Trochu jsme poslední dobou  ve Výhni  zanedbávali hardware a  tak
     jsem se rozhodl, že pro vás, co  neustále  nevíte co  se zvukem vaší
     karty připravým porovnání různých zvukových výstupů. V  tomto článku
     se tedy budeme  věnovat reprodukci  hudby na různých  kartách. Avšak
     spíše  než  technickými  parametry vás  budu  zasypávat subjektivním
     hodnocením, protože mi půjde o reálnost reprodukce MIDI  hudby.

        Rozhodl jsem se porovnat tyto zvukové karty a jejich MIDI výstup:

        Standartní Soundblaster FM OPL3
        ESS Audiodrive enhanced FM
        ESS Software FM emulation
        Gravis Ultrasound
        Gravis Ultrasound Patche mixované přes Cubica na SB
        MPU-401 1MB Wavetable
        OPL4
        Turtle Beach V-Synth 2MB Wavetable

        Pro poslech jsem použil tyto MIDI hudby:

        Z her

        DOOM ][
        DESCENT
        SETTLERS 2
        FRONTIER
        TRANSPORT TYCOON DELUXE u některých karet
        DUKE NUKEM 3D
        START TRAIL
        METAL TECH

        a z vybraných MIDulů:

        NEW YORK, NEW YORK
        MOON LIGHT SHADOW
        X FILES
        soubor MIDů z písněmi NIRVANY
        DAS BOOT
        QUE SERRA
        LA BAMBA
        VOLARE

        a další celkem známé  písně, u kterých  bylo možné  porovnat MIDI
     reprodukci  s původním  originálem. Během  poslechu  jsem  se snažil
     nalézt výhody a nevýhody jednótlivých karet. Dá se říci, že  jsem je
     rozdělil do tří skupin, FM karty, mixované a wavetable syntéza.

     FM karty

        Snad každý má ve své zvukárně OPL trojku ( kromě GUSařů :). Proto
     se nebudu o jijich kvalitách :) příliš rozváďět. Je to prostě tůtání
     které se snaží co nejvěrněji napodobit reálný nástroj, ale  vůbec se
     mu to nedaří. Snad jen ESS Enhanced FM zněla v  některých hrách lépe
     ( METAL  TECH, DESCENT ), ale  pokud není  přímo podporována autorem
     hudby, není o co stát. Prostě všechny FM karty jsou takříkajíc šity.

     Mixovaný výstup

        Mixovaný výstup  momentálně používá  jenom  Gravis. Má  to  mnoho
     výhod, ale  i pár nevýhod. Typickou výhodou  je paměť  RAM, do které
     je  možné nahrát  relativně libovolný  sampl. Nevýhodou  je velikost
     této paměti. Většina nových PnP GUSů, co jsou na trhu mají pouze půl
     mega a  to  je  na MIDI  hudbu dost  málo ( uvažte, že  celá  paleta
     nástrojů GeneralMIDI má slušně nasamplovaná asi 4 MB. Pak vidíte, že
     Pokud GUS  nahraje  velký  MID  používající hodně  nástrojů, musí je
     kompresovat asi jedna k šesti až osmi a to  je příšerná  kvalita. Je
     jedna cesta jak z toho ven - koupit si GUSe s 1 a více megy RAM, ale
     horko těžko ho dneska  seženete, a  když tak  pochybuju, že  pod pět
     tisíc korun.
        Když jsem  nahoře  vypisoval  testované  karty, napsal  jsem také
     GUS patche mixované  na  SB. Tenhle mix  umí Cubic  Player, takže  i
     vlastníci FM only soundblasterů si  můžou užít kvalitní  MIDI. CP je
     napsán v protektid módu a tak nemá  problémy z  pamětí. Bohužel však
     mixuje vše na procesoru a ne na GUSovi (v tom maj Gravisáci  výhodu)
     a tak se vícekanálové MIDI s filtrem jemně škubou.
        Obě dvě metody však mají jedno úskalí. Přestože má  Gravis skvělé
     mixování a perfektní D/A převod v  případě samplů se  pánové výrobci
     dost sekli. Základní sada asi pěti megabajtů  MIDI nástrojů dodávaná
     v patchích je hrozná. Snad jediný nástroj, který  odpovídá původnímu
     originálu je violončelo. Pak ještě docela dobře zní smyčce a některé
     bicí. Co se ale autorům vůbec nepovedlo bylo piáno. To je zmršené až
     absurdně. Stejně tak akustické  tomy ( bubny zní  nepřirozeně dutě a
     například v DESCENTovi úplně kazí několik  melodií ). Navíc nástroje
     nejsou voleny úplně ideálně k sobě  a tak  například v  modulech NEW
     YORK, NEW YORK se poslech uprostřed změní v nepřehlednou  změt tónů.
     Některé  nástroje  dokonce  chybí (  například vrzavé  housličky  ze
     SETTLERů, které  byly  slyšet  i  na FM!!!! ). Ale na  druhou stranu
     například  START TRAIL  nebo DUKE  NUKEM 3D  zní na  Gravisovi zcela
     bezkonkurenčně a jen o trochu hůře s Cubicem. Stejně  tak většina ne
     příliš extravagantních ( či jinak řečeno průměrných ) modulů, kde se
     nevyskytuje klavír zní dobře.

