Efektní článek
                                  aneb
            Létající kapesník hovoří o demech a hrách této doby


   Začíná zase další velice nápadný útok na Vaše podvědomí. Na displayi
se objevují fantastické obrazce a geometrické útvary, vše rotuje, pohy-
buje se po různých trajektoriích.  Stále rychleji. Tělesa se deformují,
vybuchují, z  reprosoustavy se ozývají  kovové tóny tvořící  ohlušující
hluk, který  se zařezává do  Vašeho těla. Pozorujete  úžasné fraktálové
stromy ohýbané digitálním náporem větru, dokonale ray-traceované objek-
ty. Membrány reprobeden rezonují basy nafouknutými k prasknutí. Milióny
kuliček skákají po matematickém  prostoru, skrývajícím se za stínítkem.
Simulovaný oheň Vám spaluje obličej a vlasy.
   Mozek je  okouzlen, omráčen, bezvládně  se válí ve  svém mozkomíšním
cosi...
                               ---

   Efektnost, to  je hlavní kritérium,  kterým hodnotí počítačoví  lidé
- to jest VY - počítačová dema či hry. Zřejmě tak hodnotíte i hodně os-
tatních  věcí, je  to váš  způsob myšlení.  Myšlení nešťastného,  neboť
přestává být myšlením, ale zaslepeností, která klade toto hledisko nade
vše ostatní. Lidé, kteří uctívají kult efektnosti, jsou lidé, kteří ma-
jí rádi okamžitý požitek. Lidé s deformovanou morálkou, jež se staví ke
vnímání produktů ducha  podobně jako ke konzumaci jídla.  Co se s tebou
stalo, homo computer ? To jsi zblbnul už úplně ?
   V jednom demu, které někde vyhrálo  nějakou cenu, se mimo jiné mani-
puluje s lebkami, s "krásnou" ženou na jednorožci v brnění a s příšerou
s boxery na rukou. To vám případá v pořádku, vy maniaci ? To je pracho-
byčejná demonstrace Zla, jestli ještě dokážete rozeznávat věci dobré od
špatných.
   Přes tyto předměty skáče například skleněná koule, která je patřičně
deformuje. Nebo  jsou natahovány a smršťovány.  Vysvětlí mi někdo, jaký
je smysl toho všeho hnoje ? Vysvětlí - "smyslem" je efekt.
   Většina současných počítačových dem či her bohužel dokládají odosob-
nění počítačového člověka od reality. Ztrátou smyslu pro morální hodno-
ty. Ztrátou  citu. Sprostým a  neslýchaným zjednodušením světa.  Ani si
neuvědomujete  svou závislost  na obyčejné  technice. Totální omezenost
a zúžení života. Marnost nad marnost.
   Originální hry  již téměř nevycházejí.  Došla fantazie, jak  tvůrců,
tak  uživatelů. Existují  výjimky,  ale  jsou skutečně  řídké. Současný
trend je - zblbečkování. Hodně  obrázků, animací a násilí. Heslo výrob-
ců: Aby to i dement pochopil.  Paradoxní je, že se propaguje veliká da-
tová inflace.  Informací je stále více,  ale jsou naprosto nepodstatné.
"Kdyby snad  někdo neuměl číst,  my mu ten  text na to CD i namluvíme!"
Kolem nás se dnes rozprostírá informační šum.
   Dnešní trh -  z nabízených titulů 90% idiotských  akčních her, které
hraje  98% uživatelů  (mimochodem též  blbců). Vy  rozmilé inteligentní
hry, kam jste se poděly ? Tetris či Blockout, na smetiště dějin s vámi.
   Nechci tvrdit, že všechna dnešní dema  či hry jsou špatná. Naivně si
však myslím, že za vnějším efektem se musí skrývat něco víc. Že samotný
efekt není k ničemu. Že vytvářet něco  tak, aby účinek oné věci byl pa-
trný jen po dobu, kdy se dívá  člověk na obraz, kdy člověk slyší hudbu,
je omylem posledních desetiletí 20. století.  Že dobré dílo by mělo pů-
sobit na člověka  déle, že by mělo zanechat dobrou  stopu v jeho mysli.
Je důležité, aby mělo dílo nějaký smysl, nějaké poselství. A když už se
nedá vysledovat konkrétní myšlenka, pak by se člověk měl alespoň "svést
na vlně",  ale na dobré  vlně. Toto ovšem  bohužel většina počítačových
programů spadajících do kategorie entertainment postrádají.
   Tvorba počítačových dem nebo her  se většinou nemůže nazývat uměním.
Jedná se spíše dokonalé ovládnutí techniky, které bohužel postrádá smy-
sl a proměňuje se ve - velké kulové. A to je přeci jenom trochu málo.
   Pro slušné lidi,  pro rozumný rozum, dobré úmysly,  pro život, který
má smysl, bylo v minulosti, je dnes  a zřejmě i bude na světě málo mís-
ta. Tupost slaví vítězství na všech frontách.
   Do prdele, to je mi smutno.

                                              Powl
                                                        (Pavel Zvolský)

   Tento článek je věnován těm, kteří vědí jak, ale netuší proč.