++ ++ -+- +--+ +--+ +--+  
                           |+++|  |  |  | |  | |     
                           |   |  |  |  | +--+ +--+  
                           +   + -+- +--+ +  + +--+  

                        Sound System by Sahara Surfers


           Jedna věc mě na demoscéně vždycky nějak iritovala, a to podpora
     zvukových karet.  Za časů, kdy  jsem žil ještě  v blahém domnění,  že
     Sound Blaster 16 je to nejlepší,  co se dá do počítače zastrčit, jsem
     se začal  pomalu, ale jistě  seznamovat s demoscénou  a jaké bylo  mé
     veliké zklamání ? Žádný Sound Blaster, ale GUS only ! Jakožto majitel
     SB,  jehož  originální  název   bezcitní  majitelé  božského  Gravise
     předělávali  na velice  hanlivé patvary  typu Shit  Bluster nebo Suck
     Buuster, jsem existenci tohoto dilema nesl  dosti těžce a mým snem se
     stal GUS. Teď už mohu říci, že oni bezcitní gravisaci měli v podstatě
     pravdu, i když  starý dobrý SB není také  k zahození, protože nesmíme
     zapomenout na skvělou FM syntézu ! Jsem tedy  majitelem jak GUSe, tak
     SB16  a  můžu  říct,  že  jsem,  co  se  týče hudebního výstupu, plně
     spokojen. Ale každý  není zas takový fanda do  muziky, aby si pořídit
     hned dvě relativně drahé zvukovky a  proto je stále třeba myslet i na
     uživatele jiných karet, než je  zrovna božský GUS.  Programátoři řeší
     tento hardwarový problém mnoha způsoby.  Někdo se na Sound Blasterské
     klony vykašle a  jede rovnou GUS only, což je  například u 64kB inter
     pochopitelné,  ale i  tak se  mi to  zdá poněkud  přehnané. Druzí  si
     spachtí mixák sami, ve většině  případů je podpora GUS výborná (karta
     udělá skoro  všechno za ně),  ale  co se týče SB,  škoda mluvit. Jsou
     zde samozřejmě výjimky,  ale je jich opravdu málo.  Podle mého názoru
     existuje lepší  řešení: MIDAS. Vytvořit něco  jako MIDAS stálo určitě
     hodně úsilí a času, ale výsledek stojí zato. To, co by měl teoreticky
     zvládat  operační  systém  (viz.   NexTStep),  si  museli  democodeři
     naprogramovat  sami. Dle  mého názoru  je filozofie  MIDASe více  než
     jasná:  stejně jako  když čteme  data z  disku přes  funkce DOSu, tak
     podobně přehráváme hudbu přes MIDAS. Má to nesporné výhody: můžete se
     spolehnout,  že pokud  vám po  hudební stránce  funguje jeden program
     s podporou MIDASe,  budou vám fungovat i  všechny ostatní, odpadá tím
     starost s úmorným setupováním zvukovky  a paměťových ovladačů, vše je
     standardizováno. Aby  se takovýto systém ujal,  musí splňovat všechna
     tvrdá kritéria,  které programátoři na mixovací  a přehrávací hudební
     systémy  kladou.  Jednak  by  měl  být  velice  dobře naprogramovaný,
     alespoň  z 90%  stabilní a  měl by  splňovat základní  programátorský
     komfort jehož  součástí je také  dobrá návaznost pro  případné úpravy
     a vylepšení. Tyto  všechny vlastnosti MIDAS  splňuje a má  jich ještě
     mnohem více.  Podporuje  standardní moduly typu MOD, S3M, XM, což, až
     na některé vyjímky, bohatě postačuje. Jediný  nedostatek, který je mu
     třeba  vytknout,  je  specializace   na  Watcom  C++  s  DOS4GW/PMODE
     extenderem, což  je pro nás  Pascalisty nemilá záležitost,  i když co
     můžeme  dělat, Borlandi  se na  nás vykašlali  a přešli  kompletně na
     Wokna  a  nějaké  zdokonalovaní  kompilátoru  starého Borland Pascalu
     směrem k plně  32-bitovému generátoru pro DOS je  ani nenapadlo a tak
     nám zbývají jen oči pro pláč a MIDAS verze 0.4, který jako jediný byl
     ještě  dodáván  jak  v  C,  tak  v  PAS  podobě,  kdy  se  ještě s XM
     nepočítalo. Je  jasné, že další verze,  které už XM naloadit  umí, se
     pro  Pascal  nešíří,  jelikož  není  co,  vzhledem  k  nulové podpoře
     reálného 32-bitového  protected módu v  poslední verzi BP7.01.  A tak
     zůstáváme u 0.4, která umí aspoň ty S3M a MOD. Je to škoda, Pascal je
     perfektní jazyk. Kdyby si přebral  pár užitečných vlastností od svého
     konkurenta  C++, určitě  by nebyl   k zahození,  ale v  současné době
     k zahození   bohužel  je.   Nebudu  se   teď  ale   zabývat  kvalitou
     jednotlivých kompilátorů nýbrž přestoupím  k věci, proč vlastně tento
     článek píšu. Chtěl bych pro ty,  kteří  s MIDASem ještě nedělali nebo
     to  jen tak  zkoušeli a  nějak jim  to zrovna moc nešlo,  ukázat, jak
     takový jednoduchý přehrávač modulů pomocí MIDASe naprogramovat. Pokud
     by zde  byl zájem o  osvětlení dalších funkcí  MIDASe, jako například
     synchronizace  timeru s  paprskem nebo  informace o  pozici, která se
     právě přehrává, důležitá to věcička pro synchronizaci efektů s hudbou
     atp., jsem ochoten pokračovat dalšími články v následujících Výhních.
     Stačí jen  napsat, co by vás  ohledně MIDASe zajímalo a  já se to pak
     pokusím zesumarizovat a to, co budu vědět, se pokusím vysvětlit.

                 Program pro přehrávaní modulů pomocí MIDASe 

                                                                ReDox


            výheň