+-+  +-+  +++  +-+     +-+  +-+  +-+  +-+  +-+  +-+
              |   | |  |+|  |-+     |++  |-|   |   | |  |-   |++
              +   +-+  + +  +-+     ++-  + +  +-+  +-+  +-+  ++-


           Tak  se  podíváme,  co  to  tu  máme:  celkem slušná kočka Lara
     Croftová, její hnusná protihráčka Natla,  která už neni taková kočka,
     ale  nějakýmu zoufalci  by určitě  stačila (kdyby  si předtim zavázal
     oči).   A  pak   je  tu    hromada  zvířectva   -  trapnými   vlky  a
     gorilkami  počínaje, výčet  pokračuje přes  ubohé mumie  a končíme  u
     kentaurů a  létajících potvor, plivajících  oheň. K tomu  pár hrobek,
     svatyní, starověkých měst a pyramid, kde  se dá lozit po čem chcete a
     obraz je dokonalý. Ne, není  to další dobrodružství Indiana Jonese od
     Lucasartu ani  celovečerní film Stevena Spielberka.  Je to ......TOMB
     RAIDER.

           Takže  Croftová  se  jednoho  krásnýho  dne  rozhodne, že jí už
     nebaví  skákat doma  po bednách  a žíněnkách  a vypraví  se do  akce,
     ozbrojena jen  párem pistolí a pořádnejma prsama -  odhaduju tak 4-5,
     ale může to bejt i víc  podle toho jaké si dáte rozlišení. Každopádně
     Natla lesba  neni, takže jí  to moc nepomůže.  Mimochodem, kondici má
     teda pořádnou,  což je vidět  i na jejích  proporcích, schválně -  už
     jste někdy udělali padesátkrát salto  do strany a přitom stříleli z
     brokovnice?  Vašim úkolem  je projít  patnáct levelů,  který jsou  ke
     konci už  pořádně rozsáhlý a  po cestě sebrat  tři náhrdelníky. Občas
     otravujou i  chlapci z gardy  Natly, ale nakonec  z nich Lara  stejně
     udělá fašírku.  Postupně se ozbrojujete stále dokonalejšími zbraněmi:
     brokovnice, magnumy,  ruční samopaly a  cestou sbíráte náboje.  Pokud
     nebudete  střílet do  zdi, vydržíte  s  municí  až do  konce úplně  v
     pohodě.  Tou  druhou  věcí   na  sbírání  jsou  lékárničky ("large" a
     "small").

                       KONCENTRACE PŘED DALŠÍM POSTUPEM 

           Scénář  hry   je  podle  mne  naprosto   dokonalý  a  atmosféra
     bezchybná: v temných chodbách číhají stvůry  jen z masa a kostí (kůže
     žádná), rozmázne  vás valící se koule  a ani nevíte jak,  najednou je
     všude kolem  žhavá láva nebo se  Lara nabodne na pár  špičatých hrotů,
     když  tam  předtim  žádný  nebyly.  Nádherné  jsou pasáže, kdy musíte
     plavat pod vodou, a to musíte dost často - zatopenými kanály, tmavými
     jezírky uprostřed ohromných jeskyní, párkrát  si skočíte z vodopádu a
     tak podobně. Navíc jsou tu důležité zvuky, jinak naprosto perfektní -
     křik,  lámající se  kosti, šplouchání,  chrochtání, vrzání, praskání,
     šu...(ne, to  ne). Máte pořád  nastražený uši, abyste  věděli, kdy se
     otevřou dveře a vyběhne na vás hejno mumií.


                                 LARA V AKCI 

           Ovládání  pohybů je  celkem jednoduché  a navíc  je tu  možnost
     celkem  slušně se  vyřádit. Za   pár chvil  už není  problém vyndavat
     pistole během  salta nebo střílet za  útěku. Ke střelbě na  živé cíle
     jedna poznámka: Lara automaticky zaměřuje vše, co může být zabito, je
     jen  na  vás,  kdy  začnete  pálit  (v  mnoha případech doporučuji co
     nejrychleji), ovšem střílí i do mrtvol, je tedy důležité na chvíli si
     přemířit  a pak  začít opět  řežbu. Proti  náročnějším zrůdičkám (viz
     kentauři  plivající   oheň)  doporučuji  následující   postup:  držte
     stisknutou  spoušť  a  začněte  skákat  salta  ze  strany na stranu -
     doprava -  doleva - ohnivá  koule dopadne vždy  přesně tam, kde  byla
     Lara před chvílí, ale nikdy ne na ni.
           Pohyby jsou plynule sledovány kamerou  asi pět metrů za Larou a
     trochu nad ní,  ale často je přímo nezbytné změnit  si úhel pohledu a
     podívat se, kam to vlastně šlapete a co je pod vámi nebo nad vámi.

                                A TLAČÍ A TLAČÍ 

           Asi  nejpodrobnější návod,  jak hrát  Tomb Raidera,  najdete ve
     Score č.37, leden  1997, ale ani tam není vše,  protože by to zabralo
     víc než jen čtyři stránky, a proto teď uvádím stručné charakteristiky
     všech levelů s osvětlením některých zádrhelů.

                                  TADY TO JE 

           Takže už jen na závěr řeknu, že firmě Eidos se podařil nebývalý
     projekt,  díky  kterému  se  asi  opět  prodloužil  průměrný čas naší
     generace strávený u počítače. To ale nikomu nevadí...


                                                                 Willy


            výheň