Sound Blaster AWE64 / Powl





       Před několika  měsíci se na  našem trhu objevila  nová zvuková karta
    Creative Labs,  jejíž plný název je  "Sound Blaster Advanced WavEffects
    64  IDE PnP".  Jde o  mírně inovovanou  kartu SB  AWE32 (ta se přestala
    vyrábět).
       Cena AWE64 se pohybuje kolem sedmi tisíc včetně DPH.

       AWE64  je v  podstatě SB16  s vlastním  čipem pro  wavetable syntézu
    - EMU8000. Ten sám  o sobě nemá s Creative  nic společného, vyvinula ho
    Emu Systems, která se zabývá  i poněkud užitečnějšími záležitostmi, než
    jakou jsou multimédia.
       Tento  čip  rozhodně  stojí  za  pozornost.  Nejenže produkuje téměř
    dokonalý, velmi čistý výstup, ale také podporuje efektové funkce Reverb
    a Chorus a má v sobě integrovaný několikapásmový equalizér. Tyto funkce
    se podceňují,  ale nastavením Reverbu na  30% se, kupodivu, věrohodnost
    syntetizované  hudby  o  poznání  zlepší.  (Nastavením  na  100% můžete
    simulovat prostředí letištního hangáru.) To, že EMU8000 má i equalizér,
    mnoho  lidí  neví,  protože   Creative  ho  nebyla  schopná  softwarově
    podpořit. Jistě se dočkáme AWE128.
       Mimo toho  tato karta disponuje 1  MB ROM s nástroji  pro GM a MT-32
    a 512kB RAM paměti  pro download samplů. Jistěže -  do půl MB nahrajete
    nanejvýš jeden a  půl nástroje. RAM si můžete rozšířit  až na 28 MB. Má
    to ovšem jeden háček - nejedná  se už o standardní 30-pinové SIMMy, jak
    tomu  bylo  u  AWE32,  ale  o  původní  paměťové "daughterboardy" firmy
    Creative Labs (ty u nás pochopitelně seženete v každé druhé trafice).
       EMU8000 umí  MIDI opravdu dobře.  Co se týče  Windows, podporuje GM,
    MT-32 a  jako download též GS.  Pod DOSem jsou v  podstatě dvě možnosti
    - buď originální AWE32 MIDI, nebo emulace GM, GS i MT-32.
       Jedná   se   o   jednoznačně   nejpodporovanější   kartu  pro  jeden
    z nejzbytečnějších typů počítačových výdobytků - hry. Zato jí zarputile
    opovrhují všichni  autoři jedněch z  nejzbytečnějších typů počítačových
    výdobytků - dem.
       Je tu totiž jeden zásadní problém: Tvrdí se, že u AWE64 (narozdíl od
    GUSe) je  absolutně neprogramovatelný. Jinými slovy  - na Ultrasoundech
    si  klidně  hardwarově  přehrajete  cokoliv  (včetně  modulů),  na  AWE
    nikoliv.  To ovšem  není pravda.   Vyskytl se  již player,  který zcela
    nepokrytě downloaduje instrumenty do RAM na kartě.

       Na AWE64  nechybí patice pro Wave  Blaster i ASP a  IDE rozhraní pro
    CD-ROM.
       (Některé karty s přesným názvem "AWE32 ASP" neměly ASP a dokonce ani
    patici pro něj.)
       AWE64 již umí samplovat na 44kHz! Některé třicet dvojky byly schopné
    nahrávat ve skutečnosti maximálně na 22kHz...
       V balení se nachází též mikrofon, který funguje celkem obstojně.
       Implementovaný je též Creative 3D Stereo Enhancement, který z vašich
    dvou tříwattových reproduktorků udělá domácí kino 22. století.
       Groteskně působí dodávaný software, pochopitelně zásadně orientovaný
    na W95.  Kromě smysluplných aplikačních programů  pro základní ovládání
    a přehrávání také obdržíte nechutné blbosti (např. TextAssist).
       Integrovaný  zesilovač  je  šestiwattový,  včetně  korekce  výšek  a
    hloubek.

       Na závěr  opravdová "bomba": zbrusu  nová (a původní)  32-hlasá MIDI
    syntéza Creative WaveSynth/WG. Jedná se o plně softwarový produkt. Ano,
    skutečně jde o jakýsi  "matematický model" reálných hudebních nástrojů,
    realizovaný pouze na vrub výkonu CPU, a to ještě se značným šumem. Vtip
    má  být  v  tom,  že  změnou  řady  parametrů  modelu lze docílit větší
    variability  výsledného tónu.  Takže -  jestliže chcete  úspěšně marnit
    čas, klidně celé hodiny zkoušejte, jaký  nástroj (HW nebo WS/WG) je pro
    tu kterou idiotskou skladbičku lepší.
       Na procesoru Pentium Pro  200MHz 32-hlasá MIDI skladbička spotřebuje
    25-33%  výkonu CPU.  A to  ještě ne  všechny intrumenty  MIDI mají svůj
    "modelový" protějšek.
       Trapné  ovšem je,  že v   manuálu se  deklamuje, že  na výkonnějších
    počítačích je  možné používat WaveSynth  v režimu CD  kvality (normálně
    pouze na  22kHz). To se nakonec  může stát pravdou -  pokud si ovšem po
    půl roce  stáhnete update na Internetu,  po jeho aplikaci nainstalujete
    celý softwarový balík AWE64 znova a pak update znovu použijete.
       WaveSynth/WG  si  můžete  vypnout,  instalaci  se bohužel nevyhnete.
    AWE64 můžete  hladce instalovat pod  Windows 95. (Deinstalace  je velmi
    komplexní  proces.)  Pokud  ovšem  máte  na  svém  počítači pouze tento
    systém,  software  pro  DOS  si  zkrátka  nenainstalujete.  Prostě  vás
    instalační program  zchladí jakoukoliv zprávou  - třeba tím,  že nemáte
    čtyři  MB paměti,  když jich  máte šestnáct.  Mixer pod  DOS si  musíte
    obstarat jinde.

       Navzdory všemu  - AWE64 je  dobrá věc -  pro hlupáky. Vy  ale hloupí
    nebudete,  a  tak  si  koupíte  Sound  Blaster  32,  což  vás příjde na
    podstatně menší sumu. Je to nakonec jediná levnější a hodně podporovaná
    wavetable  karta. Nemá  patice pro  ASP a  Wave Blaster,  má patici pro
    rozšíření RAM.
       A pokud máte rozum, koupíte si lízátko.


            výheň