Ex!
              •                                           
                                                               
                                                           


           Možná se to ani  nezdá, ale je to už půl roku,  co jste si měli
     možnost  přečíst první  článek  z tohoto, doufám, nekonečného seriálu
     informací o novinkách  na poli světové demoscény. Já  sám osobně jsem
     zažil  trpké chvíle  odloučení způsobené  přípravou na  maturitu, ale
     naštěstí  jsem vše  stačil včas  dohnat, a  tak se  vám nyní  pokusím
     přiblížit  to  nejlepší,  co  se  za  posledních  6  měsíců v oblasti
     alternativního počítačového umění událo. Vzhledem  k tomu, že v takto
     dlouhém období vznikne většinou  mnoho pozoruhodných věciček, zaměřil
     jsem  se  tedy  na  ty,  které  mě  nějakým  způsobem  potěšily  nebo
     překvapili.
           Ve  své  podstatě  se v současné době ocitá demoscéna v určitém
     vakuu.  Dalo  by  se říct, že staré týmy odcházejí a nové přicházejí,
     věkový  průměr  scenera je asi 17 let, což je v porovnání s minulostí
     docela   nízká  hodnota.  Projevuje  se  to  někdy  pozitivně,  ale i
     negativně.  Chiméra  starých  hvězd  stále  přetrvává,  což se odráží
     zejména  na  compo-hodnoceních. Dalo by se říct, že starý a známý tým
     si může dovolit v podstatě cokoli, tak jako tak se jejich demo prostě
     umístí  na  předních  pozicích a shrábne všechny ceny, které by možná
     více pozvedly sebevědomí mladších a progresivnějších týmů. Je pravda,
     že  se  dá o těchto problémech hodně diskutovat, ale podstatné je, že
     nástup   nové   generace   mladších   by  mohl  přinést  nový  dech a
     originalitu,  i  když  já  sám osobně jsem kapku konzervativní, takže
     moji  miláčkové jako Pulse, Halcyon, Orange, Jamm, či Psychic Link se
     stále  drží  na  předních  místech  mého  žebříčku,  přestože  jejich
     aktivita, až na gigantický tým Pulse, značně pokulhává.
           Zajímavé je také sledovat jaké efekty v současných demech letí.
     Tak jako  ještě před rokem  rotovaly pneumatiky, nyní  prolítáváme 3D
     světy a hodnotíme globální kvalitu celého 3D enginu. Skoro pokaždé na
     nás vybafne  bump a nějaký ten  2D texturový efekt stylu  Just Art od
     Legend  Designu. Ale kvalita  kódu  výrazně  klesá. S nástupem Pentia
     prostě nemá smysl nějak výrazně  optimalizovat, a tak se raději každý
     spoléhá  na optimalizátor  zabudovaný v  kompilátoru Watcom  C. Nevím
     jestli  je  to  správně,  ale  svým  způsobem  se  tak  otevírá  nový
     programátorský prostor.  Ono napsat kvalitní  3D engine pouze  pomocí
     Assembleru  není   zrovna  med  a  v   takovýchto  případech  použití
     high-level  jazyků s  interními optimalizátory  jedině schvaluji. Ale
     když už někdo zkouší ohromit publiku nějakým klasickým 2D efektem, je
     rozhodně prasárna ho psát jen tak z  voleje rovnou v C. V tomto směru
     jsou i  ty nejlepší optimalizátory bezmocné.  Ale nářek majitele 486,
     který si už zvykl  na to, že se mu každé druhé  demo trhá stejně jako
     kdysi na  386, asi jen tak  někdo nevyslyší a výpočetní  výkon Pentia
     vše převáží.  Je holt jiná doba  a pokud chceme jít  s novým trendem,
     bude  třeba si  Pentium pořídit  (myslím, že  s nástupem shitu jménem
     Pentium  II půjdou  ceny klasického  Pentia hodně  dolů, takže nás to
     snad  ani  moc  stát  nebude).  Assembler  jako  takový  ale  jen tak
     nezanikne,  jelikož  se stále ještě  vyhlašují soutěže o nejlepší 4kB
     a 64kB intro, pro něž jiný jazyk neexistuje.

