V  nultém čísle  Výhně jsem  v této  rubrice hovořil  o finském
     teamu Future Crew, který touto dobou už neexistuje. Je to dost škoda,
     ale co se dá dělat. Zmizeli na vrcholu své slávy a zanechali za sebou
     to  nejlepší,  co  si  PC-IBM  může  přát.  Nechť  je  jim  zem lehká
     a doufejme, že se nebudou muset obracet v hrobě. Ale čas jde dál a mi
     se můžeme  poohlédnout po někom,  kdo to ještě  nezbalil a naopak  se
     stále horlivě  věnuje tvorbě. Jedním takovým  je švédský team Triton.
     Předem bych chtěl předeslat, že veškeré své produkty vytvářejí pomocí
     Pascalu a Assembleru.  Nemám nic proti C, ale  Pascal je prostě lepší
     a produkty  Tritonů to  jen potvrzují.  Dost s  programovacími jazyky
     a pustíme se na ně...
           Triton má tři pevné členy. To znamená, že se nejedná o takového
     giganta jakým byl  FC se svými 8 členy.  Mr.H jako spoluzakladatel se
     věnuje převážně  programování, zato Vogue  dělá skoro všechno,  co je
     zrovna  potřeba,   programování  počínaje,  grafikou   konče.  Funkci
     hudebníka zastává Lizardking.Občas se pod jejich značkou objeví ještě
     jiná  jména, ale  pod názvem   Triton si  většina lidí  předství Mr.H
     a Vogue. Tritoni sice nebyli zatím tak  plodní jako FC, zato to málo,
     co splodili  stojí opravdu za kus  řeči. Tak jako Tran  vytvořili DOS
     extender čistě pro assembleroidní účely  s návazností spíše na Céčko,
     tak  Mr.H naprogramovali  extender  pro  Pascal. Udělat  vlastní není
     zrovna  legrace.  Jsou  to   úmorné  hodiny  nekonečného  odlaďování,
     vymýšlení co  nejrychlejších rutinek a  v neposlední řadě  také velká
     znalost operačního  systému a vůbec  všeho, co se  okolo paměti točí.
     Tritonům  se  to  podařilo  a  nyní  jejich  každý  produkt pod tímto
     extenderem běží.
           Prvním  demem, kterým  se Tritoni  uvedli na  scénu byl  slavný
     Crystal  Dream.  Ohromil  svou  vektorovou  částí.  Vektorová grafika
     Tritonů  patří k  těm nejlepším,  co můžete  na svém  monitoru vidět.
     Relativně  složitě  objekty  se  pohybují  a  rotují  s neuvěřitelnou
     rychlostí a plynulostí. Nikde ani  stopy po chybách při vykreslování.
     Prostě  dokonale synchronizovaná  animace s  videokartou. Pro  veliký
     úspěch  Crystal  Dreamu   naprogramovali  Tritoni  jeho  pokračování.
     Crystal Dream II je mnohonásobně delší, propracovanější a nápaditější
     než-li  jeho předchůdce.  Je  to  pascalská konkurence  k céčkovskému
     Second Reality od FC. Po mnoha  stránkách se Secondu vyrovná a mnohdy
     ho  i překoná  (vektorová část).  Ale prvenství  Unrealu II přeci jen
     neohrozí. Je to můj subjektivní názor.  Zkuste se podívat na obě dema
     a posuďte sami. Rozhodně  je špička ve svém oboru,  i když je zároveň
     jedním z  nejdelších tzv. megadem na  PC. Jeho 3MB (asi  1.5MB zabírá
     fractal zoomer - to na  real-time výpočet nevypadá) jsou opravdu dost
     na to, aby se mohl  zúčastnit nějaké prestižní soutěže jako Assembly,
     protože  maximální délka  megadema na  Assembly'93 v  Helsinkách byla
     pouze 2.3MB. Je to trochu škoda. Chtěl bych vidět výsledkovou tabulku
     z Asm'93,  kdyby se  zúčastnil i  Crystal Dream  II. První místo však
     obsadil na Computer Crossroad'93.
           Tritoni   do   současnosti,   pokud   vím,   žádné  další  demo
     nevypustili. Zato se plně zaměřili  na tvorbu svého trackeru s názvem
     Fasttracker II. Jako  byl, kdysi standard Scream Tracker  3, stává se
     jím pomalu,  ale jistě, FT2. Je tu mnoho  vylepšení, která starý  ST3
     odsunují na  smetiště dějin. Především komplexní  řešení FT2, jakožto
     trackeru  a sampleru  v jednom.  Nový formát  pro ukládání samplované
     hudby:  Extended Module  (.XM),  je  oproti S3Mku  opravdu rozšířený.
     Hlavní  novinku  je  teoreticky  neomezená  velikost  jednoho  samplu
     (v  praxi je  to 2GB  vzhledem mapovatelnosti  paměti v 286 protected
     módu,  který  Triton  DOS-Extender   podporuje)  a  16-bitový  stereo
     panning, dále podpora až 32  kanálů a mnoho dalších přídavných efektů
     pro přehrávání samplů. FT2 je  opravdu velice rozsáhlý program a jeho
     možnosti jsou  obrovské. Podporuje zvukové  karty jako GUS,SB(Pro,16,
     AWE32) a  PAS. A spustíte jej  na 386 se 4MB  paměti v grafickém módu
     640x480x16. Ze  začátku se zhrozíte  z obrovského množství  tlačítek,
     hejbátek, vstupních řádků a informačních okýnek, ale postupem času si
     zvyknete  a uživatelské  prostředí FT2  si zamilujete.  Načíst můžete
     skoro  všechny známe  formáty hudebních  souborů, ale,  což je trochu
     škoda, nemůžete  ukládat jinak než  do .XM nebo  čtyřkanálového Amiga
     modulu.  FT2  v2.04  má  i  fukci  CD-DUMP,  ale zatím moc nefunguje,
     protože se hádá s mnoha ovladači  pro CD-ROM, jinak je to dobrý nápad
     a doufejme, že  v další verzi se  vše vylepší. Musím říct,  že FT2 je
     v současné  době (podle  mého názoru)  nejlepším freeware  trackerem,
     prostě je  to geniální dílo  a stojí  za  to, aby jste  si ho alespoň
     prohlédli.
            Další  zajímavostí  z  produkce  Tritonů  je jejich reytracer.
     Obrázky vytvořené v  něm máte možnost shlédnout v  Crystal Dreamu II.
     Vypadají opravdu pěkně.  Zatím jsem neslyšel nic o  jeho vypuštění na
     veřejnost, ale doufejme,  že se tak stane co  nejdříve. Tritoni dosud
     žijí, programují, co se  dá a to je hlavní ! Držme  jim palce a těšme
     se na jejich nové produkty, protože vše, co vytvoří, stojí opravdu za
     to ...

                                                     ReDox


            výheň