého  útěku,  střelby  omračovacích kuliček a házením těžkých
       předmětů na hlavy nepřátel.

            Jak už  jsem naznačil, není po  technické stránce ničeho, co
       by  se dalo  hře vytknout.  Běží celá  v nádherném x-módu 320x400
       a používá  výborný  český  zvukový  systém  Radka  Tetíka,  který
       podporuje především nejlepší zvukovou kartu všech dob GUSe, takže
       hudební  a  zvukový  výstup  je  opravdu  vynikající.  Boovie  je
       zkompilovaná v  klasickém Borland Pascalu, ale  běží v 16-bitovém
       protected módu. Kapitolou samou  pro sebe je grafické zpracování.
       Lukáš  Vlček svému  řemeslu opravdu  rozumí a  já se skláním před
       jeho  vynikajícím  uměním  a  prací,   kterou  Booviemu  věnoval.
       Především  naprosto strhující  úvodní intro  vytvořené v Autodesk
       Animatoru je názorná ukázka toho,  že i s minimálními technickými
       prostředky lze  vytvořit dokonalé dílo. Bohužel  je to také zářná
       ukázka toho, že zlaté české ručičky se mnohdy uchylují zejména ke
       komerční činnosti, a tak to má demoscnéna u  nás tak těžké. Právě
       takové schopné lidi, kteří věnují své nadání komerčním produktům,
       bychom potřebovali jako sůl, a to jich v našich krajích není zase
       tak málo. Nezbývá než doufat, že se situace snad časem vystříbří,
       možná že první česká demopárty Fiasko'98 tomu kapánek napomůže.

            Nikdy  jsem  komerční  software  nepodporoval,  ale  v tomto
       ohledu učiním výjimku,  už jen z toho popudu,  že Boovie bude mít
       komerční úspěch a finanční užitek  autorům umožní věnovat se také
       trochu  nekomerční činnosti.  Pokud tedy  máte alespoň  386 s 2MB
       paměti, CD-ROM mechaniku, nějakou zvukovou kartou kompatibilní se
       SB, případně rovnou GUSe,  kterého vřele doporučuji, jelikož jeho
       cena v současné době klesá na směšně nízké částky a chcete mít ve
       své  CD  knihovničce  něco  opravdu  výjimečného,  podpořte hochy
       z teamu Future Games a jejich Boovieho si kupte, protože 599,- Kč
       je myslím opravdu přiměřená cena kvalitě, kterou za ní obdržíte.

                                                             ReDox


            výheň