                             • General Probe 3 •

           První   takovou   zajímavější   demoparty,   která   se  konala
     bezprostředně  po vydání  Výhně #6   v Polsku,  byla General  Probe 3
     (15.2.) organizovaná už tradičně  polským týmem Absence. Soutěžilo se
     v klasických  kategoriích. Mě  osobně zaujaly  především 64kB  intra:
     (1. místo) Broken  Pipe / Pulse - jedná se  o opravdu zajímavý počin,
     který  je  svým  způsobem  alespoň  co  do  designu velice originální
     záležitostí.  I když  se jedná  o klasický  průlet 3D  světem, autoři
     zvolili opravdu experimentální paletu a  textury, které se s největší
     pravděpodobností  napočítávají  před  začátkem  intra.  Je to opravdu
     zvláštní  zážitek  sledovat  3D  demo  v  úplně  jiném hávu, než jsme
     zvyklí. Je to prostě další třešnička na dort jménem Pulse a věřte, že
     není poslední.  Pulse je v současné  době asi největším (co  do počtu
     členů),  nejaktivnějším a  nejúspěšnějším týmem.  Jeho produkce patří
     k naprosté špičce a myslím, že si svojí pozici dlouho udrží. Možná už
     víte,   že  známý   norský  muzikant   Jogeir  Liljedahl   přestoupil
     z AMiGáckého týmu  Noiseless právě do  Pulse a společně  se Skorpikem
     vydali  snad nejlepší  musicdisk od  dob Epidemicu,  který nese název
     Ambrozia, a  i když má něco přes 4MB, určitě stojí  za stažení stejně
     jako  jednosegmentový Broken  Pipe. Dalším  zajímavým 64kB  intrem je
     Xoas 2  od Mistu o němž  se dočtete podrobněji ve  Ferdově článku. Za
     zmínku stojí  také intra Travel /  T!C a Abbys /  Necrobiosis. Travel
     obsahuje  klasické 2D  efekty  doprovázené  líbivou FM  hudbičkou. Mě
     osobně  připomíná staré  časy Fishter  a scrollerů  a je  sice trochu
     zdlouhavým ale příjemným odpočinkem od ostatní divoké  produkce. Abys
     je  trochu   méně  povedené  intro  s   docela  dobrou  synchronizací
     obraz/hudba  a  krvavým  designem,   jeho  dominantou  jsou  klasické
     texturované 2D  sinus generátory (sluníčka),  tak jak je  známe např.
     s kultovního  Xtalu.  Vítězné  4kB  intro  s  názvem Extermal shock /
     Hellcore mě  také mile překvapilo. Na 4kB obsahuje vynikající design,
     vytvářený především  volbou paletek a pěkným  fontem. Klasické líbivé
     blurové 2D efekty a velice rychlý tunel určitě stojí za vidění.

                                • Juhla IVb •

           Další  zajímavou party,  která přinesla  mnoho nového  je známá
     Juhla, která se  konala 8.3. ve Finsku. Za  zmínku stojí určitě první
     3 dema,  která   jsem  úspěšně  stáhl  a   spustil: Parhaat  /  Coma,
     Saamelaisnuoret  / iSO  a Luna.  Parhaat je  už klasické filmové demo
     zobrazující  expresi  a  impresi  ze  současného  světa,  tak  jak ji
     v demech  od Comy  známe. Pokud  tedy patříte  k milovníkům Painmana,
     Controlu  či  Homo  určitě  si  tento  jejich  zatím  poslední výtvor
     s podtitulem  "The  best  of  Coma"  seženete.  Pokud  jste šťastnými
     vlastníky Pentia a GUSe, určitě nebudete zklamáni. Saamelaisnuoret je
     poněkud  brutální název  jednoho velice  experimentálního dema.  Když
     říkám  experimentálního,  myslím   to  doslova.   Kdo  tento   výplod
     extravagantních mozků  z týmu iSO  neviděl, nikdy neuvěří, jak daleko
     jde  s demem  vůbec zajít.  Pokud demscénu  přímo nežerete  a pro nás
     demaře  kultovní záležitosti  vám nic  neříkají, tak  právě toto demo
     s nádechem ekologického filmu je určeno  pro vás. Nenchte si ho ujít.
     Poslední  Luna (4.  místo)  je  zajímavá především  poměrně povedenou
     hudbou a  dvěma efekty, jejichž premiéru  jsme měli možnost shlédnout
     v bombastickém demu Rebel od Complexu, tedy 3D textury dávající dojem
     nekonečného prostoru  v němž se  rozkládá jakási složitá  konstrukce.
     Výsledek  je  mnohdy, zvláště  na rychlejších  počítačích,  úchvatný.
     Z 64kB inter mě zaujalo především 1. místo: Litium / Vista a 4. místo
     Yawn  /   Deck  Blasters  dobře  nakódovaná   rychlovka  s  perfektní
     synchronizací  a zajímavými  2D texture-efekty  (kaleidoskop, tunel),
     ale  poněkud  slabší  hudbou.  Litium  překvapí  především  perfektně
     zvládnutou  synchronizací  a  efektem,  který  je  opravdu přelomovou
     záležitostí.  Jedná  se  o  kosmickou  bitvu  plnou  raketek, explozí
     a monstrózní základny na texturovaném povrchu jakési planety rutojící
     kolem  zářivé hvězdy, jejíž  pronikavé  světlo je  zajímavým způsobem
     zkomponováno do 3D prostředí. Kdyby si autoři dali trochu víc záležet
     na designu grafiky a objektů,určitě by z toho bylo jedno z nejlepších
     64kB inter, které kdy vzniklo.

                                     1/2 


            výheň