        Wavetable syntéza

        Kvalita  Wavetable  syntézy  závisí nejvíce  na kapacitě  paměti.
     Většina Wavetable karet se drží standartu General MIDI a  tudíž vždy
     reprodukují hudbu stejně. Nebo se o to  alespoň snaží. Z těchto dvou
     informací  vyplývá, že  nejlepších  výsledků  co  se týče  reálnosti
     reprodukované MIDI  hudby dosáhl  V-synth. Bohužel, tato  softwérová
     syntéza běží  pouze pod Woknama a vyžaduje 2 MB RAM a něco  okolo 90
     procent  výkonu  procesoru. Proto  funguje až  s 486kou  a absolutně
     čistou hudbu dostanete až na Pentiou rychlejším než 100MHz a nesmíte
     při tom pohnout myší. Na druhou  stranu, nástroje jsou  kompresovány
     jen 1:2 a jejich kvalita je značná. Nejvíce se to pozná na klavíru a
     smyčcích, kde se GUS může jít zahrabat. Kdyby se soutěžilo v kvalitě
     přehrání, vyhrál by to V-synth na plné čáře. Jenže GUS má lepší DAC,
     nezatěžuje procesor a má RAMku, takže je pro běžné použití lepšejší.
     Vůbec ideální by bylo vyrippat samply z V-synthu a překonvertovat je
     do  patchů, koupit  dvojmegovýho  GUSe a tam  je  pustit. Ale zpět k
     Wavetablum.
        Další  dvě karty, které  jsem testoval  byla nová  OPL4ka a potom
     klasická  MPU-401. Obě  karty s  kapacitou 1MB. Vzhledem  ke zvýšení
     kompresního poměru nutně došlo k  úbytkům některýchh  kvalit. U  401
     je menší počet samlů pro smyčce a tak  některé hodně  vysoké a hodně
     nízké znějí špatně. Také tomy se zde nepovedly, stejně jako u GUSe a
     znějí  mizerně. Avšak  zcela  perfektně je  udělaný klavír  a sólové
     nástroje.  Reprodukce  těchto  nástrojů  se velice  blíží originálu.
     Navíc, narozdíl  od  GUSe, používá  nástroje  opatrněji a  tak u již
     zmiňovaného NEW YORKu střední pasáž  nezní jako  změt tónů, ale jako
     opravdický  taneční  orchestr. Navenek  se pak  karta tváří, jako by
     dala  před  snížením  kvality  přednost   snížení  počtu  samplů  na
     jednotlivé nástroje.
        OPL4 zní sice na první poslech lépe, ale je s MPU401 srovnatelná.
     Autoři  sady  samplů  zjevně  zanechaly  původní  samlpy a  pouze je
     skompresovali. Tím dosáhli toho, že  všechny nástroje  zní přirozeně
     ve všech situacích, i když v některých místech má MPU401  navíc. Jak
     smyčce, tak klavír je ucházející a je to  jedna z  mála karet, která
     má  nezmršenou  sadu  bubnů.  I  sólové  nástroje  jsou  dobré,  ale
     například již jednou zmiňované  vrzavé housličky  v SETTLERSech jsou
     hezčí na MPU401 i V-synthu.

        Jak celý tenhle článek shrnout? Pokud si chcete vybrat nějakou ze
     zde uvedených forem přehrávání MIDI zvuku, jen do  toho. Vše ( kromě
     FM ) vřele doporučuji, zařiďte se podle vašich finančních možností.

     A na závěr tabulka hodnocení jednotlivých hudeb ( jako ve škole ).

     Hudba      FM   ESS-Enh ESS-soft  GUS  CP+SB  V-synth MPU-401 OPL4

     DOOM ][     5      5       5       2     3       1       1      2
     DESCENT     4      3       5       2     3       1       1      1
     SETTLERS ][ X      X       X       1     2       1       1      1
     FRONTIER    4      4       5       5     5       3       2      2
     TTD         3      ?       ?       1     X       X       1      1
     DUKE 3D     5      5       5       1     2       1       1      1
     STAR TRAIL  3      3       4       1     2       1       1      1
     METAL TECH  3      2       4       1     1       1       1      1
     NEW YORK    5      5       5       3     4       3       1      2
     MOON LIGHT  5      5       5       2     3       1       2      1
     X FILES     5      5       5       1     2       1       1      1
     NIRVANA     5      5       5       3     4       2       3      3
     DAS BOOT    5      5       5       3     3       1       2      1
     QUE SERRA   5      5       5       3     3       3       3      3
     LA BAMBA    5      5       5       1     2       2       1      2
     VOLARE      5      5       5       1     2       1       2      1

        A cenové porovnání :

        Obyčejný Blaster s FM seženete kdekoliv pod 1000,-
        ESS Audiodrive Enhanced FM jsem tůdle viděl za 1600,-
        ESS  software  FM  je  podivnej  výmysl,  kterej  se  dodává  jen
            s notebookama. Cenu nelze odhadnout ale bude to okolo 1500,-
        GUS PnP se dá sehnat okolo 4500,- korun s 0.5 MB RAM
        GUS ACE ( ubgrade  SoundBlusteru ) je levnější, ale neseženete ho
        CubicPlayer je shareware a patche si sehrajete od někoho  s GUSem
           musíte ale mít Blástr
        V-synth je dodávanej pouze k Turte Beach  NON-Wavetable  kartám a
            ty se daj sehnat v cenové relaci okolo 2000,- korun (  v ceně
            je ale i kvalitní soft )
        MPU-401 1 MB Wavetable nedavno Ferda koupil za 1600,-, musíte ale
            už mít bluster s konektorem
        OPL4 1 MB Wavetable jsem koupil taktáž nedávno za 1100,-


                                                    Marky


            výheň