Co je to modul. Moduj je  soubor, ve  kterym jsou  uložený samply
     a potom nějaký schéma podle kterýho se  přehrávaj. Moduly mají svoji
     historii, která se poněkud liší od  Midulů. Díky této  historii ( já
     se tu s ní nebudu rozepisovat ) se nepíšou v notičkách do osnovy,ale
     v editorech do  takových dlouhatááááááánských  sloupečků. A  teď vám
     řeknu co s téma sloupečkama.

        Tyhle sloupečky se jmenují tracky nebo taky  kanály. Čtyřkanálová
     hudba tedy má čtyři tracky. Ve skutečnosti je všechen  výstup  na PC
     jednokanálové ( aspoň  pro SBcomp. ) narozdíl  od  osmibitů /|\ :) a
     tak se hudbičky mixují už v paměti. To ale nás příliš nezajímá, snad
     jen, že na 386SX20 se asi dvacetikanálová hudba šetnáctibitově a při
     stereu dělat nedá. My ale máme tracky. Některé editory  umožňují jen
     omezený počet  tracků  ( tertramed ) jiné  zase  neomezený. V  každý
     track se dá rozdělit na části. Takováto  část má určitý  počet pozic
     ( 40h ) a jmenuje se pattern. Jeden patern má tedy 40h řádek a tolik
     tracků, kolik chcete, případně softwér dovolí.

        Paterny se řadí za sebe do tzv. pattern  sequence. Je to  vlastně
     jejich pořadí při přehrávání. Jden  patern se  klidně může  oběvit v
     jedné skladbě víckrát, ale pozor!! některé editory automaticky mažou
     neuložené paterny:(. V každém řádku paternu je tedy  několik tracků.
     Každý track může  obsahovat několik  údajů. Jsou to: jaký  tón hrát,
     který  nástroj na  to  použít, jakým  effektem ( u .XM  efekty ) tón
     dokreslit. Výška tónu a volba samplu je snad každému  jasná. FX jsou
     většinou volume, portamento, vibrato, speed atd..... .XM také dovolí
     "vypnutí" kanálu ( místo tónu - funguje jako vol0,ale líp se píše ).

        A k nástrojům. U většiny hudebních formátů platí, že sampl  rovná
     se nástroj. Fasttracker s XM dovoluje více samplů pro jeden nástroj.
     Pak  tedy platí,  že  nástroj  = instrument  a instrument  = několik
     samplů. K čemu je to dobré. Představte si nasamplovat řekněme violu.
     V okolí asi oktávy kolem základního tónu  bude znít  dobře. Pokud si
     ale zahrajete jiný tón, řekněme o dvě oktávy výše, uvidíte, že sampl
     se v takto krajních bodech chová úplně jinak a zní - příšerně. A tak
     v klasickém modulu nezbývalo, než nasamplovat jinou oktávu do jiného
     nástroje a nástroje střídat ( viz čtyri klavíry v AGONY.MOD ). Pokud
     všek jednotlivé výšky tónů nahrajete do jednoho nástroje a nastavíte
     jak vysoko se použije jaký sampl, máte po práci s přepínáním samplů.

        Instrument dále umožňuje i  věci jako  volume a  stereo - obálka,
     vibrato ( přímo u samplu - ne jako efekt !!! ) či doladění.

        Už jsem to tu nakousl, tak něco o formátech hudby a  samplů. Tady
     je tabulka:

        Moduly

        MOD - úplně základní a původní modul. Nejrozšířenější standart.
        S3M - modul tvořený streamtrackerem. Má navíc nějaký effekty
        AMF - advanced module file - subjektivní formát dat => málokdo
              to přečte
        XM  - nejnovější formát, umí dva efekty současně, patche a jánevim
              co eště všechno
        IT  - impulse tracker - nějak trochu úchylnej formát, kterej je
              absolutně nepřečtitelnej, nepoužívanej a naznámej

        Samply

        WAV - pitomej wokení sampl s hlavičkou. Většinou jdou natahnout jen
              monofoní a musí se pak woříznout šum
        VOC - čistej sampl
        SMP - čistej sampl
        SPL - něco jako WAV pod dosem - navíc má subjektivni formát.
        IFF - čistej sampl

        Instrumenty

        PAT - GUS patche
        XI  - fastrekrofskej formát instrumentů
        BNK - zase subjektivní a pokaždý jinej

        Takže teď už vite jak vypadá  modul  a stačí  vám si  zkusit něco
     napsat, případně si přečíst daší část článku - o  FastTrackeru II .


            výheň