+---+ +---+ +---+ +---+ +---+
                         |+-+| |+-+| |+--+ |+-+| |+-+|
                         || ++ |+-+| |+-+  |+-+| || ||
                         || ++ |+-+| |+-+  |++++ || ||
                         |+-+| || || |+--+ |||++ |+-+|
                         +---+ ++ ++ +---+ +++-+ +---+

           Caero vyhrálo  The Party V  v prosinci minulého  roku. Ve Výhni
     jsme ho jmenovali demen roku 1995. Proč jsme tak učinili, se vám budu
     snažit vysvětlit na následujících řádkách  této recenze. Jak už možná
     víte, demo vzniklo v koprodukci dvou  význačných týmů EMF a Plant. Už
     první z nich by vám měl napovědět o jaké seskupení kvalitních lidí se
     jedná. Demo EMF  (Verses) zvítězilo na Assembly'94 a  pokud bych tady
     chtěl  dál  hovořit  o  tomto  vynikajícím  finském  týmu, musel bych
     pokračovat v  superlativech. Oba týmy  se na tomto  demu vyřádily tak
     půl  na  půl.  Vedoucí  projektu  a  hlavní  programátor byl Mik Sair
     z Plantu,  druhým  programátorem  byl  Saracen  z  EMF.  Grafika byla
     v rukou  Beatnik z  Plantu a  scény sestavili  Saracen a Dune. Jednou
     podstatné  plus,  které  dodává   Caeru  tu  potřebnou  atmosféru  je
     vynikající hudba od Duneho (Dune je takový týmový turista, v současné
     době je členem skupiny Orange, ale je aktivně zapojen v mnoha dalších
     projektech) s názvem Dawn. Demo vám poběží  i na 386, ale není to nic
     moc. Chce to  alespoň 486 na 33MHz a GUSe  nebo Sound Blastera. Vejde
     se  na  jednu  disketu  a  rozbalené  na  disku  zabere něco přes 3MB
     (Saracen je  línej pakovat). Pointa  a záměr autorů  tohoto dema jsou
     jasné, vytvořit něco originálního  a hlavně se vyvarovat stereotypním
     efektům, kterými je mnoho dem naplněno až po okraj. Výsledkem je něco
     úžasného. V  celém demu neuvidíte  ani jeden phong-torus  nebo hlášky
     typu  7000  faces.  Vezmeme  to  pěkně  popořádku.  Celé demo má svůj
     specifický barevný odstín, ze kterého  se jen málokdy vybočuje. Celek
     potom vypadá z designérského hlediska velice působivě. Na začátku vás
     uvítá  světlefialová  plazma  podobná  tekutému  krému.  V popředí se
     objevují nápisy  se jmény tvůrců  projektu. Následuje velice zdařilý,
     i když ne zrovna originální světelný  tunnel-efekt v němž se pohybuje
     několik gouraud  objektů. Průletem se  dostanete do další  části, kde
     uvidíte něco  jako obrázky z mikrosvěta  biologických virů. Relativně
     veliké  množství vektorově  texturovaných objektů  s motion-blurem se
     pohybuje  podle předem  předpočítaných trajektoriích.  První z ukázek
     Mik Sairova  vektorového engine je velice  působivá. Vzhledem k tomu,
     kolik  objektů  je  na  scéně,  je  rychlost  obnovování obrazu přímo
     úžasná. To  ovšem není všechno,  ta hlavní část  ještě přijde. Až  ji
     poprvé uvidíte,  asi zůstanete mlčky stát  a z koutka úst  vám poteče
     pramínek slin.  Já jsem si ze  začátku myslel, že to  musí bejt flik,
     ale po dalších deseti sekundách se moje obavy rychle vypařily. Popsat
     tuto  scénu v  celé její  kráse je  velice obtížné.  Jedná se o pokus
     věrného  napodobení  podvodního  života  ryb.  Kamera  se  vznáší nad
     texturavaným dnem  a občas se  kolem ní mihne  perfektně propracovaný
     (včetně pohybů)  objekt ryby. Kapitolou  samou pro sebe  jsou textury
     ryb.  Autoři  patrně  nascanovali  kůži  pro  své  vektorové  rybičky
     z nějakého biologického atlasu, protože takhle realisticky vypadající
     ryby jsem na počítačové obrazovce do  té doby neviděl. Vše se to hýbe
     velice rychle  i v situaci, kdy  se na obrazovce objeví  hejno malých
     rybek  čítající  tak  20  kusů.  Občas  dostáváte  pocit,  že  sedíte
     v nějakém  batiskafu a  v několika  metrové hloubce  sledujete mořské
     dno. Je to prostě neopakovatelný zážitek  a podle mého názoru je tato
     část  zatím  nejvyvedenějším  efektem,  který  se  kdy  na  demoscéně
     objevil.  To   ale  není  vše.  Následuje   další  bombastická  scéna
     s letícími motýly.  Zde bych se  pozastavil nad zbytečnou  složitostí
     objektů,  která  je  spíše  ke  škodě  než  k  užitku,  jelikož  i na
     rychlejších 486  se obnovovací frekvence mnohokrát  sníží pod hladinu
     plynulosti a  to (zvláště pak po  tak skvělé části s  rybičkami) dost
     otráví. Ale  to je asi  jediná výtka, kterou  bych k Caeru  měl. Celý
     efekt jako by navazoval na předcházející část. Kamera vyletěla z vody
     a sleduje dva pěkně texturované motýly, kterak prolétají mezi lekníny
     a vysokými  stvoly  jakési  vodní  rostliny.  Na  závěr vyletí směrem
     k obloze a po  jejich křídlech zbyde jen obrys.  Následující pasáž je
     obzvláště zajímavá.  Jedná se pravděpodobně  o podmořský stone henge,
     okolo něhož poletují světélka. Dno je podobné jako v efektu s rybami,
     ale je připojen motion-blur a  celá scéna je osvětlována jednotlivými
     světélky. Na závěr sloupy zajedou do dna a ze vzniklých děr vycházejí
     kužele světla, z nichž jeden oslní kameru a obrazovka přejde do čistě
     bílé  barvy.  Bezprostředně  po  tom  navazuje  efekt,  ve  kterém se
     postupně dokresluje  obrázek podezřele vypadajícího  muže, který drží
     v ruce nějakou  stejně podezřelou rostlinu. Nic  extra, ale zapadá to
     do celkového designu,  takže to není rozhodně zbytečná  věc. Na úplný
     závěr  začne  zrnit  obrazovka  a  v  černobílém  provedení  odlétají
     objekty,  které jste  před tím  už viděli  do dálky  a demo  pozvolna
     končí. Nakonec si uvědomíte, že to všechno, co jste viděli,je důkazem
     toho, že se dá na počítači stvořit i něco milého, co dokáže ohodnotit
     i naprostý laik  a tak by  to mělo být.  Mik Sair sám  přiznal, že do
     Caera  nechtěl dát  žádný klasický  3D objekt  a i  když by se někomu
     mohlo  zdát, že  je tím   pádem odepsaný,  nemá vůbec  pravdu. Jedním
     z hlavních kritérií  dema je totiž  jeho originalita a té si v  Caeru
     užijete opravdu  požehnaně. Jen tak dál  ! Pryč s nudnými  anuloidy !
     Caero si  zaslouží 1. místo zcela  právem a v roce 1995 nemělo prostě
     konkurenci. Určitě si ho stáhněte na ftp.cdrom.com, protože takováhle
     věc by ve vaší demo-sbírce chybět neměla.

                                                             ReDox


            výheň