Jsem  dost fanda  do hudby. I na  počítačích. A tak, aby  mi nic
     neuteklo, zkouším  i  skládat. Donedávna  mi k  tomu postačoval Fast
     Tracker a  vyrippané samply. Ovšem  problém toho, že  každý autor si
     své samply všelijak upravuje a dává  jim svůj vlastní zvuk způsobil,
     že se po poslechu mého hudebního díka ozvalo "ty si použil samply od
     skavena" a ne ono kýžené "a to jsi  celé dělal sám". Z  této situace
     však vedou dvě cesty  a to cesty  zcela různé. O té  první jsem psal
     minule. U FastTrackera zůstaneme, naučíme se s ním dělat a použijeme
     třeba patche s GUSe. Druhá cesta je cesta GeneralMIDI. A  protože se
     mi  do  ruky  dostal  jeden  skvělý  MIDI  skládač,  trošku  vám  ho
     zrecenzuji. Je jím


                                                          
                                                            
                                                          
                                                         
                                                          
                                                          
                                                          
                                                          
                                                           
                                                              


                                                            
                                                             
                                                              
                                                               
                                                                            
                                                                              
                                                                              
                                                                              
                                                                              
                                                                          

        Jakže tedy vypadá zvnějšku? Jak by se dalo čekat, je pro Windows.
     Já osobně ho testoval pod W95 a nutno podotknout že pokud  máte méně
     jak 16MB ram a  málo místa  na swapování, pěkně  padá. Pokud si  ale
     uděláte cca 20 MB místa na disku je už vše  v pohodě ( nevím nakolik
     toto platí na ostatních počítačích, ale já mám 8MB RAM a  z toho 2MB
     obsazeny  Wavetablem v  EMS ( ať  žije  TurtleBeach :).). Ale  teď k
     dizajnu ( dazajnu - zdravím filosofy ) programu. Uvítá  vás okýnkem,
     které  vás  informuje o  tom, že se  díváte na  produkt  společnosti
     Voyetra a  pak  hurá do  něj. Skoro  celé okno  zakrývají jednotlivé
     tracky, dole na  statusbaru jsou  navíc  ještě ikonky  pro přepínání
     oken, informace o rychlosti atd, nahoře v liště pak parametry, které
     se mění podle zobrazeného okna. Program umožňuje editaci na několika
     úrovních a dá se říci, že docela pohodlnou.

      Zá kla dem      Podpora kláves  je první  samozdřejmost, kterou umí
      MIDI  jsou   tento program nabídnout. Nastaví se track, který se má
      p ř  e c e   nahrávat  a  už se  jede. Program  prý ( to mám  jen z
      klá ve sy!   z doslechu ) umí dokonce spolupracovat s  jakýmsi MIDI
                   frekvenčním analyzérem, který posílá  do počítače data
      o tom, jaký tón  zachytil a v  jaké  délce  a Orchestrator  s tímto
      signálem  zachází jako  se signálem  z kláves. Jediný problém  je v
      postavení bicích, ale o tom blíže u pianorolu.

      Když  chci      V prvním okně, které se  nabízí je  možnost navolit
      h r á t  ,   co  a  jak  hrát. Základem  je vždy  kanál, na  jednom
      musím  mít   kanálu ( narozdíl  od modulů ) je možné  mít maximálně
      t  ó  n  .   jeden  nástroj. Dále je  zde možnost  zvolit, jak bude
                   tento nástroj transformován, zda bude  hrát sólo  nebo
      bude mlčet ( SOLO / MUTE ( !!!! Pozor, tracky označené MUTE  se vám
      NEULOŽÍ !!!! )), případně  zhruba nastavit  hlasitost, zvolit který
      nástroj to vlastně bude a jak se bude track jmenovat. Také  zde lze
      zapnout recordink některého z nástrojů z MIDI vstupu.

