--------------------------------------------------------
                                                                   
                                                            
                                                           
                                                                
                                                          
                                                          
                                                                 
            --------------------------------------------------------

                                     Neutron


         Na  začátek bychom  si měli  říci něco  málo o demogroupě Neutron.
    Jelikož je to seskupení, které vzniklo teprve před nedávnou dobou, nemá
    na svém  kontě zatím mnoho produktů  (vesměs jde o moduly  od hudebníků
    Neutronu).  Počátky jejich  tvroby spadají  na konec  roku 1994, kdy se
    zůčastnili se  2 svými moduly  Party IV (28.12.94).  Demo Dive, jež  je
    hlavní náplní tohoto textu, je dílem nedávné doby (definitivní verze je
    datována 13.4.96). Po  uvedení na Scenest Party 96  se Dive stalo jejím
    vítězem. Proti  této volbě nemám absolutně  žádných námitek, protože až
    na  pár  dnes  už  okoukaných  částí  je  celé  demo  konečně osvěžením
    stále více nudné a uvadající demoscény.

                               zajímavé logo Dive 

         Než přistoupím k popisu jednotlivých částí dema, zaplním pár řádek
    technickými informacemi.  Dive zabírá na  disku asi 1000 kB, což je  na
    dnešní  poměry  úplný  zázrak.  K  jeho  spuštění  (světe div se) stačí
    obyčejná 386  se 4 MB  RAM (i  když  je zde demo  náležitě trhající se)
    a k jeho naprosto bezchybnému a  plynulému běhu je dostačující jakákoli
    486DX (to  je dnes podle  mne standardní počítač  drtivé většiny lidí).
    Abyste  slyšeli  hudbu  (!!!  VELMI  NUTNÉ  !!!),  je  potřeba vlastnit
    jakoukoli zvukovou kartu (demo obsahuje systém MIDAS, který dobře znáte
    z Výhně). Doufám,  že jste přežili nudný  soupis technických informací,
    a že už netrpělivě očekáváte, co je to vlastně za blbost.

         Začnu  hudbou, protože  je  to  jedna z  nejdůležitějších součástí
    KAŽDÉHO dema. Pokud  máte poznámky  typu, že na  demu je nejdůležitější
    rychlost a  maximální optimalizace jeho  kódu, pak vězte, že se totálně
    mýlíte. Na demu je nejdůležitější  CELKOVÝ DOJEM (který mimochodem dost
    závisí  na hudbě)  a ne  to,  že  se v  něm vyskytují  realtime Phongem
    stínované  objekty o  7800 facech.  Takže  hudba  - u  Dive se  jedná o
    jakousi  přitvrdlou  tucárnu,  která  se  hodně  lidem nemusí líbit. Na
    druhou  stranu si  toto demo  nedokážu představit  s jiným typem hudby,
    neboť   jednotlivé  efekty  jsou   perfektně  synchronizované  s každým
    bouchnutím  bubnu  a   celé demo pak  překvapí  dravostí a rychlostí  s
    jakou se valí kupředu. Jednoduše řečeno,  dát do něj jinou hudbu, nikdo
    si Dive ani nevšimne.

                      zátiší s lebkou a nudným 3D objektem 

         Jak jsem již  uvedl na úplném začátku, některé  efekty v demu jsou
    originální  a některé  okoukané z  většiny ostatních  dem. Začnu raději
    těmi horšími, abychom to měli dříve z krku. Jedná se o 2 rotující nějak
    stínované  3D objekty  a jakousi  pla(s or  z)mu. Zatímco objekty stojí
    upřímně řečeno za  starou Bélu, plasma se aspoň  chová trochu jinak než
    v ostatních  demech (mimochodem,  kdyby šlo  nějak zakázat  určitý druh
    efektu v  demech, jednoznačně se  přimlouvám za vyhlazení  nesmyslných,
    různě  stínovaných a  hodně faců  obsahujících 3D  objektů). Naopak  za
    neobvykle originální  považuji neustálé, na  hudbě závislé  poblikávání
    obrazovky  a  objevování  se  různých  nápisů  (například nápis jezdící
    nahoru a dolů podle výšky tónu hraného jedním z nástrojů). Dalším velmi
    vydařeným efektem je rychlé střídání nesouvisejících obrazovek v intru,
    kdy je  obrazovka pokryta střídavě  nápisy a jakýmisi  objekty, přičemž
    v přechodech  mezi těmito  zobrazeními probíhá  oslnivé blikání  celého
    obrazu.  Nechybí zde  standardní věci,  jako průlet  tunelem, který  se
    otáčí  ze strany  na stranu  podle rytmu  hudby, atd.  Náhlé a okamžité
    střídání  rychlých  a  pomalých  částí  v  demu  je  také velice silnou
    stránkou  Dive.  Nechci  popisovat  demo detailně  celé, poněvadž potom
    byste už  věděli, co po  čem přijde, a  neměli byste ten  správný pocit
    z jeho sledování.

                            drak a rotující hvězdice 

         Pro  mne  je   tedy   Dive zatím (než  se   objeví  něco  lepšího)
    nejoriginálnější demo na PC scéně. Zkuste si ho sehnat [mám za to, že v
    minulé  Výhni  ReDox (Sorry  ReDoxi, že  tě nepíšu  červeně, mám jen ČB
    monitor)  uveřejnil  adresu,  kde  si můžete  všechna  recenzovaná dema
    stáhnout] a přesvědčit se sami o jeho kvalitě a neotřelosti.


                                                                 Ferda


            výheň