      N e  m á m      I v případě, že nevlastníte klávesy  a nebo  nejste
      klá ve sy,   tak zdatný pian(ista), že celý kus zahrajete bez chyb,
      jdu skočit   můžeté  Orchestrator   používat.  Nabízí   totiž  tzv.
      z   mostu!   pianoroll. V levé  části obrazovky  tak  leží položená
                   klávesnice a před sebou vidíte  takty oddělené čárami.
      Každá  nota  má  v  takovémto  taktu plochou  čárečku, která  svoji
      pozicí a délkou určuje  základní parametry not - dálku  a výšku. Je
      to vlastně taková  osnova do  které místo  not zapisujeme  úhozy na
      piáno. Samozdřejmě máme k dispozici  jednotlivé délky  not a každou
      umístěnou  čárečku  lze  interaktivní  tužkou ( myšleno  myšítkem )
      napsat,  přesunout, prodloužit  či vymazat ( druhý  konec tužky :).
      Tón lze samozdřejmě zkusit na klávesách pravým  myšítkem. Na tomhle
      místě  musím  upozornit  na jeden  nepříjemný  detail. Některé bicí
      nejsou na klasické GeneralMIDI pozici, takže pokud  jste zvyklí bít
      do kláves, musíte si některé samply ( například cymbalcrash ) najít
      sami. jinak bubny jsou vždy na kanále 10, bez ohledu na nástroj.

      Chci    si      Orchestrator  nabízí jednu  zajímavou  možnost. Své
      své  dílko   nebo i cizí MIDI dílko si můžete nechat přepsat do not
      zahrát  na   a vytisknout. Transkribce však  chvilinku trvá a  tisk
      klavír a v   dvakrát  tak  dlouho. Noty dělá  Orchestrator  pořádně
      tom zmatku   velké.  Pokud  navíc  chcete  vytiskout  více   tracků
      č a r  s e   najednou, program je vkládá pod sebe tak, jak  je tomu
      ne vyznám.   v klasické partituře. Pak z toho  vyplývá, že na např.
                   Gounodovu Ave Mariu v provedení symfonického orchestru
      vyplýtváte celý šuplík A4.

      Ta  flétna      Dalším oknem je mixér. Pokud jste  již někdo  z vás
      m á  b ý t   viděli mixážní pult, nebude pro vás problém se s tímto
      piánko   a   naučit zacházet. Pouze upozorňuji, že všechny "vstupy"
      ty   žestě   jsou mono a že chybý regulace bassů  a výšek. Jinak tu
      mají řvát.  je  vše  potřebné - volba  patche,  hlasitost, dozvuk,
                   panning, prostě vše  důležité k  namixování hudby. Vše
      provedeno  v  graficky  interaktivním  prostředí, které  napodobuje
      skutečný  mixážní  pult ( zkuste  si  napsat  rozsáhlý  a  stále se
      opakující mid plný různých efektů na  všech kanálech a  pak si před
      přáteli zamachrovat a realtimově dýdžejovat ).

      Chci  aby       Poslední oknem, se kterým se autor midu  dostane do
      ky  ta ra    styku  je   efektor.  Tam  už  se   obrazovka   podobá
      slidovala    klasické obrazovce  nějakého trackeru ( jen pod Win :)
      a   cella    a interaktivně se  jednotlivým notám,  jejich skupinám
      m ě  l  a    či  celému  tracku  dávají  efekty.  Tohle  dávání  je
      vibrato .    celkem dost komplikované, ale k udělání dobrého midulu
                   nepochybně patří.

      Tak kámo,       Orchestrator je  zatím jedním  z nejlepším programů
      a jak bys    na skládání MIDI hudby, s jakým jsem se zatím setkal a
      todle vše    doporučuji ho vřele všem těm, kteří nmají náladu stále
      uzavřel ?    někde schánět samply a nechají to  na jejich zvukárně.
                   Není ani moc velký ( 2MB a kus )  a instalační disketa
      je  jenom  jedna. Proto, pokud  máte chuť, těch pár  mega místa  na
      disku a GeneralMIDI, doporučuji začít  právě s  MIDI Orchestratorem
      Plus.

                                          
                                           
                                             
                                                
                                                  
                                                    
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                    
                                                   
                                                  
                                                  
                                                 
                                                 
                                                
                                     


                                                            Marky


            výheň